OZ 2004/2
M 45 ORGANIZACIJA ZNANJA 2004, LETN. 9, ZV. 2 Načrti obsegajo tudi vzpostavitev normativne kontrole v drugih avtonomnih sistemih COBISS, ki delujejo v drža- vah na področju nekdanje Jugoslavije. Pri vzpostavljanju normativne kontrole v teh sistemih bo še zlasti zahtevno reševanje problema normativnih zapisov v dveh alterna- tivnih pisavah, latinici in cirilici. Poleg tega pa tudi orga- nizacijski pristop k uvajanju normativne kontrole v teh sistemih ne bo enak slovenskemu. Potrebna bo tudi nad- gradnja programske opreme za vzajemno katalogizacijo, ki še ni povsem prilagojena uporabi alternativnih pisav. ZAKLJU^EK Uvedba normativne kontrole, četudi še nepopolne, pome- ni za sistem COBISS.SI pomemben korak pri zagotavlja- nju kakovostnejšega dostopa do bibliografskih podatkov na vzajemni ravni in na ravni lokalnih bibliografskih baz podatkov. Načrtovanje normativne kontrole za osebne avtorje in kasneje tudi njena uvedba v katalogizacijo sta bila v mnogo čem dodatno otežena, ker je katalogizacija od vzpostavitve sistema vzajemne katalogizacije COBISS potekala brez normativne kontrole. Pri iskanju ustreznih rešitev je bilo treba prav zaradi tega vseskozi upoštevati obstoječe stanje v bibliografskih bazah podatkov. Z na- tančnejšo analizo COBIB.SI se je šele prav pokazalo, kako nujno potrebna je bila uvedba normativne kontrole. Zaradi velikega časovnega zamika pri uvajanju normativ- ne kontrole je približno dve tretjini polj za osebne avtorje v bibliografskih zapisih ostalo nepovezanih že na ravni značnic za imena osebnih avtorjev. Težka naloga nas čaka tudi pri načrtovanju normativne kontrole za korporacije, saj je na tem področju še veliko nedorečenega. Delo z normativno kontrolo predstavlja nedvomno velik izziv katalogizatorjem, ki so morali skoraj čez noč kore- nito spremeniti svojo dotedanjo prakso. Ni treba poudar- jati, kako pomembni za kakovostno delo z normativno kontrolo so dobro poznavanje katalogizacije, izkušnje, natančnost in sistematičnost. Normativna kontrola je za- mudno opravilo, ki si ga težko privoščijo celo v knjižni- cah z boljšimi pogoji. Vendar je nujno potrebna za dosego večje kakovosti bibliografskih storitev. Da stvari ne bodo najbolj idealne, se je kmalu pokazalo tudi pri nas, npr. s prepočasno in premalo popolno redakcijo. Zaradi majh- nosti Slovenije so temu primerno majhni tudi potrebni človeški, finančni in drugi viri, ki jih imajo na voljo po- samezne knjižnice za čim bolj dosledno in kakovostno izvajanje normativne kontrole. Gotovo bo moralo preteči kar nekaj časa, da se pridobijo ustrezne izkušnje pri katalogizaciji z normativno kontrolo in pokažejo še vse druge praktične koristi, ki jih norma- tivna kontrola prinaša. Najbolj pomembno pa je, da je bil storjen prvi in najtežji korak! Opombe 1 V priročnik so uvrščena le tista polja in navodila iz priročnika format UNIMARC za normativne podatke (IFLA Steering Group on a UNIMARC Format for Authorities, 1991), ki se nanašajo na normativno kontrolo osebnih imen avtorjev. 2 Gl. pojasnilo pod točko “Variantne značnice”. 3 Polji za datum rojstva in/ali smrti sta glede na UNIMARC dopol- nitev v formatu COMARC/A. 4 Podpolje za šifro raziskovalca je glede na UNIMARC dopolnitev v formatu COMARC/B (IZUM, 1991). Literatura ALCTS/CCS/SAC/Subcommittee on Metadata and Subject Analysis (1999), “Subject data in the metadata record: recommendations and rationale: a report from the ALCTS//CCS/SAC/Subcommittee on Metadata and Subject Analysis”, available at: www.govst.edu/ users/gddcasey/sac/MetadataReport.html (13 November 2003). Debeljak, M. (1997), “Priprava prototipne normativne baze podatkov CONOR/Imena”, COBISS obvestila , Let. 2 Št. 1, 20–1, dostopno na: http://home.izum.si/cobiss/cobiss_obvestila/1997_1/html/ clanek_09.html (13. november 2003). Doberšek, M. (1999), “Analiza možnosti prevzemanja zapisov iz tujih normativnih baz podatkov”, COBISS obvestila , Let. 4 Št. 1, 26, dostopno na: http://home.izum.si/cobiss/cobiss_obvestila/1999_1/ html/clanek_04.html (13. november 2003). IFLA Steering Group on a UNIMARC Format for Authorities (1991), UNIMARC/Authorities: Universal Format for Authorities , K.G. Saur, München. IFLA UBCIM Programme (1994), UNIMARC Manual: Bibliographic Format , K.G. Saur, München. IFLA UBCIM Programme (2001), UNIMARC Manual: Authorities Format , 2nd rev. and enl. ed., K.G. Saur, München. Institut informacijskih znanosti (IZUM) (1991), COMARC/B format: format za bibliografske podatke: priročnik za uporabnike , Institut informacijskih znanosti, IZUM, Maribor. Institut informacijskih znanosti (IZUM) (1994), “Vzpostavitev norma�- tivne kontrole: preučitev možnosti tvorbe začetne normativne baze”, interni dokument, 12. december. Institut informacijskih znanosti (IZUM) (1998a), “Predlog nadaljnjih postopkov pri implementaciji normativne kontrole imen v sistemu COBISS”, uradna korespondenca št. 0206/02-tb, 3. junij. Institut informacijskih znanosti (IZUM) (1998b), COMARC/A format za normativne podatke: delovno gradivo za sestanek junija 1998 , Maribor, IZUM. Institut informacijskih znanosti (IZUM) (2000), Implementacija nor- mativne kontrole: delovno gradivo za posvet 28. 6. 2000, IZUM, Maribor. Institut informacijskih znanosti (IZUM) (2001a), COMARC/A format za normativne podatke: delovno gradivo, december 2001 , IZUM, Maribor. Marta Seljak idr.: VZPOSTAVITEV NORMATIVNE KONTROLE V KNJIŽNIČNEM INFORMACIJSKEM SISTEMU COBISS.SI , SLOVENIJA
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAxMzI5