OZ 2007/1

6 ORGANIZACIJA ZNANJA 2007, LETN. 12, ZV. 1 Podpora za interaktivnost se zahteva zaradi integracije in možnega zajemanja, analize ali celo zaradi pojasnjevanja tihega znanja uporabnikov 2 sistema. Integrativna podpora aplikacije Integrativna komponenta sistema za upravljanje znanja pomaga uporabnikom pri natančnem ocenjevanju, in- terpretiranju in prilagajanju znanja novemu kontekstu, področjem in aplikacijam. Integrativne aplikacije, kot prikazuje slika 3, podpirajo sekvenčni tok eksplikativnega znanja v skladišče (repozitorij) ali iz njega. Integrativna komponenta aplikacije zagotavlja deljen (angl. shared ) medij za menjavo znanja, ko člani neke skupine uporab- nikov (npr. zaposleni v organizaciji in partnerji) delijo, pregledujejo in prispevajo svoje znanje, izkušnje in po- glede. Avtorji in uporabniki (angl. consumers ) so zato raje v direktni interakciji s to aplikacijo kot v medsebojni interakciji 3 (ibid.). Slika 3 kaže, da se ta komponenta osredotoča na eks- plicitno znanje, ki se lahko shrani v skladišču, in ne na tiho znanje, ki ga posedujejo avtorji ali uporabniki. Tudi avtorji so večkrat uporabniki znanja in njihova pozicija se menjuje glede na njihove sprotne aktivnosti in glede na smer toka znanja. Integrativne funkcije v sistemu za upravljanje znanja zagotavljajo ključno centripetalno silo, ki združuje vse eksplikativno znanje, ki ga organizacija poseduje. Centripetalni in centrifugalni model pretoka znanja Centrifugalni model pretoka znanja predstavlja elektron- sko objavljanje, 4 centripetalni model pa predstavlja upravljanje znanja. Konceptualne razlike prikazuje slika 4. Pri elektronskem objavljanju se vsebina ne spreminja (možnost raznih dopolnitev ima samo avtor) in uporab- nik jo sprejme takšno, kot je (angl. as is base ) (ibid.). V nekaterih primerih ima uporabnik možnost posredovati povratne informacije enemu avtorju ali več avtorjem. V tem smislu je intranet bližje elektronskemu objavljanju kot upravljanju znanja. Organizacije na intranetu ob- javljajo poročila, dokumente ipd. na način, ki je podoben elektronskemu objavljanju. Slika 4: Centripetalni in centrifugalni model Vir: Tiwana, 1999. Interaktivna komponenta aplikacije Integrativne komponente sistema za upravljanje znanja primarno podpirajo kodirano in eksplicitno zajeto znanje. Vendar mora biti tudi komponenta tihega znanja primerno podprta za učinkovit pretok znanja in njegovo deljenje (ibid.). Interaktivna komponenta se zato osredotoča na omogo- čanje interakcije med ljudmi in zagotavljanje osnovnih kanalov za deljenje tihega znanja. Pri teh komponentah ni v ospredju gradnja ali povečevanje skladišča. Takšne aplikacije lahko variirajo od relativno strukturi- ranih do popolnoma nestrukturiranih, kar je odvisno od stopnje znanja in podobnosti med avtorji in uporabniki. Med najrazvitejše oblike spadajo spletni forumi in speci- alizirane diskusijske skupine. Takšne forume sestavljajo skupine udeležencev, ki so avtorji in uporabniki. Popol- noma nestrukturirane aplikacije predstavljajo npr. orodja za video konference ipd. Forumi, ki vključujejo živo sliko ali besedilo, so najbolj kompleksne vrste aplikacij zaradi visoke stopnje interaktivnosti (ibid.). Z naraščanjem kompleksnosti interaktivnosti moramo narediti interaktivne komponente sistema za upravljanje znanja bolj socialne, kognitivne in vedenjsko usmerjene in manj tehnične. Ustvariti moramo fleksibilni načrt si- stema za upravljanje znanja, v katerem je prostor za spre- membe v prihodnosti (ibid.).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAxMzI5