OZ 2008/4

M T 169 ORGANIZACIJA ZNANJA 2008, LETN. 13, ZV. 4 ZVOP-1 določa tudi namene, za katere je dovoljena upo- raba osebnih podatkov, in sicer gre za celoten spekter tržne ponudbe: ponujanje blaga, storitev, zaposlitev ali začasnega opravljanja del. V tem delu pa ni izrecno na- vedeno, da se lahko oglašuje le npr. blago iz lastne pro- izvodnje, kar omogoča trženje ponudbe drugih oseb. To omogoča tržniku, ki je zbral bazo osebnih podatkov iz javno dostopnih virov ali iz zakonitega izvajanja lastne dejavnosti, da izvaja trženje tudi za druge osebe. ZVOP-1 v prvem odstavku določa tudi medije, s katerimi je dovoljeno oglaševanje, vendar navaja tudi druga tele- komunikacijska sredstva, kar pomeni, da so dovoljena vsa. Sredstva, dovoljena za oglaševanje, so podrobneje določena v ZEKom , ki v 109. členu opredeljuje neželene komunikacije in hkrati omogoča boljši nadzor posamez- nika nad uporabo njegovih osebnih podatkov. V primerjavi z ZVOP-1 je ZEKom strožji na področju uporabe osebnih podatkov v samodejnih klicnih sistemih, napravah za faksiranje in e-pošti, saj v teh primerih dolo- ča uporabo osebnih podatkov, zbranih iz javno dostopnih virov s pridobitvijo predhodnega soglasja posameznika ali naročnika. Gre za dvoje različnih načel, to sta načelo upoštevanja privolitve (angl. opt-in ) in načelo upoštevanja zavrnitve (angl. opt-out ). Po ZVOP-1 je veljavno načelo upošteva- nja zavrnitve, ki pomeni, da mora prejemnik oglaševal- skih sporočil sam izrecno zahtevati prekinitev oglaševa- nja. Prvi odstavek 109. člena ZEKom predpisuje uporabo načela upoštevanja privolitve, vendar le pod določenimi pogoji, in sicer v primeru uporabe samodejnih klicnih sistemov, naprav za faksiranje in e-pošte. Nasprotno od prvega odstavka 109. člena ZEKom pa drugi odstavek dopušča rabo manj strogega načela upoš- tevanja zavrnitve, vendar le za trženje po e-pošti in le za neposredno trženje lastnih izdelkov ali storitev, ob prodaji katerih je ponudnik od kupca pridobil e-naslov. Uporaba kakršnih koli drugih elektronskih oglaševalskih sredstev je dovoljena le po načelu upoštevanja privolitve. ZEKom ureja le vidike elektronske komunikacije, kjer je v primerjavi z ZVOP-1 podrobnejši, zato so pristojne in zavezujoče odločbe ZEKom , ampak le na področju neposrednega oglaševanja s pomočjo elektronskih ko- munikacij. Iz tega sledi, da je neposredno oglaševanje preko elektronskih komunikacij dovoljeno le s predhodno privolitvijo posameznika, razen v primeru oglaševanja po e-pošti, če je oglaševalec pridobil e-naslov naročnika ob predhodni prodaji svojega izdelka ali storitve in ga uporablja le za oglaševanje podobnih izdelkov in storitev (Musar idr. 2006, 370). Zraven načinov oglaševanja in zbiranja osebnih podatkov določa ZVOP-1 v drugem odstavku 72. člena vrste poda- tkov, ki jih oglaševalec lahko uporablja za namene nepo- srednega oglaševanja. Brez osebne privolitve posamez- nika lahko uporablja le osebno ime, naslov stalnega ali začasnega prebivališča, telefonsko številko, naslov e-poš- te ter številko telefaksa. Izvajalec neposrednega trženja lahko uporablja preostale osebne podatke posameznika le z njegovo izrecno pisno privolitvijo. Upravljavec osebnih podatkov lahko pod pogoji dolo- čenimi v četrtem odstavku 72. člena ZVOP-1 posreduje podatke posameznikov tudi drugim osebam za namene neposrednega oglaševanja ali obdelave podatkov. Vendar mora o tem predhodno obvestiti posameznika in od njega pridobiti pisno privolitev. Obvestilo mora vsebovati in- formacije o tem, katere podatke namerava posredovati, komu in za kakšen namen, torej velja strožje načelo pred- hodne privolitve. Pri posredovanju pridobljenih osebnih podatkov drugim velja to načelo le, kadar želijo te druge osebe podatke uporabiti v svojem imenu in za svoj račun. Torej je le v tem primeru tisti, ki je podatke zbiral, dolžan pridobiti pisno privolitev posameznika za posredovanje podatkov. Kadar pa druga oseba uporablja podatke za ne- posredno oglaševanje v imenu ali na račun tistega, ki jih je zbral, takšna privolitev ni potrebna. 72. člen ZVOP-1 določa pravice in dolžnosti zbiratelja in upravljavca osebnih podatkov, medtem ko 73. člen določa pravice posameznika. Na te pravice je zbiratelj osebnih podatkov dolžan opozoriti posameznika ob izvajanju neposrednega oglaševanja. S tem ko 72. člen dopušča uporabo osebnih podatkov in prvi stik s potencialnim uporabnikom, omogoča izvajalcu neposrednega ogla- ševanja poseg v zasebnost posameznika. Res je, da gre za minimalen poseg, kljub temu pa je treba zaščititi po- sameznika v primerih, kadar ne želi, da se njegovi osebni podatki uporabijo za namene neposrednega oglaševanja. Posameznikova pravica do zasebnosti je urejena bodisi po načelu predhodne privolitve bodisi po načelu zavrnitve. Načelo zavrnitve pomeni, da lahko izvajalec neposredne- ga oglaševanja posamezniku pošilja nenaročena oglasna sporočila brez predhodnega soglasja, posameznik pa mora sam izraziti zahtevo za prekinitev pošiljanja to- vrstnih sporočil. Nasprotno pa pomeni načelo predhodne privolitve, da mora izvajalec neposrednega oglaševanja najprej pridobiti posameznikovo soglasje in šele nato mu lahko začne pošiljati oglasna sporočila. Kadar posamez- nik po načelu zavrnitve posreduje zahtevo za začasno ali trajno prekinitev uporabe podatkov, mora uporabniku njegovih podatkov v 15 dneh preprečiti uporabo le-teh v namene neposrednega oglaševanja. Ni nujno, da osebne podatke izbriše ali uniči, dovolj je, da jih preneha uporab- ljati v namene neposrednega oglaševanja. Velja pa opo- zoriti na 21. člen ZVOP-1 , ki določa, da se osebni podatki

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAxMzI5