OZ 2009/1-2
44 ORGANIZACIJA ZNANJA 2009, LETN. 14, ZV. 1 – 2 repa, kjer je distribucija poceni, predpostavka o dostopno- sti vsebin povsem gotova. Vloga filtrov na trgih dolgega repa se spreminja od čuvajev do svetovalcev. Postfiltri okusa ne predvidevajo, ga pa merijo. Priporočila Netflixa obravnavajo potrošnike kot posamez- nike, ki odkrivajo, kaj jim je všeč in kaj ne skozi ravnanje in ne skozi apriorne demografske in psihografske katego- rije. Dolgi rep je kultura, na katero ne vpliva ekonomsko pomanjkanje. Ne sme se podcenjevati moči milijonov amaterjev. Doba Pro-Am ( professionals – amateurs ), ko strokovnjaki in amaterji sodelujejo z ramo ob rami, se je začela. Globalne raziskovalne mreže povezujejo strokovnjake in amaterje s skupnimi interesi, internet pa je mehanizem za izmenjavo informacij. Pro-Ami imajo omejitve, saj lahko zbirajo podatke, vendar niso sposobni ustvarjati novih teorij. Anderson nas opomni, da je dobo Pro-Am napovedal že Karl Marx v Nemški ideologiji (napisana med letoma 1845 in 1847). Prisilno, nesponta- no in najemniško delo, piše Marx, bo nekoč zamenjano s samoaktivnostjo. Prišel bo namreč čas, ko bo materialna proizvodnja tako razvita, da bo zaposlena oseba imela presežek časa za druge dejavnosti poleg službe. Nihče ne bo imel ekskluzivne sfere dejavnosti, vendar bo vsak lahko pridobil znanje in spretnosti v kateri koli stroki, ki si jo želi … loviti zjutraj, ribariti popoldan, rediti živino zvečer, debatirati po kosilu … Pro-Ami so stvaritev demokratizacije sredstev za proiz- vodnjo kot prve sile dolgega repa. Posledica je več blaga, kar podaljšuje rep. Ne bo presenetljivo, če bodo nekatera izmed najbolj kreativnih in vplivnih del v naslednjih de- setletjih prišla iz krogov hobistov v Pro-Amih, ne pa iz profesionalnih krogov v komercialnem svetu. Druga sila dolgega repa je demokratizacija sredstev za distribucijo. Posledica so dostopnejše niše, ki redijo rep. Druga sila zmanjšuje stroške potrošnje z demokratizacijo distribucije. Osebni računalnik je, kot vemo, iz vsakega izmed nas naredil proizvajalca oz. založnika, vendar je internet iz vsakega naredil tudi distributerja! Dostop po ceni, ki ga omogoča internet, povečuje prosojnost trga na repu. To pelje k večji potrošnji, tako da učinkovito dvigu- je črto prodaje in povečuje področje pod krivuljo. Tretja sila dolgega repa je povezovanje ponudbe in povpraševanja, ki vodi potrošnika do novega, nanovo dostopnega blaga in poganja povpraševanje pod repom. Posledica je preganjanje biznisa od uspešnic glavne struje proti nišam. Eksplozija digitalnih tehnologij, ki povezujejo potrošnike, je tisto, kar naganja povpraševanje od glave proti repu. Tretja sila zmerom povezuje povpraševanje po nišah in plošči, tako da premika njeno težišče proti desni strani. Sila Biznis Primer 1. demokratizacija proizvodnje dolgi rep izdelovalci orodij proizvajalci digitalne video ka- mere, desktop glasba in video, izdelava programske opreme, orodja za bloganje 2. demokratizacija distribucije dolgi rep agregatorji Amazon, eBay, iTunes, Netflix 3. povezovanje po- nudbe in povpra- ševanja dolgi rep filtri Google, blogi, Rhapsody, priporočila in sezna- mi uspešnic Tabela 1: Sile dolgega repa In še nekaj besed o pomenu izpisov v prihodnje! Proiz- vodna tehnologija za vsebine pod dolgim repom je izpis na 3D tiskalniku (npr. Solidscape printer), ki spreminja bite v atome na našem lastnem domu, enako kot laser- ski tiskalnik spreminja bite v trdo plastiko. 3D tiskalnik bo izdeloval raznovrstne snovi, od kovin do sintetičnih struktur in nam tako omogočal samostojno izdelavo rezervnih delov, igrač, celo strojev, ki smo jih prenesli s spletne strani nekega prodajalca na drobno. To zmog- ljivost za digitalno blago že imamo (npr. za prenos pro- gramske opreme, glasbe). Nekoč pa se bo, kot rečeno, ta možnost razširila tudi na fizično blago. Anderson pravi: “Danes lahko izpišete na domu svojo lastno fotografijo, jutri boste lahko ‘izpisovali’ tudi okvirček, in sicer v enem samem izvodu.” O tem je treba razmišljati kot o dolgem repu trgovine. Jutri bo dolgi rep agregiran, učin- kovito shranjen v obliki bitov in potem posredovan na vaš dom preko optičnih vlaken. V elektronskem svetu zabave in informacij smo že odpravili omejene zmogljivosti fizičnih polic …Kmalu lahko od- pravimo tudi omejene zmogljivosti množične proizvodnje. Popularnost nima več monopola nad dobičkonosnostjo. Eks- plozijo različnosti, ki se je zgodila v naši kulturi zahvaljujoč digitalni učinkovitosti, bomo razširili na vsa druga področja življenja. Jutrišnje vprašanje ne bo, ali je več izbire boljša opcija, temveč predvsem, kaj si dejansko želimo. Prva sila, demokratizacija proizvodnje, naseljuje rep. Druga sila, demokratizacija distribucije, omogoča doseg- ljivost proizvodov in storitev. Vendar ti dve sili ne zado- stujeta, dokler tretja sila, ki pomaga ljudem, da najdejo tisto, kar si želijo v preobilici raznolikosti, ne sproži, da se možnost trga dolgega repa stvarno sprosti. Pomembna je tudi vloga oblikovalcev okusa (angl. ta- stemakers ). To so tradicionalni strokovnjaki – filmski in OCENA
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAxMzI5