OZ 2011/1-2
M 43 ORGANIZACIJA ZNANJA 2011, LETN. 16, ZV. 1 – 2 Enodnevni seminar na temo digitalne tehnologije in avtorskega prava je potekal 10. februarja 2011 v Cankarjevem domu v Ljubljani. Seminarja, ki ga je organiziralo Društvo Slovenskih založnikov, se je udeležilo okoli 60 slušateljev. Kratek nagovor je imel Slavko Pregl, direktor Javne agencije za knjigo Republike Slovenije, seminar pa so vodili trije vrhunski strokovnjaki s tega področja. Lynette Owen iz ene največjih založniških korporacij na svetu Pearson Education, ki na mednarodnih trgih izdaja učbenike, znanstvene in strokovne knjige in revije, vodi in načrtuje seminarje za avtorske pravice v okviru londonskega in frankfurtskega knjižnega sejma ter intenzivno predava o avtorskih pravicah po vsem svetu. Je avtorica ene najbolj znanih knjig s področja avtorskih pravil Selling rights (Routledge, šesta izdaja, maj 2010) in glavna urednica ter soavtorica znamenite knjige Clark’s Publishing Agreements: A book of Precedents (Bloomsbury Professional, osma izdaja, november 2010). Pri založbi Uradni list so leta 2008 izdali knjigo Odkupne in prodajne pravice za literarna dela , kjer je pri pripravi sodelovala s slovenskimi strokovnjaki. Alan Williams je začel svojo kariero v pisarni Denton Wilde Sapte (danes SNR Denton), tedaj največji odvetniški pisarni v Londonu, kjer je vodil oddelek za medije ter se kot odvetnik specializiral za intelektualno lastnino in avtorske pravice. V pravniških imenikih velja za vodilnega praktika na področju založništva. Trenutno dela kot svetovalec pisarne DLA Piper, ki je vodilno mednarodno podjetje z velikim oddelkom za medije. Skupaj z Duncanom Calowom, partnerjem pisarne DLA Piper, sta napisala več knjig s področja avtorskih pravic in zakonodaje Multimedia Contracts, Rights and Licensing; Digital Media: Contracts Rights and Licensing; Digital Media Contracts (založba Oxford University Press, 2011). Sta tudi soavtorja knjige Clack’s Publishing Agreements (Bloomsbury Professional, 8. izdaja), ki je biblija avtorskega prava za založnike. Prav tako sta prispevala poglavje Tiskani mediji in založništvo v knjigi Halsbury’s Law , ki je temeljni pravni vir v Angliji. Maja Bogataj Jančič je ustanoviteljica in direktorica Inštituta za intelektualno lastnino. Opravlja raziskovalno in svetovalno delo na področju intelektualne lastnine ter objavlja članke s področja avtorskega in internetnega prava. Trenutno svetuje zasebnim in javnim ustanovam, kot so knjižnice, inštituti in univerze. Je pravna svetovalka NUK-a. AVTORSKE PRAVICE V DIGITALNI DOBI Prvi zapisan primer o zaščiti avtorskih pravic ( copyright = the right to control copying , v slov. pravica do nadzora nad kopiranjem) je iz konca 6. stoletja. Takrat so na Irskem obravnavali primer, ko so v nekem samostanu naskrivaj in brez dovoljenja prepisali priljubljeno zbirko psalmov. Primer so zaključili z besedami "To every cow her calf and so to every book its copy". 1 Avtorske pravice ureja zakon na nivoju države. Velja za dela, ki jih ustvarijo državljani neke države, in za dela, ki jih ustvarijo državljani drugih držav na tleh te države. Da bi razširile zaščito, lahko države sklenejo tudi bilateralne pogodbe ali dogovore. Na tem področju pa velja tudi nekaj mednarodnih pogodb: Bernska konvencija, Univerzalna konvencija, Rimska konvencija, pogodbe Svetovne organizacije za intelektualno lastnino. 2 Najpomembnejše načelo Bernske konvencije je, da državljani iz ene pogodbene države v drugi pogodbeni državi uživajo enak nivo zaščite kot državljani te države. Pa tudi, da avtorska pravica preneha 50 let po avtorjevi smrti. Ko želimo ustanoviti avtorsko pravico na nekem delu, moramo to najprej urediti v lastni državi. Zatem preverimo, ali je država, v kateri želimo zaščititi svoje pravice, članica Bernske ali katere druge mednarodne konvencije. Nazadnje moramo preveriti še zakon, ki ureja avtorske pravice v tej drugi državi. V zadnjih letih je bilo vloženega veliko dela na področju posodabljanja in harmonizacije zakona o zaščiti avtorskih pravic v Evropski uniji pa tudi v svetovnem merilu (skozi World Intellectual Property Organisation). Evropske direktive: • The Copyright Directive (Directive 2001/29/EC), • The Database Directive (Directive 96/9/EC), AVTORSKE PRAVICE V ELEKTRONSKEM OKOLJU V SLOVENIJI IN EU doi:10.3359/oz1112043 1.25: DRUGI ČLANKI ALI SESTAVKI
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAxMzI5