OZ 2013/1-4
M 47 ORGANIZACIJA ZNANJA 2013, LETN. 18, ZV. 1 – 4 Ljudje predvsem razvijamo kulturo, ki vključuje tudi informacijsko tehnologijo in vsebino, nov izsledek tega razvoja pa so velikanske količine podatkov, t. i. masovni podatki (angl. big data ). Že pred petimi leti je bilo ugotovljeno, da lahko Googlova storitev Flu Trends zazna regionalne izbruhe gripe 7–10 dni prej kot uradni centri za nadzor in preprečevanje nalezljivih bolezni! Googlova storitev Flu Trends kaže velik potencial kot pravočasni, robustni in občutljivi sistem nadzora. Skrivnost uspeha Googlovega sistema je velika populacija uporabnikov, ki iščejo po svetovnem spletu, v ozadju pa so velikanske količine podatkov. Masovni podatki pomagajo strankam pri odločanju ad hoc na podlagi zanesljivih napovedi, s tem pa tudi pri modernizaciji poslovnih procesov in modelov, ki ustvarjajo dodano vrednost za vlagatelje, stranke, partnerje, zaposlene in družbo kot celoto. Masovni podatki imajo potencial, da postane zaradi njih življenje ljudi veliko bolj prijetno, še zlasti na področju energije, prometa in zdravstva, kjer lahko prispevajo pomembne izboljšave. Datability 1 je inteligentna analiza obstoječih podatkov v obliki optimizacije procesov in učinkovitosti virov za spodbuditev novih priložnosti. Gre tudi za zagotavljanje koristi za navadne ljudi, kot so stranke v zdravstvenem sektorju, potniki v sektorjih zračnega in cestnega prometa, stranke v spletnem nakupovanju (Ali so med njimi tudi uporabniki velikih knjižničnih informacijskih sistemov?). Masovni podatki so velika priložnost! Znaten porast obsega razpoložljivih podatkov iz več virov, kot so senzorji, mobilne naprave, spletne transakcije in socialna omrežja, predstavlja veliko priložnost za celotno poslovno rast z izboljšanjem proizvodov, storitev, izkušenj strank in produktivnosti podjetij vseh velikosti. Ključ za uspeh sta dostopnost in relevantnost. Da bi izvlekli bistveno vrednost iz masovnih podatkov, Viktor Mayer-Schönberger and Kenneth Neil Cukier BIG DATA: A Revolution That Will Transform How We Live, Work and Think potrebujejo podjetja samodejni dostop v realnem času predvsem in izključno do relevantnih podatkov, ki lahko bistveno vplivajo na njihovo poslovanje. Podjetja morajo imeti prožnost pri določanju in dinamični posodobitvi svoje strategije za dostop in zbiranje podatkov ne glede na vir podatkov, vrsto ali obliko. Relevantni in razpoložljivi podatki omogočajo inteligentno in učinkovito odločanje, ki lahko preoblikuje podjetja v agilne, na podatke usmerjene in bolj uspešne organizacije. Po Mayerju-Schoenbergerju in Cukierju je treba razlikovati med internetom in masovnimi podatki, kljub temu da svetovni splet olajšuje zbiranje in izmenjavo podatkov. Internet je preoblikoval način komuniciranja. Masovni podatki so več kot le komunikacija in izražajo idejo, da se iz velike količine informacij lahko učimo o zadevah, ki jih sicer ne moremo razumeti z uporabo manjše količine podatkov. Masovni podatki bodo počasi spremenili naše razmišljanje o svetu, razumevanje dogajanja in sprejemanje odločitev in najbrž bomo odkrili, da so številni vidiki življenja bolj verjetnostni kot strogo določeni. V 3. st. pr. n. št. so verjeli, da knjižnica v Aleksandriji hrani vse človeško znanje. Danes je na svetu toliko podatkov, da ima vsak človek 320-krat več informacij, kot jih je bilo shranjenih v celotni aleksandrijski zbirki, to je kar 1200 EB (eksabajtov). Če bi vse te informacije shranili na cedeje, bi pet ločenih stolpcev teh cedejev segalo do meseca! Gre za največjo eksplozijo informacij v zgodovini. Pred letom 2000 je bila le četrtina vseh shranjenih informacij v digitalni obliki. Preostanek je bil na papirju, filmu in drugih analognih medijih. Ker pa je količina digitalnih podatkov naraščala hitro – približno vsaka tri leta se je podvojila – se je stanje popolnoma spremenilo. Danes je shranjenih informacij, ki niso v digitalni obliki, manj kot dva odstotka! Datafication 2 je značilna za masovne podatke. Gre za možnost podatkovnega predstavljanja mnogih vidikov sveta, ki prej nikoli niso bili količinsko opredeljeni. Lokacija je na primer najprej bila določena z izumom doi:10.3359/oz1314047 1.19: RECENZIJA, PRIKAZ KNJIGE, KRITIKA
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAxMzI5