Pogosta vprašanja
COBISS Lib Splošno
Kako se prijavim v aplikacijo COBISS Lib?
V aplikacijo COBISS Lib se prijavite z domače strani na povezavi https://www.cobiss.si/knjiznicarji.htm kjer pri razdelku COBISS Lib izberete možnost Prijava v pravo okolje. Vpišete akronim ali naziv svoje knjižnice in nato s spustnega seznama izberete svojo knjižnico. V COBISS Lib se lahko prijavite tudi tako, da v spletni brskalnik vpišete spletni naslov https://cs.cobiss.net/clib/akronim/, kjer kot akronim vpišete akronim svoje knjižnice – npr. za Mariborsko knjižnico z akronimom SIKMB je spletni naslov za prijavo https://cs.cobiss.net/clib/sikmb/.
Ne morem se prijaviti v aplikacijo COBISS Lib, izpiše se naslednje sporočilo: "Napačno uporabniško ime ali geslo!"
Če ste pozabili geslo ali pa se je geslo zaklenilo, kliknite povezavo Sprememba gesla/pozabljeno geslo. Povezava omogoča dostop do portala Izobraževanje, kjer si lahko po uspešni avtorizaciji spremenite geslo za prijavo v vse aplikacije COBISS (z izbiro Sprememba gesla). V primeru težav pokličite oddelek izobraževanja (tel. 02 2520 379) ali pišite na podpora@izum.si.
Kaj potrebujemo za delo v COBISS Lib?
COBISS Lib je spletna aplikacija. Pogoj za delo je zmogljiva internetna povezava in uporaba enega od najpogosteje uporabljenih spletnih brskalnikov (npr. Chrome, Firefox, Edge …). Za uporabo perifernih naprav, kot so tiskalniki, RFID-plošče, blagajniški predal itd., mora knjižnica namestiti servis COBISS DGW. Ta namreč omogoča komunikacijo med aplikacijo COBISS Lib in perifernimi napravami.
Ali je treba opraviti dodatna izobraževanja?
Dodatna izobraževanja niso potrebna. Konceptualna zasnova izvajanja postopkov v COBISS Lib je ostala enaka kot v COBISS3, saj sledi procesu in zahtevam knjižničnih postopkov.
V čem se COBISS Lib razlikuje od COBISS3?
Nova generacija programske opreme COBISS Lib je spletna aplikacija z enakimi funkcionalnostmi, kot jih ima že COBISS3, vendar z novim uporabniškim vmesnikom. Aplikacija deluje v vseh običajnih spletnih brskalnikih in jo je možno uporabljati na različnih napravah, tudi tablicah in mobilnih telefonih. Vmesnik je po videzu nov, sodoben in za uporabo zelo pregleden. Na primer: v primerjavi s programsko opremo COBISS3, ki ima postopke organizirane predvsem v spustnih seznamih, so v aplikaciji COBISS Lib ti smiselno razporejeni v vsebinske sklope na zaslonu.
Ali je mogoče delati v COBISS3 in COBISS Lib hkrati?
Ne, hkratno delo z istim uporabniškim imenom v COBISS3 in COBISS Lib ni možno.
Kako namestiti servis COBISS DGW?
Za uporabo perifernih naprav, kot so tiskalniki, RFID-plošče, blagajniški predal itd., mora knjižnica namestiti servis COBISS DGW Nameščanje in nastavitve servisa COBISS DGW. Ta omogoča komunikacijo med aplikacijo COBISS Lib in perifernimi napravami. Za namestitev servisa na delovno postajo je potrebno administratorsko pooblastilo. Za urejanje posameznih nastavitev v COBISS DGW to pooblastilo ni potrebno. Servis COBISS DGW je na voljo samo za operacijski sistem Microsoft Windows. Ni ga možno namestiti na mobilne naprave, zato iz teh naprav ni možno takojšnje tiskanje, poravnava terjatev…
Kakšen je postopek namestitve ali posodobitve programa java?
Za programsko opremo COBISS Lib je potrebna namestitev priporočene odprtokodne različice Jave oz. dovoljene različice programskega jezika Java za Microsoft Windows.
Katere tiskalnike podpira programska oprema cobiss?
Seznam tiskalnikov, ki jih podpira programska oprema COBISS.
Ali je uporaba POS-terminalov v COBISS Lib (že) podprta?
Da. Za uporabo POS-terminala mora knjižnica namestiti servis COBISS DGW. Ta omogoča komunikacijo med aplikacijo COBISS Lib in perifernimi napravami (https://www.cobiss.si/priporocena-oprema/doc/Namescanje_COBISS_DGW.pdf).
Podpisna tablica v COBISS Lib ne deluje.
Za uporabo podpisne tablice mora knjižnica namestiti servis DGW. Ta omogoča komunikacijo med aplikacijo COBISS Lib in perifernimi napravami (https://www.cobiss.si/priporocena-oprema/doc/Namescanje_COBISS_DGW.pdf).
Imamo težave s tiskanjem – tisk nalepk je zamaknjen, grafika je neustrezna, nalepka je prazna.
Za ustrezno delovanje tiskalnika je treba nastaviti gonilnik.
Kje nastavimo hitre gumbe za izvajanje postopkov?
Tudi v COBISS Lib je mogoče nastaviti hitre gumbe za izvajanje posameznih postopkov. V segmentu Nastavitve in administracija v vsebinskem sklopu Nastavitve izvedemo postopek Nastavi bližnjice za postopke. Postopek je opisan v Navodilih za delo v aplikaciji COBISS Lib.
Ali so bližnjice v COBISS Lib podprte?
Seznam bližnjic je naveden v Navodilih za delo v aplikaciji COBISS Lib.
Ali je že vzpostavljena povezava med Cobiss Cat in Cobiss Lib Zalogo?
Povezava med COBISS Cat in COBISS Lib je ves čas vzpostavljena. Za COBISS Cat in COBISS Lib obstajata dve različni vstopni točki, zato lahko delamo v dveh brskalnikih ali dveh zavihkih istega brskalnika hkrati. V zapis, ki ga kreiramo v svoji lokalni bazi v COBISS Cat, lahko takoj zatem dodamo polja za zalogo COBISS Lib. Možen postopek: V COBISS Lib kliknemo gumb Zgodovina, kjer izberemo pravkar kreirani zapis (Gradivo) in mu dodamo polja za zalogo.
Kako v aplikaciji COBISS Lib vpisujemo posebne znake in črke drugih jezikov?
Za vnos posebnih znakov in črk drugih jezikov uporabljamo Tabelo znakov (angl. Character Map), odvisno od tega, ali je na računalniku nameščen slovenski oz. angleški operacijski sistem Microsoft Windows. Tabelo znakov poiščemo kar z Windows iskalnikom (v orodni vrstici ali meniju Start), saj je privzeto že integrirana v operacijskem sistemu. Knjižničarji, ki pri svojem delu pogosto vpisujete posebne znake, lahko tabelo (ikonico) pripnete v opravilno vrstico in vam bo vedno na voljo z enim klikom miške.
Do kdaj bo COBISS3 še na voljo?
Programska oprema COBISS3 bo okvirno na voljo do 31. 5. 2025.
COBISS Lib/Zaloga
Kaj moram sporočiti izum-u pred začetkom inventure?
Ni nam treba sporočiti namere o izvedbi inventure, morate pa najmanj mesec dni pred začetkom inventure na e-naslov podpora@izum.si poslati zahtevo za rezervacijo brezžičnih čitalnikov ali prenosnih terminalov, če si jih želite izposoditi pri IZUM-u.
Za potrebe izvajanja inventure COBISS lahko brezžični čitalnik povežete tudi z mobilno napravo preko povezave Bluetooth. Postopek je opisan v navodilih za uporabo čitalnika Datalogic QuickScan QBT2101, ki so na voljo med priporočeno opremo.
Online inventuro izvajate v svoji pravi bazi. Postopki so opisani v priročniku COBISS Lib/Zaloga in predstavljeni v video navodilih.
Inventuro je mogoče izvajati tudi z aplikacijo mInventura COBISS. Aplikacija je povezana s COBISS Lib in je namenjena pametnim napravam z operacijskim sistemom Android. Aplikacijo si lahko prenesete na povezavi. Pripravili smo tudi krajša Navodila za uporabo aplikacije mInventura.
Evidentiranje učnega gradiva v šolskih knjižnicah
V segmentu Zaloga je za šolske knjižnice s posebnim parametrom vključen vsebinski sklop Evidentirano učno gradivo.
Podatke o delovnih zvezkih in učbenikih z elementi delovnega zvezka vnesemo tako, da v vsebinskem sklopu Evidentirano učno gradivo izberemo Nov objekt. V lokalni bazi poiščemo gradivo, ali ga prevzamemo iz vzajemne baze in v oknu Evidentirano učno gradivo vpišemo obvezne podatke, ki se nanašajo na vir financiranja. Za gradivo, ki se zagotavlja, določimo vir financiranja učbeniški sklad, gradivu, ki ga kupijo starši, pa določimo vir financiranja starši.
Na NUK-ovi spletni strani za Izobraževanje, razvoj in svetovanje (IRIS) so na zavihku Strokovna podpora / Za šolske knjižnice oz. na povezavi https://iris.nuk.uni-lj.si/sl/svetovanje/dejavnost-za-solske-knjiznice objavljena pogosta vprašanja z odgovori na temo evidentiranja učnega gradiva.
COBISS Lib/Izposoja
Ali je možno ročno popravljanje datuma podaljšanja izposoje gradiva?
Postopek je omogočen v oknu Kartica z gumbom Sprememba poteka (pred tem označimo izvod, pri katerem želimo izvesti postopek).
Kako dobimo meni za vračilo, rezervacije?
V oknu Kartica je v levem zgornjem kotu spustni seznam za izbor postopka, kjer najdemo omenjena postopka.
Kje nastavimo, da se zadolžnica pošlje na e-naslov člana in se ne tiska fizično?
V segmentu Izposoja v vsebinskem sklopu Domača knjižnica izberemo postopek Pripravi obrazce za zadolžnice in račune. V oknu Obrazci za zadolžnice in račune izberemo obrazce, za katere želimo urejati destinacijo, in iz spustnega seznama izberemo možnost 2 – e-naslov.
COBISS Lib/Medknjižnična izposoja
Kako knjižnico tehniških fakultet v mariboru (ktfmb) vpišem kot partnerja v medknjižnični izposoji?
Knjižnica tehniških fakultet opravlja storitve za naslednje štiri tehniške fakultete Univerze v Mariboru:
- Univerzo v Mariboru Vpišemo naslov in identifikacijsko številko za DDV, ni pa treba določati vlog in vpisovati podatkov o kontaktih. Ta partner je nadrejen Knjižnici tehniških fakultet in fakultetam, za katere knjižnica opravlja storitve.
- Fakultete, za katere Knjižnica tehniških fakultet opravlja storitve Predpisane oznake partnerjev so: FS (Fakulteta za strojništvo), FG (Fakulteta za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo), FERI (Fakulteta za elektrotehniko, računalništvo in informatiko), FKKT (Fakulteta za kemijo in kemijsko tehnologijo). Za posamezno fakulteto vpišemo pri Oznaka predpisano oznako, pri Ime ime univerze in pri Dodatno ime ime fakultete. Vpišemo še naslov fakultete, ne vpišemo pa identifikacijske številke za DDV. Fakultetam določimo nadrejenega partnerja – Univerzo v Mariboru, in vlogo naročnika v medknjižnični izposoji. Fakultete lahko imajo tudi druge vloge (razen vloge dobavitelja v medknjižnični izposoji). Vnesemo še podatke o kontaktih, ki se upoštevajo v izpisih v medknjižnični izposoji in pri nabavi gradiva – vpišemo podatke o Knjižnici tehniških fakultet.
Ali je na naročilu, ki ga prejmem iz druge knjižnice, predviden izpis signature? Običajno tega podatka ni, zato moram sam/a poiskati podatke (postavitev) v svoji lokalni bazi podatkov.
Da. Na naročilu je pri bibliografskem opisu predviden tudi izpis signature. Če na naročilu signature ni, pomeni, da je v knjižnici, iz katere je bilo naročilo poslano, niso vpisali. Knjižnice običajno naročajo gradivo po naslovu; pri tem signatura ni pomembna, saj ne naročajo točno določenega izvoda.
Na dobavnici, ki sem jo pripravil za naročnika - člana, se ni izpisal njegov naslov.
Če se na dobavnici naslov člana ni izpisal, preverite, ali je sploh vpisan in ali je vpisan pravilno. Na dobavnici je predviden izpis naslova, ki ima v COBISS Lib/Izposoja pri "Uporaba" (med podatki o naslovih člana) izbrano vrednost Dobavnica (MI). Če ta vrednost ni določena pri nobenem naslovu, se pri pripravi dobavnice upošteva naslednji vrstni red: stalni naslov, začasni naslov, naslov v službi, naslov skrbnika/pôroka, naslov skrbnika/pôroka in stalni naslov, začasni naslov skrbnika/pôroka, naslov v tujini.
Zakaj ne morem brisati zahtevkov za MI s statusom prispelo?
Status prispelo imajo zahtevki za MI, ki se programsko shranijo v bazo podatkov. Brisanje tovrstnih zahtevkov za MI iz baze podatkov ni dovoljeno (ni jih možno izbrisati niti potem, ko jim z obdelavo spremenimo status).
Zakaj pri zahtevku ne morem določiti dobavitelja?
Razlogi so lahko naslednji:
- zahtevek za MI nima ustreznega statusa (določeno gradivo)
- partner, ki ga želite izbrati za dobavitelja, ni vnesen v bazo partnerjev ali pa nima določene vloge dobavitelja v MI
- za dobavitelja želite izbrati domačo knjižnico
Dobavitelja lahko določite, če ste pri zahtevku za MI že vnesli podatke o gradivu (vnesena mora biti vsaj ena od vrednosti pri atributih "Naslov", "Vir - naslov", "Standard/patent", "ISBN" ali "ISSN"). Iz baze podatkov o partnerjih lahko za dobavitelja izberete knjižnico ali drug servis v vlogi dobavitelja v MI, ne morete pa izbrati domače knjižnice. Če boste naročniku želeli dobaviti gradivo iz svoje knjižnice, bo domača knjižnica programsko določena za dobavitelja takoj, ko boste rezervirali gradivo iz lokalne baze podatkov.
COBISS Lib/Nabava
Zakaj v naročilu ne morem izbrati dobavitelja, ki sem ga predhodno vpisal v bazo podatkov o partnerjih?
V naročilu lahko izberete le tistega partnerja, ki nastopa v vlogi dobavitelja za nabavo gradiva. Pri vnosu podatkov o partnerju morate po vpisu splošnih podatkov označiti še vlogo, v kateri nastopa partner v odnosu do domače knjižnice. Pri partnerju lahko označite več vlog. Ko nastopa v vlogi dobavitelja za nabavo gradiva, mu dodelite to vlogo tako, da v urejevalniku Partner označite potrditveno polje "Dobavitelj (N)".
Pri partnerju je vpisan kontaktni oddelek, vendar se na dokumentih pri podatkih o naslovu naslovnika ne upošteva. Zakaj?
Pri vsakem kontaktu, ki je lahko kontaktna oseba ali kontaktni oddelek, lahko določite kje (N, SP, MI) naj se podatki o naslovu kontakta uporabljajo. Če tega ne določite, se na dokumentih izpisujejo podatki iz naslova sedeža partnerja. Če želite, da se naslov kontaktnega oddelka uporablja pri naslovih naslovnikov na dokumentih v COBISS Lib/Nabava označite v urejevalniku Kontaktni oddelek potrditveno polje "Naslov v izpisih (N)".
Pred pošiljanjem naročila na elektronski naslov dobavitelja natisnem naročilo na tiskalnik. Zakaj se naročilo izpiše brez datuma?
Pred izstavitvijo naročila dobavitelju lahko pripravite kontrolni izpis naročila na tiskalnik (z metodo Natisni). Na kontrolnem izpisu naročila se datum naročila ne izpiše. Datum naročila, ki se izpiše na dokumentu Naročilo, je dejansko datum izstavitve naročila dobavitelju. Ob izstavitvi naročila se kot datum izstavitve programsko zabeleži tekoči datum. Datum izstavitve naročila se na dokumentu Naročilo izpiše šele takrat, ko je naročilo izstavljeno dobavitelju, tj. po izvedbi metode Izstavi in pošlji.
Na osnovi naročila smo od dobavitelja prejeli gradivo z dobavnico in računom. Del tega gradiva (dve postavki) smo od dobavitelja prejeli kot dar in ni navedeno ne na dobavnici ne na računu. Kako zabeležimo prejem tega gradiva?
Če prejmete del naročenega gradiva z dobavnico in računom, del pa kot dar, je postopek naslednji:
- Pri naročilu v celoti prekličete tisti dve postavki, v katerih je opisano gradivo, ki ste ga prejeli kot dar.
- Na osnovi delno preklicanega naročila pripravite dobavnico, na kateri se programsko pripravijo postavke dobavnice le za tiste postavke naročila, ki jih niste preklicali.
- Dobavnico uredite in jo zaključite.
- Na osnovi dobavnice pripravite račun, na katerega se programsko pripravijo iste postavke računa, kot so na dobavnici.
- Račun uredite, ga zaključite, evidentirajte pošiljanje v računovodstvo in ga označite kot plačanega.
- Gradivo, ki ste ga prejeli kot dar, zabeležite v vsebinskem slopu Seznam darov.
- Seznam darov zaključite.
Ali lahko prejeto gradivo inventariziramo in mu dodelimo signaturo že ob zaključku dobavnice ali moramo počakati na zaključek računa?
Ob zaključitvi dobavnice v COBISS Lib/Nabava se za vsako od postavk dobavnice v polja 996 prenesejo podatki o prejemu. Takoj zatem lahko izvode inventarizirate in določite signaturo. Podatki o računu in ceni se bodo v polja 996 prenesli ob plačilu računa.
Ali je mogoče izbrisati naročilo, ki je že bilo izstavljeno in poslano dobavitelju?
Naročilo lahko preneha veljati iz različnih razlogov:
- nepričakovan prejem gradiva iz zamene, prejem daru, subvencioniranega gradiva...
- ugotovitev, da kljub reklamiranju dobavitelj gradiva ne pošlje
- prejem obvestila dobavitelja, da gradiva ne more dobaviti
Iz baze podatkov lahko izbrišete le naročilo, ki ga šele pripravljate in ima status evidentirano. Ko naročilo izstavite in ga z metodo Izstavi in pošlji pošljete dobavitelju, dobi naročilo status izstavljeno in ga iz baze podatkov ne morete več izbrisati. Takšno naročilo lahko prekličete v celoti (postopek) ali pa prekličete le posamezne postavke naročila (postopek).
Kakšno je največje število postavk v naročilu?
Podatke o izvodih, skladih in odstotkih financiranja vnašamo v tabelo izvodov (v postavki naročila) v postopku priprave naročila. V tabeli izvodov je lahko največ 200 izvodov oz. vrstic. Ena vrstica namreč predstavlja podatke za en izvod.
Zakaj ne morem brisati podatkov o partnerju?
Podatke o partnerju lahko izbrišete iz baze podatkov, če partnerja še niste vključili v postopke v segmentih COBISS Lib/Nabava, COBISS Lib/Serijske publikacije, COBISS Lib/Medknjižnična izposoja ali COBISS Lib/Elektronski viri.
Če iz različnih razlogov prekinete poslovne stike s partnerjem oz. podatkov o partnerju več ne potrebujete, označite potrditveno polje "Neaktiven". S tem se onemogoči nadaljnja izbira tega partnerja v vlogah, ki ste mu jih določili (npr. naročnik in dobavitelj v medknjižnični izposoji, dobavitelj monografskih in serijskih publikacij, financer itd.).
COBISS Lib/Izpisi
Katere izpise lahko pripravimo v COBISS Lib?
V programski opremi COBISS Lib so podprti vsi izpisi iz COBISS3.
Kako pripravim seznam novosti v COBISS Lib?
Logika izvajanja postopkov v COBISS Lib je ostala enaka logiki izvajanja postopkov v COBISS3, le pot do priprave seznama novosti je v COBISS Lib drugačna, saj lahko možnost za pošiljanje ( ) izberemo šele po označitvi enega ali več polj 996/997, za katera želimo pripraviti seznam novosti. Metoda za pošiljanje izbranih objektov na destinacije ( ) je namreč neaktivna, dokler ne izberemo vsaj enega zadetka.
Na tiskalnik želim izpisati podatke o gradivu v obliki osnovnega izpisa, vendar se izpis ne izpiše.
Pri pripravi in pošiljanju vseh izpisov, ki v definicijah nimajo določenih destinacij, se upoštevajo uporabniške destinacije. Tak izpis je npr. osnovni izpis. Pri uporabniških destinacijah je navadno določen tiskalnik postopek. Nastavitev velja samo za uporabniško ime.
COBISS Lib/Izvoz podatkov
Kako deluje izvoz podatkov v COBISS Lib?
Izvoz podatkov vsebinsko deluje na enak način kot do zdaj. Razlika je zgolj v videzu in načinu oblikovanja poizvedbe in pri izbiri atributov. Poizvedbo definiramo in atribute izberemo s seznama "Neizbrano". Glavno okno Izvoz podatkov je oblikovano kot dvojno okno, kjer imamo v levem oknu "Neizbrano" možnost priprave poizvedb ali filtrov in navedene atribute, ki jih lahko označimo za izvoz. Po kliku na možnost Dodaj ali Dodaj vse se označeni atributi, ki jih želimo izvoziti, premaknejo v desno okno "Izbrano".