Background Image
Previous Page  24 / 70 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 70 Next Page
Page Background

20

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 1–2

so prepričane, da se v digitalnem okolju in informacijski

dobi zmanjšuje vloga knjižničarske profesije. Pri drugi

definiciji pa prihaja do izraza interes praktikov v knjižni-

cah, ki so prepričani, da je poklicna naloga računalniških

in informacijskih strokovnjakov razvijati organizacijo

informacijskega iskanja in uporabniške vmesnike za bi-

bliotekarsko stroko.

Program Electronic Libraries (eLib) je bil, podobno kot

definicija DLF, bolj naravnan na razvoj servisov kot na

raziskave in razvoj potrebnih tehnologij. Primarno naj bi

knjižnice izbirale vsebine glede na informacijske potrebe

svojih uporabnikov, nosilci informacij (mediji) pa so se-

kundarnega pomena.

Za digitalno okolje je značilno več dualizmov.

Allen (1999) je poudaril naslednji dualizem:

• digitalne vsebine, ki jih kot analogni posamezniki

uporabljamo preko digitalnih komunikacij,

• kot analogne posameznike nas med seboj povezujejo

digitalne komunikacije.

Obstaja še en dualizem:

• mi kot analogni kreatorji ustvarjamo digitalne vsebine

preko digitalnih komunikacij,

• mi kot analogni posamezniki uporabljamo digitalne

vsebine, ki so jih ustvarili digitalni sistemi.

Nista pa dualistična odnos digitalnih vsebin in odnos di-

gitalnih sistemov, ki so med seboj tudi digitalno povezani.

DIGITEKA: NOVO POIMENOVANJE ZA

“DIGITALNO KNJIŽNICO”

Brez dobro definiranega izrazja se ne morejo normalno

razvijati ne teorija ne raziskave in praksa na nekem po-

dročju niti ni mogoče razpravljati o danih problemih z

medsebojnim razumevanjem.

Greenberg (1998) je mnenja, da je poimenovanje “digi-

talna knjižnica” oksimoron. Če je knjižnica knjižnica, ne

more biti digitalna, če pa je knjižnica digitalna, ne more

biti knjižnica.

Battin (1998) je še radikalnejši in zavrača uporabo izraza

“digitalna knjižnica” kot nevarno zavajajoč.

Mi smo pokazali (2001), da je beseda “knjižnica” v be-

sedni zvezi “digitalna knjižnica” staro poimenovanje za

novo entiteto.

Nelson (2004) je zapisal, da so nove paradigme, kot so

npr. atomska bomba, DNK, objektno orientirano progra-

miranje in nadbesedilo (angl.

hipertext

) zelo zavajajoče,

če jih poimenujemo s prejšnjimi izrazi.

Ker beseda “knjižnica” v besedni zvezi “digitalna knjižni-

ca” ni ustrezna za vse vrste entitet in vsebin, ki naj bi jih

označevala, je treba razmisliti o poimenovanju “digiteka”

(digit + teka) po zgledu “biblioteka” (biblio + teka). Ob tej

priložnosti promoviramo ta strokovni izraz, saj vključuje:

• besedo "digit", ki pomeni katero koli številko od 0 do

9; “digit” je temeljna beseda v računalništvu; pomeni

dvojiško števko, bit; z njo je pokrit pojem “digitalen”

za razliko od “analogen”;

• besedo "teka" (gr.

theke

), ki pomeni shrambo, predal v

sestavljenkah, kot so npr. datoteka (lat.

datum

– dano,

podatek), pinakoteka (gr.

pinax

– podoba), kartoteka

(charta – list papirja), patentoteka (lat.

patens

– odprt,

javen), standardoteka (standard), tudi gipsoteka (gr.

gypsos

– mavec), vinoteka (lat.

vinum

– vino), infote-

ka (info – okrajšava za informacijo).

ANALIZA SISTEMA UPRAVLJANJA

DIGITALNIH VSEBIN

Sistemska analiza nasploh sestoji iz:

• preliminarnega proučevanja,

• identifikacije problema ali več problemov,

• analize zahtev,

• analize odločanja,

• projektiranja in implementacije sistema,

• delovanja in podpore (Whitten, 2001).

Sistem za upravljanje vsebin (angl.

content management

system

) naj bi zagotovil:

• prezervacijo in dostop končnim uporabnikom;

• prezervacijo, dostop in izmenjavo informacij za druge

informacijske sisteme;

• dolgoročno strategijo prezervacije, organizacije in

diseminacije lokalno kreiranih in zunanjih vsebin;

• dolgoročno strategijo prezervacije, organizacije in

diseminacije metapodatkov;

• podporo za trajno uporabo vsebin.

Sistem naj bi upravljal naraščajoč obseg digitalne vsebine

kot dolgoročna rešitev in podpiral čim cenejši premik

proti digiteki.

Zahteve upravljanja vsebine so:

• funkcionalne zahteve,

• druge nefunkcionalne zahteve.