Background Image
Previous Page  128 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 128 / 136 Next Page
Page Background

246

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

Bosna in Hercegovina je ena izmed “bivših jugoslovan-

skih republik”; je ena od evropskih držav v tranziciji; je

ena od držav, ki se želijo integrirati v Evropsko unijo; in

prav tako je ena od 29 držav, ki so podpisale bolonjsko

deklaracijo in se obvezale k uresničitvi ciljev te deklara-

cije, seveda v sodelovanju z institucijami in združenji v

visokem šolstvu.

Evropske visokošolske institucije so že leta 1998 prevzele

vodilno vlogo pri oblikovanju evropskega visokošolskega

prostora, ki izhaja iz sorbonske deklaracije oziroma iz

bolonjske Magna Charta Universitatum. S temi dokumen-

ti so se države podpisnice obvezale, da bodo koordinirale

politiko na tem področju, kar je pogoj za povečanje med-

narodne konkurenčnosti evropskega sistema visokošol-

skega izobraževanja. Bolonjska deklaracija potemtakem

ni samo politična izjava, ampak obvezujoča usmeritev, za

Bosno in Hercegovino pa tudi eden od pogojev za vklju-

čitev v Evropsko unijo.

Z Daytonskim mirovnim sporazumom, podpisanim pred

enajstimi leti in iz katerega izhaja bosansko-hercegovska

zakonodaja na vseh področjih, so pristojnosti na področju

izobraževanja, znanosti, kulture in športa, sem pa spadajo

tudi knjižnice, dodeljene entiteskim ministrstvom, v

Federaciji BiH pa kantonalnim/županskim ministrstvom.

Na državni ravni so te dejavnosti deloma v pristojnosti

Ministrstva za civilne zadeve, a to le v smislu koordina-

cije njihovega delovanja. V celotnem seštevku se s tem

področjem “ukvarja” kar trinajst ministrstev v eni sami

državi. Sicer pa je splošno znano, da v Bosni in Herce-

govini še ni bil sprejet krovni zakon o visokem šolstvu,

s katerim bi uredili vprašanja evalvacije in akreditacije

bosansko-hercegovskih univerz.

Univerzitetne in fakultetne knjižnice, ki so v naši državi

neupravičeno potisnjene na stranski tir, nesporno pred-

stavljajo pomembno podporo kakovostnemu izvajanju

visokošolskega dodiplomskega in podiplomskega izob-

raževanja, znanstvenoraziskovalnega dela in tudi pri

vseživljenjskem izobraževanju.

Vloga in status knjižnic z vidika evalvacije in akreditacije

univerz, še posebej v dobi informatizacije in avtomati-

zacije zasluži pomemben poudarek, ker si znanstvene

dejavnosti ni mogoče niti zamisliti brez njihove načrtne

dejavnosti.

Ne da bi iskali opravičilo za opisano stanje, je vseeno

treba poudariti specifičnost bosansko-hercegovske

družbeno-politične ureditve in ekonomskega položaja, ki

v pomembni meri narekuje način reševanja te problema-

tike ob uporabi evropskih standardov v visokem šolstvu

Bosne in Hercegovine.

Zato menim, da bi lahko modele iz držav v okolici, npr.

v Sloveniji, uporabili tudi v BiH, s čimer bi izpolnili za-

htevane postulate, knjižnice pa bi dobile položaj in vlogo,

ki jim po naravi stvari pripada. Pomoč in podpora držav

članic EU bi bila več kot dobrodošla, še posebej, ker jo

Bosna in Hercegovina pričakuje in zasluži. Ob tej prilož-

nosti pozivam k zasnovi projektov, ki bi knjižnično dejav-

nost v Bosni in Hercegovini dvignili na višjo raven in jo

približali evropskim standardom v korist vsem ljudem.

Zlatko Horvat,

Ministrstvo za civilne zadeve Bosne in Hercegovine

Iz hrvaščine prevedel Franci Pivec.

OBRAVNAVANJE KNJIŽNIC V POSTOPKIH EVALVACIJE

IN AKREDITACIJE UNIVERZ V BOSNI IN HERCEGOVINI