Background Image
Previous Page  129 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 129 / 136 Next Page
Page Background

M

247

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

Vlogo knjižnic v evalvacijah in akreditacijah univerz je

treba opazovati z vidika bolonjskega procesa, po katerem

sta izobraževanje in znanstveno raziskovanje neločljiva in

kot je lepo zapisano v komunikeju iz Berlina septembra

leta 2003, sta “dva brsta, ki rasteta iz znanja”. To pome-

ni, da imajo knjižnice eksplicitni in implicitni pomen za

sleherno univerzo.

Novi zakon o visokem šolstvu Republike Srbske je bil

sprejet septembra leta 2006 in je usklajen z evropski-

mi standardi (bolonjska deklaracija, lizbonska kon-

vencija itd.). V 18. členu tega zakona je navedeno, da

visokošolski zavod lahko začne delo, če izpolnjuje

predpisane organizacijske, kadrovske, prostorske in ma-

terialno-tehnične zahteve in če ima knjižnico ter infor-

macijsko opremo za izvajanje študija in izpolnjuje druge

predpisane pogoje.

V 116. členu zakona je predvideno oblikovanje Sveta

za razvoj visokega šolstva in za zagotavljanje kako-

vosti. Svet mora delovati kot neodvisna institucija in

ima pristojnost ocenjevanja kakovosti ter akreditiranja

visokošolskih institucij v skladu s standardi in kriteriji,

ki jih postavljajo ustrezne domače in tuje institucije na

področju visokega šolstva. Oblikovanje omenjenega

Sveta je v teku. Na Univerzi v Banjaluki je trinajst fakul-

tetnih knjižnic, dve inštitutski knjižnici ter Narodna in

univerzitetna knjižnica, ki ima najbogatejši fond, stroko-

vno usposobljene kadre in najbolj razvito informacijsko

strukturo. Med fakultetnimi knjižnicami obstajajo velike

razlike v vseh pogledih knjižnične dejavnosti.

Enako kot obstajajo normativi in standardi za akreditacijo

visokošolskih institucij, bi morali določiti tudi normati-

ve in standarde za knjižnice. Najprej bi morali določiti

količino potrebnega prostora za učbeniško in znanstveno

literaturo in računalniških učilnic z dostopom do interne-

ta. Nato sledijo kadri kot strateški vir v vsaki dejavnosti.

Gre za število knjižničarjev glede na vrsto visokošolske

institucije in glede na število uporabnikov (študentov

in znanstvenih delavcev. Pri tem je pomembno uspo-

sabljanje učiteljev in študentov za učinkovito uporabo

knjižnice in preostalih informacijskih virov. Med

materialno-tehnične pogoje spadajo oprema, najmanjše

število knjižničnih enot na področju izvajanja

izobraževalnega procesa, dostop do podatkovnih baz,

potrebnih za znanstvenoraziskovalno delo. Slednje je

izredno pomembno v luči tretjega ciklusa, tj. doktorskega

študija na univerzah, ki traja tri leta in je ovrednoten s

180 kreditnimi točkami (točke ECTS) in pri katerem so

nujne informacije o najnovejših raziskavah na določenem

področju.

Omenjene normative in standarde je treba določiti na

podlagi izkušenj iz našega okolja, še posebej v državah,

ki so dosegle vidne uspehe na tem področju in med nji-

mi je tudi Slovenija. Razvoj institucij, ki se ukvarjajo

z evalvacijami in akreditacijami univerz, in jasne pro-

cedure so neobhoden pogoj, da se lahko lotimo posla.

V zvezi s tem predlagam, da se zaradi ekonomičnosti

in učinkovitosti pri opredeljevanju vloge knjižnic v

procesu evalvacij in akreditacij univerz naslonimo na

integriran sistem, kakršen je COBISS. Na podlagi spreje-

tega Zakona o visokem šolstvu Republike Srbske bodo

sledili integracijski procesi na Univerzi v Banjaluki,

zato bo najbolj smotrno izpeljati integracijo celotnega

visokošolskega knjižničnega prostora v enovit sistem. Na

ta način bomo poleg ekonomičnosti in učinkovitosti dose-

gli tudi aktivnejšo in kakovostnejšo vključitev knjižnic v

študijsko-raziskovalni proces.

Dragoljub Mirjanić,

Akademija znanosti in umetnosti Republike Srbske,

Banjaluka

Iz srbščine prevedel Franci Pivec.

VLOGA KNJIŽNIC PRI EVALVACIJAH IN

AKREDITACIJAH UNIVERZ