M
131
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
transparentnosti izjemnega pomena. Treba se je zavedati,
da je razvijanje mehanizmov transparentnosti dolgotrajen
proces, ki se ga ne da definirati z enkratno reformo in
uvedbo določenih ukrepov. Gre za historični razvoj si-
stema, ki je nastajal skozi daljše časovno obdobje. Kljub
temu da je ARRS formalno gledano mlada institucija,
ima relativno dolg “zgodovinski spomin”. Institucija se je
v različnih časovnih obdobjih in različnih sistemih po-
javljala v različnih organizacijskih strukturah in pod raz-
ličnimi imeni, vendar je v grobem njen delokrog ostajal
nespremenjen. Omeniti velja nekaj ključnih mejnikov, ki
so močno vplivali na razvoj in uresničevanje koncepta
transparentnosti. V izhodišče velja postaviti poročilo o
delu sklada Borisa Kidriča, ki je bilo izdano leta 1958 in
predstavlja prvi podroben popis javno financiranega razis-
kovalnega dela. Druga prelomnica se pojavi leta 1994, ko
je možna predstavitev raziskovalnih rezultatov na enoten
način v knjižničnem informacijskem sistemu COBISS.
Kmalu za tem (1997) je bila na internetu objavljena prva
Bela knjiga z natančno predstavitvijo raziskovalnih ak-
tivnosti, ki so dobivale javno financiranje. Sočasno je bil
uveden tudi sistem obveznega vnosa raziskovalnih rezul-
tatov (bibliografij) v informacijski sistem COBISS, kar
je omogočilo nadaljnji razvoj ocenjevalnih mehanizmov.
Leto za tem je bil vzpostavljen sistem SICRIS (
Slovenian
Current Research Information System
), ki vključuje pred-
stavitve aktivnih raziskovalcev, (so)financiranih s strani
ARRS, in njihovih raziskovalnih rezultatov. Velik premik
v smeri predvidljivosti je bila internetna objava vseh na-
črtovanih razpisov za leto vnaprej na spletni strani ARRS.
Na ta način so bile omogočene pravočasne priprave na
prijave projektov ter kadrovsko načrtovanje. Objavljanje
načrta razpisov je bilo uresničeno v letu 1998. Nasled-
nji, velik korak v smeri transparentnosti je vzpostavitev
spletne “
online
” Bele knjige o financiranju znanosti,
6
na
podlagi česar so zainteresiranim na voljo vse informacije
o poteku trenutnega financiranja znanosti.
PODRO^JA TRANSPARENTNOSTI V
OKVIRU DELOVANJA ARRS
ARRS zagotavlja legitimnost svojega delovanja prek
vključevanja znanstvenikov v stalna in občasna delovna
telesa ARRS ter njen ekspertni sistem. Sočasno je trans-
parentnost zagotovljena prek spletnega portala agencije,
7
na katerem so dostopne vse informacije o postopkih in
rezultatih postopkov s področja dela agencije. Ključne
povezave na domači strani so “razpisi”, “rezultati raz-
pisov”, “poročila o financiranju” in “povezave”, kjer so
zbrane povezave na relevantne informacijske servise.
a ) Transparentnost instrumentov
ARRS v skladu s svojim poslanstvom in nalogami, pred-
pisanimi v ustanovitvenih aktih, distribuira raziskovalni
denar v raziskovalno sfero na podlagi različnih instru-
mentov, večinoma temelječih na kompetitivni osnovi.
Ker gre za vitalni del sistema, so razumljivo veliki tudi
pritiski s strani raziskovalne sfere (pogojno lahko govo-
rimo celo o neke vrste “
raziskovalnih lobijih
”
8
). V skladu
z definicijo
Transparency international
, predstavljeno v
uvodu prispevka, je zato transparentnost najboljše orodje
za eliminacijo ali vsaj minimiziranje tovrstnih pritiskov.
Na spletni strani ARRS so z namenom transparentnosti
objavljeni
seznami vseh razpisov v tekočem letu
. Na ta
način lahko raziskovalci natančno vedo, kdaj bodo raz-
pisi za posamezne instrumente ter se nanje ustrezno pri-
pravijo. Ne more se zgoditi, da raziskovalci ne bi vedeli
za objavljeni razpis ali da bi bil razpis objavljen zgolj v
uradnem listu, ki ga spremlja relativno majhno število
raziskovalcev. Letni plan razpisov vsebuje osnovne poda-
tke o razpisu, kot so a) predviden datum objave, b) naziv
razpisa, c) status razpisa (predviden, v teku, zaključen),
d) rok za oddajo prijave, e) rok za seznanitev z rezultati,
f) pravna podlaga na kateri temelji razpis in g) kontaktna
oseba za stike, pri kateri je mogoče dobiti več informacij
o razpisu.
Letni plan razpisov je osredotočen na prikaz vseh pred-
videnih instrumentov, medtem ko je
rokovnik razpisa,
drugi element zagotavljanja transparentnosti, posvečen
posameznemu razpisu. Vsak od razpisov ima namreč
vnaprej določen potek, ki mora biti sprejet in objavljen ob
objavi razpisa. V rokovniku so terminsko opredeljene vse
faze razpisa od objave javnega razpisa do začetka financi-
ranja predmeta razpisa. Na ta način lahko zainteresirani v
vsakem trenutku spremljajo, v kateri fazi se nahaja razpis
in kdaj lahko pričakujejo naslednjo fazo.
Delo ARRS je močno vezano na delo Ministrstva za viso-
ko šolstvo, znanost in tehnologijo (MVZT), ki je pristoj-
no za oblikovanje raziskovalne politike. ARRS zato črpa
podlago za svoje delo iz Nacionalnega raziskovalnega
razvojnega programa (NRRP) in smernic, ki jih za vsak
razpis oblikuje MVZT. Vloga ARRS je v tem kontekstu
vezana predvsem na izvedbo takšnega razpisa v skladu z
usmeritvami in NRRP. Objava usmeritev, ki so dodatek
razpisu, je pomembna predvsem zato, da imajo vsi zain-
teresirani vpogled v “politično” podlago razpisa.
S pomočjo predstavljenih ukrepov za zagotavljanje trans-
parentnosti instrumentov je proces v celoti dostopen jav-
nosti prek spletne strani ARRS. Vse informacije so ažu-
rirane dnevno, kar zagotavlja zanesljivost in uporabnost
objavljenih informacij.