132
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
b) Transparentnost postopkov
Za legitimnost neke odločitve sta v skladu z definicijo
transparentnosti organizacije
Transparency international
enako pomembna tako rezultat nekega procesa kot tudi
proces sam. Preglednost in predvidljivost procesa sta zato
ključnega pomena. Vse prevečkrat se namreč odločitve
sprejemajo v sistemski “črni skrinjici”, v katero javnost
nima vpogleda. Pri odpiranju “pandorine skrinjice” pro-
cesa financiranja raziskovalne dejavnosti se na neki način
izpostavljamo nevarnosti, da izpustimo iz nje težave in
tegobe, ki spremljajo proces. Pogosto je namreč mnogo
lažje izpeljati procese brez prisotnosti in ostrega nadzora
javnosti. Toda glede na to, da ARRS razpolaga z javnim
denarjem, pri čemer je zaradi specifičnih zakonitosti jav-
ne uprave možnost korupcije in drugih nepravilnosti rela-
tivno velika, je njen cilj vse postopke v popolnosti odpreti
javnemu nadzoru in omogočiti sproten vpogled v vse faze
postopka.
Osnovni pogoj transparentnosti postopkov je vnaprej
določena in javno objavljena metodologija ocenjevanja.
Pred razpisom mora biti namreč jasno, kateri so ocenje-
valni parametri in kakšna je njihova teža. Glede na to, da
ARRS pokriva vsa področja znanosti in da specifike po-
sameznih znanstvenih ved ne prenesejo neposredne upo-
rabe enotne metodologije, morajo biti le-te prilagojene
posameznim vedam. V ta namen so sprejete
metodologi-
je ocenjevanja
za vsako posamezno vedo. Sprejmejo jo
strokovna telesa za področje ved, ki jih sestavljajo raz-
iskovalci, kar zagotavlja legitimnost sprejete ocenjevalne
metodologije. Vse metodologije in kriteriji ocenjevanja
so oblikovani v procesu, v katerem odločilno vlogo igrajo
raziskovalci, in objavljeni vnaprej
9
skupaj z javnim raz-
pisom. Vnaprej so pripravljeni tudi
kriteriji ocenjevanja
(vprašanja recenzentom), na podlagi katerih je opravljena
evalvacija prispelih predlogov.
Kritičen element postopka je lahko tudi
sestava stro-
kovnih teles
ter drugih organov in komisij. ARRS trans-
parentnost le-teh zagotavlja prek objavljanja njihovih
imen, tako da lahko vsakdo vidi, kdo so znanstveniki,
ki sprejemajo odločitve. Člani so imenovani na podlagi
pravilnika,
10
ki natančno določa postopek imenovanja in
pristojnosti posameznih delovnih teles. Na ta način ne-
sprejemanje odločitev na neki način personalizirana in
glede na znanstvene reference članov različnih teles, do-
bivajo odločitve tudi potrebno težo. Člani različnih teles
so namreč praviloma domači in tudi tuji uveljavljeni stro-
kovnjaki, ki na svojem področju predstavljajo nesporne
avtoritete, s čimer odločitvam dajejo potrebno težo.
Zaključek izbornega procesa predstavlja
objava rezul-
tatov
. Javna objava le-teh poudarja transparentnost. Na
spletni strani ARRS so objavljeni vsi rezultati razpisov, ki
vključujejo tako sprejete kot tudi zavrnjene projekte, ven-
dar tu načelo transparentnosti trči ob dolžnost varovanja
osebnih podatkov. Zato so identifikacije nosilcev zavrnje-
nih projektov izbrisane. To pa v primeru odobrenih pro-
jektov ni potrebno, saj gre za javna finančna sredstva, pri
katerih je identifikacija prejemnikov sredstev neizbežna.
Na domači strani ARRS so objavljeni rezultati vseh raz-
pisov za več let nazaj (arhiv).
Eno glavnih vodil dela ARRS je zagotavljanje dostopno-
sti vseh podatkov o procesu izbora, saj je le na ta način
mogoče zagotoviti legitimnost občutljivih postopkov.
Kljub občasnim odporom pri vzpostavljanju izboljšav in
novih mehanizmov, ki jih ponujajo napredne informa-
cijske tehnologije, pa je na voljo vedno več možnosti za
sproten in popoln vpogled v proces delovanja ARRS, kar
po našem prepričanju povečuje demokratičnost in legi-
timnost sprejetih odločitev, hkrati pa prispeva k izboljša-
nju njihove kakovosti.
c) Transparentnost financiranja
Ko je govora o javnih financah, se takoj postavlja tudi
vprašanje obstoja mehanizmov, ki omogočajo njihovo
smotrno in upravičeno porabo. Na področju znanosti se
pojavlja tudi vprašanje, ali so dobljeni rezultati soraz-
merni z vloženim denarjem. Zaradi specifik znanosti je
enoznačen odgovor na to vprašanje zelo težko oblikovati.
Predvsem pa zaradi znanstvene zahtevnosti splošna jav-
nost sodbe o tem pogosto ne more dati. ARRS poskuša
zagotoviti transparentnost financiranja v tesni povezavi s
transparentnostjo raziskovalnih rezultatov, ki je predstav-
ljena v nadaljevanju.
Prvi zametki posredovanja podatkov o finančnih izdatkih
splošni javnosti segajo v leto 1958, ko je bilo objavljeno
prvo Poročilo o delu sklada Borisa Kidriča. V publikaciji
so bili predstavljeni vsi financirani projekti. Od takrat je
letno poročanje v obliki publikacije postalo stalnica, od
takrat pa sta se pojavili še dve pomembni prelomnici.
Prva je leto 1997, ko je bilo poročilo o financiranju (t. i.
Bela knjiga
) prvič objavljeno na spletu. Na ta način je
bila v zagotavljanje transparentnosti aktivno vključena
informacijska tehnologija, nov kakovosten preskok pa
predstavlja vzpostavitev “
online
” Bele knjige, ki je bila
uvedena v letu 2006. Ta omogoča, da lahko kdor koli
vidi stanje tekočih izplačil za vsak projekt. Na ta način je
vzpostavljena neke vrste “nevidna roka” javnega nadzora,
ki v povezavi s transparentnostjo vsebine raziskovalnih
rezultatov pripomore k jasni sliki o kanalih in načinu
porabe javnega denarja. “
Online
” Bela knjiga predstavlja
pomemben kakovostni premik v načinu spremljanja raz-
iskovalne dejavnosti in lahko trdimo, da je to eden prvih
tovrstnih sistemov v Evropi.