Background Image
Previous Page  14 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 136 Next Page
Page Background

132

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

b) Transparentnost postopkov

Za legitimnost neke odločitve sta v skladu z definicijo

transparentnosti organizacije

Transparency international

enako pomembna tako rezultat nekega procesa kot tudi

proces sam. Preglednost in predvidljivost procesa sta zato

ključnega pomena. Vse prevečkrat se namreč odločitve

sprejemajo v sistemski “črni skrinjici”, v katero javnost

nima vpogleda. Pri odpiranju “pandorine skrinjice” pro-

cesa financiranja raziskovalne dejavnosti se na neki način

izpostavljamo nevarnosti, da izpustimo iz nje težave in

tegobe, ki spremljajo proces. Pogosto je namreč mnogo

lažje izpeljati procese brez prisotnosti in ostrega nadzora

javnosti. Toda glede na to, da ARRS razpolaga z javnim

denarjem, pri čemer je zaradi specifičnih zakonitosti jav-

ne uprave možnost korupcije in drugih nepravilnosti rela-

tivno velika, je njen cilj vse postopke v popolnosti odpreti

javnemu nadzoru in omogočiti sproten vpogled v vse faze

postopka.

Osnovni pogoj transparentnosti postopkov je vnaprej

določena in javno objavljena metodologija ocenjevanja.

Pred razpisom mora biti namreč jasno, kateri so ocenje-

valni parametri in kakšna je njihova teža. Glede na to, da

ARRS pokriva vsa področja znanosti in da specifike po-

sameznih znanstvenih ved ne prenesejo neposredne upo-

rabe enotne metodologije, morajo biti le-te prilagojene

posameznim vedam. V ta namen so sprejete

metodologi-

je ocenjevanja

za vsako posamezno vedo. Sprejmejo jo

strokovna telesa za področje ved, ki jih sestavljajo raz-

iskovalci, kar zagotavlja legitimnost sprejete ocenjevalne

metodologije. Vse metodologije in kriteriji ocenjevanja

so oblikovani v procesu, v katerem odločilno vlogo igrajo

raziskovalci, in objavljeni vnaprej

9

skupaj z javnim raz-

pisom. Vnaprej so pripravljeni tudi

kriteriji ocenjevanja

(vprašanja recenzentom), na podlagi katerih je opravljena

evalvacija prispelih predlogov.

Kritičen element postopka je lahko tudi

sestava stro-

kovnih teles

ter drugih organov in komisij. ARRS trans-

parentnost le-teh zagotavlja prek objavljanja njihovih

imen, tako da lahko vsakdo vidi, kdo so znanstveniki,

ki sprejemajo odločitve. Člani so imenovani na podlagi

pravilnika,

10

ki natančno določa postopek imenovanja in

pristojnosti posameznih delovnih teles. Na ta način ne-

sprejemanje odločitev na neki način personalizirana in

glede na znanstvene reference članov različnih teles, do-

bivajo odločitve tudi potrebno težo. Člani različnih teles

so namreč praviloma domači in tudi tuji uveljavljeni stro-

kovnjaki, ki na svojem področju predstavljajo nesporne

avtoritete, s čimer odločitvam dajejo potrebno težo.

Zaključek izbornega procesa predstavlja

objava rezul-

tatov

. Javna objava le-teh poudarja transparentnost. Na

spletni strani ARRS so objavljeni vsi rezultati razpisov, ki

vključujejo tako sprejete kot tudi zavrnjene projekte, ven-

dar tu načelo transparentnosti trči ob dolžnost varovanja

osebnih podatkov. Zato so identifikacije nosilcev zavrnje-

nih projektov izbrisane. To pa v primeru odobrenih pro-

jektov ni potrebno, saj gre za javna finančna sredstva, pri

katerih je identifikacija prejemnikov sredstev neizbežna.

Na domači strani ARRS so objavljeni rezultati vseh raz-

pisov za več let nazaj (arhiv).

Eno glavnih vodil dela ARRS je zagotavljanje dostopno-

sti vseh podatkov o procesu izbora, saj je le na ta način

mogoče zagotoviti legitimnost občutljivih postopkov.

Kljub občasnim odporom pri vzpostavljanju izboljšav in

novih mehanizmov, ki jih ponujajo napredne informa-

cijske tehnologije, pa je na voljo vedno več možnosti za

sproten in popoln vpogled v proces delovanja ARRS, kar

po našem prepričanju povečuje demokratičnost in legi-

timnost sprejetih odločitev, hkrati pa prispeva k izboljša-

nju njihove kakovosti.

c) Transparentnost financiranja

Ko je govora o javnih financah, se takoj postavlja tudi

vprašanje obstoja mehanizmov, ki omogočajo njihovo

smotrno in upravičeno porabo. Na področju znanosti se

pojavlja tudi vprašanje, ali so dobljeni rezultati soraz-

merni z vloženim denarjem. Zaradi specifik znanosti je

enoznačen odgovor na to vprašanje zelo težko oblikovati.

Predvsem pa zaradi znanstvene zahtevnosti splošna jav-

nost sodbe o tem pogosto ne more dati. ARRS poskuša

zagotoviti transparentnost financiranja v tesni povezavi s

transparentnostjo raziskovalnih rezultatov, ki je predstav-

ljena v nadaljevanju.

Prvi zametki posredovanja podatkov o finančnih izdatkih

splošni javnosti segajo v leto 1958, ko je bilo objavljeno

prvo Poročilo o delu sklada Borisa Kidriča. V publikaciji

so bili predstavljeni vsi financirani projekti. Od takrat je

letno poročanje v obliki publikacije postalo stalnica, od

takrat pa sta se pojavili še dve pomembni prelomnici.

Prva je leto 1997, ko je bilo poročilo o financiranju (t. i.

Bela knjiga

) prvič objavljeno na spletu. Na ta način je

bila v zagotavljanje transparentnosti aktivno vključena

informacijska tehnologija, nov kakovosten preskok pa

predstavlja vzpostavitev “

online

” Bele knjige, ki je bila

uvedena v letu 2006. Ta omogoča, da lahko kdor koli

vidi stanje tekočih izplačil za vsak projekt. Na ta način je

vzpostavljena neke vrste “nevidna roka” javnega nadzora,

ki v povezavi s transparentnostjo vsebine raziskovalnih

rezultatov pripomore k jasni sliki o kanalih in načinu

porabe javnega denarja. “

Online

” Bela knjiga predstavlja

pomemben kakovostni premik v načinu spremljanja raz-

iskovalne dejavnosti in lahko trdimo, da je to eden prvih

tovrstnih sistemov v Evropi.