136
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
Izvleček
Akreditacija je sestavni del avtonomije ameriških univerz, ki se skozi čas spreminja, vendar vse
bolj pridobiva na pomenu. Če so bile prej knjižnice vrednotene predvsem po svojem obsegu, so
sedaj bolj pomembni kazalci njihove dejavnosti kot jih definira ACRL: vloženi viri, rezultati dela,
vplivi v okolju. Odločilno vlogo imajo knjižnični standardi, katerih razvoj je tesno povezan z akre-
ditacijo. IFLA nenehno izpopolnjuje merila za uspešnost delovanja knjižnic, pri čemer je v ospre-
dju zadovoljstvo uporabnikov. Vse bolj prevladujoči digitalni formati in novi načini komuniciranja
narekujejo spremenjene pristope k evalvaciji in akreditaciji knjižnic.
Ključne besede
akreditacija/evalvacija knjižnic, knjižnični standardi, merila uspešnosti, zadovoljstvo uporabnikov
Abstract
Accreditation is an integral part of the autonomy of U.S. universities, which has changed, but also
gained significance through time. Whereas the evaluation of libraries used to be based upon their
size, they are now evaluated based upon measures of their performance as defined by ACRL, i.e.
input, output and outcome measures. A crucial part is played by library standards, whose develop-
ment is closely interlinked with the process of accreditation. IFLA is constantly improving library
performance measures while putting user satisfaction first. Increasingly prominent digital formats
and new ways of communication call for a new approach towards the evaluation and accreditation
of libraries.
Keywords
accreditation/evaluation of libraries, library standards, performance measures, user satisfaction
POMEN KNJIŽNIC PRI EVALVACIJAH IN
AKREDITACIJAH UNIVERZ V ZDA
V veliko čast mi je, da lahko danes sodelujem pri tej
pomembni konferenci na tako čudovitem kraju. Organi-
zatorjem bi se rada zahvalila za povabilo in vas vse lepo
pozdravila v imenu prijateljev in kolegov iz ZDA.
Prosili ste me, da spregovorim o evalvaciji knjižnic in
vlogi evalvacije v postopku akreditacije univerz v ZDA.
Ta zelo pomembna tema zahteva kratek oris načina akre-
ditiranja institucij in razpravo o zgodovinskem razvoju
standardov za akademske knjižnice v ZDA. Standardi pri
evalvaciji knjižnic igrajo ključno vlogo; do nedavnega so
bili osrednjega pomena pri evalvaciji knjižnic v postopku
akreditiranja institucij. Spregovorila bom tudi o razvoju
knjižničnih standardov v ZDA in po svetu, svoj prispevek
pa bom zaključila z razmišljanji o prihajajočih izzivih, ki
POMEN KNJIŽNIC PRI EVALVACIJAH IN
AKREDITACIJAH UNIVERZ V ZDA
Beverly P. Lynch
Fakulteta UCLA, ZDA
Kontaktni naslov:
bplynch
ucla.eduURL:
http://www.gseis.ucla.edu/faculty/members/lynch
čakajo vse, ki bi radi akademske knjižnice postavili na
osrednje mesto v tem neverjetnem tehnološkem okolju,
in o tem, kako se lahko knjižnice, in tisti, ki smo za njih
zadolženi, odzovejo na te izzive.
NEKAJ OSNOVNIH INFORMACIJ
Razvoj univerz in univerzitetnih knjižnic v ZDA je pove-
zan s številnimi dejavniki, ki nam bodo pomagali razume-
ti sedanje stanje. Na prvem mestu je ameriško prirojeno
malomeščanstvo. Ljudi, ki delajo v knjižnicah in na po-
dročju informacijskih znanosti, je veliko več, kot tistih, ki
ti področji raziskujejo ali pa o njih predavajo. Kot primer
naj navedem, da ima Ameriško knjižničarsko združe-
nje (ALA) več kot 60.000 članov knjižničarjev. Člane,
ki večinoma niso teoretiki, lahko primerjamo s člani
Ameriške zveze za informacijsko znanost in tehnologijo
(ASIST), ki jih je več kot 3.000, večinoma raziskovalcev,
in pa s 1.500 člani Zveze za izobraževanje na področju