Background Image
Previous Page  23 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 136 Next Page
Page Background

M

141

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

Eno izmed meril je bilo tudi splošno zadovoljstvo upo-

rabnikov, ki so ga razvili na podlagi vprašalnikov in opa-

zovanj uporabnikov med določenim obiskom knjižnice.

Merilo razpoložljivosti in uporabe gradiva je razdeljeno

na pet delov: izposojo, uporabo gradiva samo znotraj

knjižnice, skupno uporabo gradiva, razpoložljivost gra-

diva, zamude pri naročenem gradivu. Merilo objekti in

uporaba knjižnice ima šest sestavnih delov, med drugim

tudi obisk (število uporabnikov, ki obišče knjižnico), po-

gostost uporabe objekta (delež časa, v katerem je knjižni-

ca polno zasedena), uporaba objektov (povprečno število

ljudi, ki se hkrati nahajajo v knjižnici). Pri informacijskih

storitvah beležimo tri podatke: število uspešno odgovor-

jenih referenčnih vprašanj, uporabniško oceno referenč-

nega servisa, poročila uporabnikov o spletnem iskanju.

Poudarek pri razvoju teh meril je zadovoljstvo uporabni-

ka knjižnice. Treba je povedati, da, kadar uporabnik oce-

njuje učinke knjižnice, predlagani kriteriji ne ocenjujejo

vplivov na okolje neposredno, ampak le posredno preko

zadovoljstva uporabnikov, ki pa temelji na merilih zado-

voljstva, ki jih je določila knjižnica. Ta merila so torej

povzročila, da se poudarek pri standardih počasi prestav-

lja z institucionalnih na individualna merila.

Tudi na mednarodni ravni so začeli razvijati merila za

rezultate dela knjižnic (Poll in Boekhoerst, 1996). Merila,

ki jih je leta 1996 objavila IFLA, so nastala iz prizadevanj

akademskih knjižničarjev iz Južne Afrike, Nemčije in

Velike Britanije, ki so leta 1988, na podlagi dela ameri-

ških kolegov, začeli iskati načine za merjenje uspešnosti

delovanja knjižnic, in sicer ne le objektov, ampak merje-

nje uspešnosti delovanja knjižnic z vidika uporabnika. V

zadnjih petindvajsetih letih je v mišljenju in tudi strokov-

ni literaturi o uspešnosti delovanja knjižnic prevladovalo

predvsem zadovoljstvo uporabnika po uporabi knjižnice,

knjižničnega gradiva in storitev. Pri iskanju meril za ka-

kovost je skupina Ifle prišla do spoznanja, da je kakovost

pogojena z zahtevami uporabnikov posamezne institu-

cije. V skladu s Standardi za kakovost, ki jih je objavila

IFLA, “mora [knjižnica], tako kot vse druge institucije,

dokazati, da uporablja vire, ki jih ima, v prave namene in

po najboljših močeh, tako da ponuja visokokakovostne

storitve”.

Razvoj meril za rezultate dela pa ni pripeljal do razvoja

novih državnih in mednarodnih standardov, prinesel pa je

smernice za knjižničarje za uporabo primernih kazalcev

uspešnosti za posamezne knjižnice in ponudil pomoč

direktorjem knjižnic pri izbiri statističnih podatkov, ki naj

bi jih zbirali v knjižnici, in pri oblikovanju meril uspeš-

nosti.

Medtem ko so se prizadevanja za merila za rezultate

dela nadaljevala, je ACRL še naprej razvijala že veljavne

standarde, čeprav je prišlo do sprememb. Leta 1989 ob-

javljeni Standardi za univerzitetne knjižnice – evalvacija

uspešnosti Standards for University Libraries: Evaluation

of Performance (Standards, 1989) pravijo:

“Osnova za ta dokument je predpostavka, da je knjižnični

sistem vsake univerze edinstven in naj bi zato sam do-

ločal svoje kriterije za uspešnost delovanja in evalvacijo.”

(Standards, 1989)

Prav ta vidik je še naprej usmerjal razvoj knjižničnih

standardov in smernic. Čeprav je ta perspektiva ponujala

smernice za dobre postopke ravnanja, pa žal ni prinesla

koristi tistim knjižničarjem, ki so se z organi oblasti borili

za višji proračun.

Leta 2004 se je model standardov za akademske knjižnice

v ZDA skoraj popolnoma spremenil. Namesto ločenih

dokumentov za vsak tip akademske knjižnice posebej

(univerzitetna knjižnica, visokošolska knjižnica, knjižnica

visoke šole z dveletnim programom), je Zveza za visoko-

šolske in raziskovalne knjižnice sestavila in sprejela Stan-

darde za knjižnice v visokem šolstvu (Standards, 2004).

Postopek, ki so ga uporabili za sestavo dokumenta o

standardih, je bil enak modelu, ki so ga uporabljali tudi v

preteklosti: skupina ljudi, strokovnjakov s področja knjiž-

nične administracije, se je združila in osnovala dokument.

O tem dokumentu so nato dolgo razpravljali in ga končno

tudi sprejeli.

Poudarek je na predlaganih dobrih postopkih ravnanja

in je kakovostne narave. Pomen meril za vložene vire

in rezultate dela se ni zmanjšal, čeprav je na dokument

zelo vplivalo vse večje zanimanje za merila za vplive na

okolje. Poudarek je sedaj na skupnih lastnostih, ki so pri-

merljive in ki jih knjižnica lahko uporabi za primerjavo

svojih prednosti s temi drugimi knjižnicami. Dokument

prevzema tudi metodo primerjalnega preizkusa in po-

ziva k določitvi stanovske skupine s pomočjo meril, kot

so poslanstvo visoke šole, sloves, postopek sprejemanja

študentov, višina proračuna, višina kapitala, izdatki za

knjižnično podporo in velikost zbirke. Ker dokument med

merila za primerjavo šteje tako vložene vire kot rezultate

dela, združuje knjižnične standarde zadnjih 60 do 75 let.

Predlagana merila za primerjavo: vloženi viri

Razmerje vseh enot proti skupnemu

seštevku študen-

tov (dodiplomskih in podiplomskih) in predavateljev.

• Razmerje vseh enot, dodanih v enem letu, proti skup-

nemu seštevku števila študentov in ekvivalenta polne

zaposlitve za predavatelje.

• Razmerje izdatkov za materialne/informacijske vire

proti skupnemu seštevku števila študentov in ekviva-