140
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
iz leta 1959 (ti standardi naj bi se uporabljali samo za
knjižnice in institucije, ki imajo dodiplomski študijski
program, in ne veljajo za univerzitetne knjižnice), se je
pojavila težava, kako določiti nove standarde. V doku-
mentu iz leta 1959 so bila zajeta tri merila za količino:
zbirka visokošolske knjižnice mora zajemati vsaj 5.000
enot, imeti mora vsaj tri ustrezno izobražene zaposlene,
knjižnici namenjen proračun pa naj bi znašal vsaj 5 od-
stotkov celotnega proračuna institucije. Ker so takrat le
redke visokošolske knjižnice ustrezale tem standardom,
so se ti izkazali za odločilne pri izboljšanju knjižnic. Od-
bor Zveze visokošolskih in raziskovalnih knjižnic, ki je
bil v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja zadolžen za
revizijo Standardov za visokošolske knjižnice, je zbral
in analiziral statistične podatke in leta 1975 pripravil iz-
popolnjeno izdajo. Zbrani podatki so bili zelo koristni,
standardi, ki so po letu 1975 doživeli še veliko revizij, pa
se niso veliko spremenili. Količinski standardi za visoko-
šolske knjižnice so veljali vse do leta 2000, ko so doživeli
korenito obnovo, ki je odražala spremembe v mišljenju o
akreditaciji, in povečano zanimanje za določitev meril, s
katerimi merimo vplive na okolje.
V ZDA smo si prizadevali tudi za razvoj standardov za
univerzitetne knjižnice, ki bi bili podobni tistim za viso-
košolske knjižnice, vendar se o količinah vloženih virov
nismo uspeli dogovoriti.
Bilo je tudi veliko zahtev za to, da bi Mednarodna fe-
deracija knjižničnih združenj in ustanov (IFLA) med
standarde sprejela tudi takšne, ki temeljijo na merilih za
vložene vire. Žal pa je bilo nemogoče razviti mednarodni
standard, ki bi vseboval tudi točno določene količinske
vrednosti. Leta 1969 je Kenneth Humphreys iz Združene-
ga kraljestva na Iflini konferenci v Köbenhavnu v svojem
prispevku povzel številne različne svetovne standarde
za univerzitetne knjižnice (Humphreys, 1970). Njegov
cilj je bil med standardi posameznih držav najti osnovna
merila, ki bi omogočala mednarodno sodelovanje in do-
govor o standardih. Ugotovil je, da večina standardov,
pripravljenih v različnih državah, zunaj okolja, v katerem
so bili sestavljeni, nimajo veljavnosti in da tako kriteriji,
ki bi jih lahko uporabili na mednarodni ravni, ne obsta-
jajo. Knjižničarji, ki so se udeležili te konference, so se
z njim večinoma strinjali. Pomembna raziskava ki se je
je leta 1974 lotil F. N. Withers za Unesco, je imela za cilj
razvoj sistema standardov za različne vrste knjižnic, ki bi
jih lahko uporabili v državah v razvoju (Withers, 1974).
O zbirkah pravi Withers naslednje:
Količinske standarde za knjižnično gradivo ter druge vr-
ste gradiva morajo izračunati knjižničarji v svojih knjiž-
nicah ob upoštevanju gradiva, ki je na voljo v njihovem
lokalnem jeziku, in dejstva, do kakšne mere bo koristno
tudi gradivo v drugih jezikih. Standarde za nabavo je tre-
ba določiti za vsako državo posebej in ob tem upoštevati
vrsto objave, pogostost uporabe, fizično kakovost knjig
in drugih vrst gradiva, objavljenega v tej državi, ter druge
dejavnike. (Withers, 1974, 415)
Leta 1986 je IFLA objavila prvo verzijo standardov za
univerzitetne knjižnice (Lynch, 1986). Ta dokument
ne določa količinskih meril za ustrezno velikost. Kljub
Withersovim zaključkom so knjižničarji z vsega sveta
še naprej prosili združenje IFLA, naj razvije količinske
standarde za univerzitetne knjižnice. Da bi ugodila tem
zahtevam, je sekcija za univerzitetne knjižnice poskusila
določiti količinske standarde za določena geografska
območja. Njihova prizadevanja so vključevala tudi pod-
poro raziskavi univerzitetnih knjižnic v tridesetih afriških
državah; 15 teh s francoskega govornega področja. V
tej raziskavi je bilo treba ugotoviti, ali lahko knjižnice
v afriški regiji dosežejo soglasje v zvezi s količinskimi
standardi. Podatki so prišli iz 11 različnih držav, največ
pa iz Nigerije. Takoj je postalo jasno, da zaključkov za
celotno Afriko ne moremo skleniti na podlagi podatkov,
ki večinoma prihajajo iz knjižnic znotraj samo ene same
države. Očitno je bilo tudi, da so mnogi afriški knjižni-
čarji želeli določiti lastne količinske standarde, tako da je
IFLA svoje načrte za univerzalne količinske standarde za
univerzitetne knjižnice opustila.
Standardi, ki temeljijo na rezultatih dela
Zanimanje za razvoj količinskih standardov na nacionalni
ravni v ZDA močno upada, kar je posledica dveh različ-
nih dejavnikov. Prvi je naraščajoče zanimanje za razvoj in
uporabo meril, ki temeljijo na rezultatih dela, s katerimi
bi lahko ugotavljali uspešnost delovanja neke knjižnice
(Van House, 1990). Ta pobuda se je razvila iz vse večjega
nezadovoljstva nad tem, da se kot merilo za kakovost
uporabljajo samo merila za vložene vire, in sicer: višina
proračuna, velikost zbirke in število zaposlenih. Knjižni-
čarji, ki so se zavedali pomena virov, so se začeli odzivati
na pritisk, ki so ga občutili ob težavi, kako dokazati, da
knjižnica zadovoljuje potrebe uporabnika. Iskali so merila
za učinkovito uporabo virov pri knjižničnih storitvah.
Tako so nastala merila za izposojo (število enot za upora-
bo) in razpoložljivost gradiva (kolikokrat mora uporabnik
čakati na gradivo, ki ga je zahteval). Na pomenu so pri-
dobili tudi knjižnični prostori in uporaba knjižnic (število
uporabnikov, ki obiščejo knjižnico) in merila za uporabo
informacijskih storitev. Ta merila o rezultatih dela so bila
postavljena v kontekst posamezne knjižnice, vodili pa so
jih zastavljeni cilji in nameni vsake posamezne knjižnice.
Številne knjižnične organizacije so ponudile pomoč pri
razvoju teh meril, a žal do enotnih državnih standardov
ni prišlo. Leta 1990 je Van House skupaj s svojimi kolegi
objavila predlog s 15 merili, po katerih bi lahko ocenjeva-
la rezultate dela akademskih knjižnic.