M
137
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
mi, vendar teh ustanov
vlada ne upravlja ali nadzoruje
.
V ZDA na področju visokega šolstva ni niti ene enotne
centralizirane državne institucije in zelo pomembno je, da
se tega tudi zavedamo, saj to pomeni, da postopek akredi-
tacije visokih šol in univerz ni nadzorovan s strani vlade.
AKREDITACIJA V ZDA
Osnovo za akreditacijo in evalvacijo visokih šol in uni-
verz v ZDA predstavlja samouprava. Tega postopka
akreditacije ne nadzoruje vlada, saj postopek oblikujejo
instituti, ki so člani enega izmed šestih regionalnih zdru-
ženj. Člani institucij poleg tega določajo tudi kriterije, na
podlagi katerih se opravi evalvacija.
Slika 1: Območja v ZDA
V ZDA imamo trenutno približno 4.000 visokošolskih
institucij, ki so javne ali zasebne (mnoge med njimi pa
so vezane tudi na verska prepričanja). Imamo univerze,
ki ponujajo doktorski študij, visoke šole z diplomskim in
magistrskim programom, pa tudi dvoletne visokošolske
programe. Vsaka institucija je na podlagi svoje lege člani-
ca ene izmed regionalno akreditiranih združenj.
Merila, ki jih določijo regionalna združenja, so dovolj
prožna, da dopuščajo posameznim institucijam, ki imajo
vsaka svoje vrednote, ideje, cilje in filozofijo izobraže-
vanja, da lahko same ocenjujejo in dokumentirajo iz-
obraževalne in institucionalne dosežke in učinkovitost.
Merila, pa tudi postopek sam, se razlikujejo od območja
do območja, vsi pa postavljajo evalvacijo institucije
med zastavljene naloge, cilje in namene institucije same.
Vsaka šola mora imeti jasno izjavo o filozofiji in ciljih,
ocenjena pa je v skladu s tem, kako dobro izpolnjuje te
cilje. Vsaka šola mora poleg tega izpolniti tudi določene
dogovorjene zapisane standarde na vsakem področju
delovanja. Ti so ponavadi: filozofija in cilji, učni načrt,
nadzor in vodstvo, osebje, storitve v podporo študentom,
viri, študentsko in družabno življenje. Čeprav je največji
poudarek prav na individualnih in lastnih ciljih institu-
cije, pa še vedno ostaja poudarek tudi na spodbujanju
izboljšanja kakovosti ter jamstvu za kakovost in učinko-
knjižničarstva in informacijske znanosti (ALISE), ki veči-
noma poučujejo ali raziskujejo na svojem področju. Prak-
tiki skušajo reševati težave iz prakse in se ne poglabljajo
v literaturo o raziskavah; šele ko je ta literatura strnjena
in prirejena širšemu krogu bralcev, postane ključnega po-
mena tudi za prakso. Prav zaradi tega dejstva, v povezavi
z nezadostnostjo poročanja o mednarodnih raziskavah v
ameriških tiskanih medijih (Richardson, 2006), ameriški
knjižničarji dogajanju v knjižnicah drugod po svetu ne
posvečajo veliko pozornosti. Tukaj bi rada še pripomnila,
da so mednarodne raziskave zelo težko izvedljive in hkra-
ti tudi drage.
Na področju knjižničarstva in informacijskih znanosti
obstajata le dve mednarodni reviji: The IFLA Journal in
Libri. Obe reviji objavljata članke o knjižničnih standar-
dih in zanimive študije primerov o knjižnicah v različnih
državah. Le malo teh del pa je vplivalo na razvoj knjiž-
ničarstva v ZDA. Bibliografski standardi so seveda pre-
stopili državne meje in so sedaj dokaz čudovite zgodbe o
uspehu na področju knjižničarstva povsod po svetu. Če
pa pogledamo celoten razvoj knjižnice kot organizacije,
Američani ostajamo malomeščanski. Isto velja za po-
dročje visokega šolstva. Ameriški akademiki so uspešno
primerjali univerze v različnih državah po svetu (Clark,
1993), vendar to delo v ZDA ni dobro poznano, hkrati pa
ni imelo nobenega vpliva na oblikovanje visokošolskega
sistema v ZDA.
Vse to pa se – glede na spremembe, ki se odvijajo na
političnem prizorišču – lahko kmalu spremeni. Vprašanja
povezana z globalizacijo, prizadevanja EU v zvezi z iz-
obraževalno politiko, ki jih vsi dobro poznate, množične
migracije in spremembe, ki jih prinaša sodobna tehnolo-
gija, bodo spremenili naš način mišljenja o izobraževal-
nih dejavnostih po svetu. Vsi se trudimo razumeti vplive
in spremembe, ki se še lahko zgodijo.
Američani posebno vrednost pripisujemo dosežkom po-
sameznika in nagrajujemo individualni zagon in uspeh.
Tako se npr. pri ustvarjanju delovnih mest osredotočimo
na posameznika in ob pregledu življenjepisov in preso-
janju o kandidatih za novo delovno mesto poudarjamo
osebne uspehe namesto družine. S tem nasprotujemo
državam, kot je Kitajska, kjer osebni cilji in dosežki niko-
li ne stojijo v ospredju, saj so najpomembnejši skupinski
cilji pa tudi nagrade za storilnost so skupinske. Poudarja-
nje posameznika kot kulturna vrednota nam pomaga ra-
zumeti trenutno vzdušje v ZDA, povezano s knjižničnimi
standardi.
Treba je omeniti še to, da je v ZDA že od samega začetka
čutiti nezaupanje do ameriške vlade. Vladna politika na
državni ali republiški ravni sicer lahko
vpliva
na politiko,
povezano z izobraževanjem in izobraževalnimi ustanova-