Background Image
Previous Page  20 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 136 Next Page
Page Background

138

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

vitost izobraževalnih programov in storitev institucije,

ki jih ponujajo tako javnosti kot tudi študentom, ki se

odločajo za študij v teh institucijah. Proces evalvacije je

sestavljen iz dveh delov: institucionalne samoocene in

eksterne ocene kolegov.

Zgodovinske standarde za institucionalno akreditacijo je

zgoščeno povzel Alexander W. Astin:

“Učinkovit izobraževalni program lahko najlaže zagoto-

vimo z dobro izobraženimi predavatelji, ki imajo dokto-

rat, zadostnimi finančnimi sredstvi, veliko knjižnico, do-

bro opremljenimi laboratoriji in predavalnicami, majhnim

številom študentov na posameznega predavatelja in zelo

inteligentnimi študenti.” (Astin, 1998, 7)

Postopki evalvacije in institucionalne akreditacije

so v preteklosti poudarjali institucionalne procese,

strukture, talente, kot npr. akademsko izobrazbo pre-

davateljev, število knjig v knjižnicah, višino proračuna

institucije. V visokem šolstvu je vladalo prepričanje,

da so ti elementi, ki jih danes imenujemo

vloženi viri

,

neposredno vplivali na okolje. Zunanji zagovorniki,

še zlasti tisti, ki financirajo visoko šolstvo, ter tisti, ki

zaposlujejo diplomante visokih šol in univerz, pa so

postajali vse bolj skeptični glede verodostojnosti ocene

kakovosti na podlagi institucionalnih virov. Začeli so

zahtevati zagotovila za kakovost, spraševali so po do-

kazih, da so se študentje resnično nekaj naučili. Družba

je začela poudarjati dejstvo, da je izobraževanje trajen

proces, ki se ne konča takrat, ko učenec zapusti šolo.

Akademski revizijski procesi in vprašanja, povezana

z zagotavljanjem kakovosti, so postajali vse bolj po-

membni. Centri za akreditiranje so se takoj odzvali

na te zahteve, začeli so razmišljati o “poučevanju, ki

se osredotoča na učenje” in iskati metode za merjenje

učinkovitosti poučevanja in raziskovanja.

Za knjižničarje je bilo pomembno predvsem dejstvo, da

velikost knjižnice ni bila več edino merilo za merjenje

ustreznosti dostopa študentov do informacijskih virov.

Institucije morajo poleg ustreznih virov pokazati tudi do-

ločene dosežke in sposobnost za dolgotrajno ohranjanje

dobrih rezultatov. Za institucionalne knjižnice predstavlja

ta preusmeritev velik izziv, ki je močno vplival na obliko-

vanje knjižničnih standardov.

Za ameriški visokošolski sistem to oddaljevanje od vlo-

ženih virov in rezultatov dela k dejanskim vplivom na

okolje predstavlja zelo pomembno spremembo. Merjenje

uspešnosti delovanja se je tako premaknilo od institucio-

nalnih k individualnim meram

.

V Evropi so morda res prepričani, da je najprimernejša

metoda za ocenjevanje študentov in njihovih dosežkov

izpit in da izpiti predstavljajo enostaven sistem za mer-

jenje uspešnosti in učinkovitosti. Toda tudi to stališče

je pokazalo nekaj slabosti, še zlasti sedaj, ko vlada išče

nove načine, kako diplomski študij povezati z vseživ-

ljenjskim učenjem. Evropska javna politika vse večje

mobilnosti študentov in predavateljev je s seboj prines-

la tudi vprašanja o primerljivosti institucij. Primerjave

so lažje izvedljive na institucionalni ravni kot na ravni

posameznika. Ocena vseživljenjskega učnega procesa

je zelo težka naloga, še zlasti, če tudi primerljivost in-

stitucij postane pomemben del izobraževalne politike.

V ZDA imamo zelo močno tradicijo akademske samo-

stojnosti. Razen v primeru nekaterih specializiranih disci-

plin ne poznamo običajnih izpitov, ki bi ocenjevali znanje

študentov na nekem področju. Posamezni predavatelji, fa-

kultete znotraj institucij in institucije same določajo učni

načrt, vsebino predavanj in uspeh študentov. Predavatelji

poudarjajo samostojno delo študentov pri posameznem

predmetu in do neke mere tudi sami sestavijo učni načrt

za svoje področje na univerzi, vseživljenjsko učenje pa za

večino ni najpomembnejši cilj. Prehod k učenju, ki teme-

lji na vplivih na okolje in posameznika, v univerzitetnem

prostoru poteka zelo počasi. Nasprotno pa knjižnice v

ZDA stremijo prav k rezultatom, to njihovo stremljenje

pa se kaže tudi v delu, ki trenutno poteka v povezavi s

knjižničnimi standardi v ZDA.

DEFINICIJE V KNJIŽNI^ARSTVU

Vložene vire, rezultate dela in vplive na okolje upo-

rabljamo pri akreditaciji ter pri razvoju knjižničnih

standardov in standardov za ocenjevanje. Definicije,

ki sledijo, je leta 1998 prevzela Zveza univerzitetnih

in raziskovalnih knjižnic (ACRL), predstavljajo pa

temelj vsega kasnejšega dela s knjižničnimi standardi

v ZDA.

Vloženi viri (

angl.

input)

Vloženi viri so surovine za neki knjižnični program, kot

npr. finančna sredstva, prostor, zbirka, oprema in osebje,

iz katerih lahko program razvijemo.

Rezultati dela (

angl.

output)

Rezultate dela uporabljamo za merjenje opravljenega

dela, npr. število izposojenih knjig, število uspešno odgo-

vorjenih referenčnih vprašanj itd.

Vplivi na okolje (

angl.

outcome)

Vplivi na okolje so spremembe, ki jih je pri uporabniku

povzročil stik s knjižničnimi viri in programi (ACRL).