160
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
kvalitativnih znanstvenih ocen lepo povzel Stefan Horn-
bostel: “Ocene, ki v evalvacijskih postopkih temeljijo
na soglasju, so lahko kolektivno napačne ali kolektivno
pravilne sodbe, lahko pa so tudi povsem različne ocene
z enakimi posledicami. Za soglasje v postopkih ekspert-
nih ocen torej ni nujno, da so tisti, ki nastopajo v vlogi
ocenjevalcev, poenoteni glede tega, kaj je z vidika vse-
binske presoje relevantno. V strogem ‘tehničnem’ oziru
konsenzualno sprejete ocene, v okviru katerih eksperti
iz medsebojno različnih ali celo nasprotujočih si zornih
kotov tematizirajo različne vsebinske aspekte ‘predmeta’
ocenjevanja, nikakor niso zanesljive ocene”. (Hornbostel,
1997, 205.)
Res pa je, da se lahko takoj vprašamo, ali takšno ozko
pojmovanje zanesljivosti kvalitativnega ekspertnega oce-
njevanja, kot ga v zgornjem citatu navaja Hornbostel, ne
zgreši bistva problema. Določena stopnja odsotnosti ozko
pojmovane zanesljivosti v ekspertnih ocenah je celo nuj-
na, kolikor teh ocen ne razumemo v smislu mehaničnega
algoritma, temveč v smislu fleksibilnih presoj, ki v dani
situaciji upoštevajo celotni kontekst.
Problem veljavnosti in zanesljivosti glede na kvalitativni
oziroma kvantitativni tip ocenjevanj v znanosti je oprede-
lil Francis Narin na naslednji način: evalvacijske analize,
ki so najbolj relevantne za merjenje dejanske stopnje pri-
spevka k znanosti, izkazujejo največjo stopnjo nezaneslji-
vosti glede na objektivnost, tiste, ki so najbolj objektivne,
pa največjo stopnjo nezanesljivosti glede na relevantnost
(Narin, 1978, 36).
Ne glede na vse morebitne slabosti, ki jih izkazujejo
kvalitativne ekspertne ocene in smo jih tu nakazali samo
nekaj, je treba znova poudariti, da so bile skozi ves raz-
voj moderne znanosti izredno pomembne. Prispevale so k
ohranjanju kvalitativnih standardov raziskovanja. Razlog
je nenazadnje v tem, da gre v sistemu znanosti bolj kot v
katerem koli drugem družbenem podsistemu za specifič-
no izmenjavo “znanstvenih dobrin”. V tej specifični izme-
njavi se vsak posamezen znanstvenik lahko hipotetično
znajde enkrat v tej, drugič v drugi vlogi. Se pravi, da je
enkrat lahko v vlogi tistega, katerega rezultati dela se
ocenjujejo, drugič spet v vlogi tistega, ki ocenjuje rezulta-
te dela svojih profesionalnih kolegov.
Čeprav se na tem mestu ne bomo obširno ukvarjali s tem
vprašanjem, je treba na koncu reči, da se zlasti ex ante
ekspertne ocene, ki so povezane z razdelitvijo sredstev za
raziskovanje, torej se nanašajo na ocene predlogov razi-
skovalno-razvojnih projektov, v praksi izvajajo še vedno
na zelo različne načine. Razlike v načinih uporabe kva-
litativnih ekspertnih ocen kot pomembnih instrumentov
raziskovalno-razvojne politike niso samo med posamez-
nimi državami, temveč pogosto tudi med posameznimi
znanstvenimi agencijami znotraj istih držav. Ena izmed
študij, ki se je ukvarjala z vprašanjem kvalitativnih eks-
pertnih ocen v različnih raziskovalnih agencijah Evrope
in ZDA, je sicer ugotovila, da so vse zavezane nekim
osnovnim načelom, na katerih je utemeljena kolegialna
kontrola v znanosti, se pa razlikujejo v vrsti praktičnih
postopkov (Langfeldt, 2006). Po teh analizah se največje
razlike pojavljajo glede števila faz ocenjevanja (ex ante,
medium, ex post), glede števila ekspertov, ki so vključeni
v evalvacijske panele (število varira od 3 do 30), in glede
samih postopkov izbire ekspertov, ki ocenjujejo predloge
raziskovalno-razvojnih projektov.
Nekateri predlogi sprememb ekspertnih ocenjevanj gredo
predvsem v tej smeri, da bi prispevali k doseganju večje
veljavnosti in zanesljivosti kvalitativnih ekspertnih ocen.
Omenjeni predlogi se nanašajo predvsem na naslednje
dejavnike (tu jih samo naštevamo, ne da bi se lotili njiho-
ve podrobne analize): zahteva po vzpostavitvi bolj for-
maliziranih pravil v postopkih ocenjevanja, ocenjevanje
z vključevanjem načela dvojne prikritosti, kjer niti avtor
predloga niti recenzent ne poznata drug drugega, pravica
avtorja predloga raziskovalno-razvojnega projekta do
ugovora na recenzijo in še nekateri drugi predlogi.
NEKATERE POMANJKLJIVOSTI KVAN-
TITATIVNEGA OCENJEVANJA ZNAN-
STVENE IN STROKOVNE USPE[NOSTI
RAZISKOVALCEV V SLOVENIJI
V zaključnem delu naše razprave bi radi našteli ne-
kaj pomanjkljivosti, ki spremljajo zdaj veljavni sistem
kvantitativnega merjenja uspešnosti dela znanstvenikov
v Sloveniji. Omenjeni sistem kvantitativnega merjenja
je del celotnega evalvacijskega sistema znanosti ARRS
(gl. Pravilnik o kazalcih in merilih znanstvene in stro-
kovne uspešnosti, 2006). Omenjeni sistem ARRS-ja, ki
se uporablja v okviru ex ante ocenjevanja (ocena pred-
logov raziskovalno-razvojnih projektov) namreč temelji
na kombinaciji kvalitativnih ekspertnih in kvantitativnih
bibliometričnih pristopov. Gre za sistem ocenjevanja, ki
je v zadnjem letu s pomočjo COBISS-ovih podatkovnih
baz postal izredno izpopolnjen in predvsem vedno bolj
transparenten. Seveda pa tako kot noben evalvacijski
sistem znanosti v svetu tudi sistem v Sloveniji ni dovršen.
Predlogi dopolnitev oziroma sprememb, ki jih podajamo
v nadaljevanju, z izjemo problema citatnih oken seveda,
se v veliki meri povezani tudi z težavami, s katerimi se
strokovni delavci OSIC-ev srečujejo pri preverjanju raz-
ličnih tipov del v sistemu COBISS. Podajamo nekaj naj-
bolj očitnih pomanjkljivosti: