RAZGOVOR
Dr. Marijan Smolik
Marijan Smolik je monsinjor v duhovniški hierarhiji in doktor teoloških znanosti, ki že več kot pol
stoletja skrbi za znamenito semeniško knjižnico v Ljubljani. Področja njegovega delovanja so sicer
številna in obširna, od umetnostne zgodovine do liturgike, o kateri je predaval na teološki fakulteti.
Sodi med poliglote, kakršne vse bolj poredko srečujemo, razgovor z njimi pa je posebno doživetje.
Kot nekdanji “pariški študent” je ostal vpet v mednarodne mreže znanja, v katerih odlično zastopa
slovensko pamet. Njegovo mesto v zgodovinskem valovanju slovenske skupnosti je opredelil tudi
zapor, ki mu ga je leta 1949 krivično dosodila oblast. Njegova izpričana skrb za ohranjanje pisane
besede nam dovoljuje, da ga štejemo tudi med knjižničarje in to je za nas velika čast.
OZ
: Skupaj z dr. Kajetanom Gantarjem ste
poskrbeli, da se ob prevodu Dolničarjevega
spisa lahko poučimo o 300-letnici ljubljanske
stolnice. Sami stanujete v enako znameniti
hiši semenišča. Zagotovo ima tudi ta zanimivo
zgodovino.
Smolik
: Stavba semenišča je seveda tesno po-
vezana s stolnico. Ko je bila stolnica v novem
baročnem slogu dozidana, so na sinodi leta-
1707 sklenili postaviti ob njej še semenišče
za šolanje in vzgajanje bodočih duhovnikov
– bogoslovcev. Isti ljudje, člani akademije
operozov, med njimi stolni dekan Janez Gregor
Dolničar, ki je vodil zidanje stolnice, so vodili
tudi zidanje semenišča, predsednik akademije
stolni prošt Janez Krstnik Prešeren, soustanovi-
telj naše knjižnice, pa je umrl že leta 1704.
OZ
: Nastanku semeniške knjižnice je botroval
stolni prošt Prešeren. Kaj moramo knjižničarji
vedeti o tej “matici” slovenskih knjižnic, ki jo
v tradiciji semeniških “spiritualov” varujete že
pol stoletja?
Smolik
: Prošt Prešeren, iz istega rodu kot poz-
neje pesnik France, je prišel proti koncu 18.
st. kot učen teolog, pravnik in zgodovinar iz
Salzburga. Tam je sodeloval pri vodenju nad-
škofije, ki je imela tudi knjižnico. Zdi se mi
upravičeno sklepati, da je ob prihodu v Ljub-
ljano, ko so ustanovili akademijo operozov
in izbrali njega za predsednika, prav on, ki
je imel bogato osebno knjižnico, dal glavno
spodbudo za ustanovitev prve ljubljanske jav-
ne znanstvene knjižnice, sedanje Semeniške
knjižnice, ki še vedno hrani bogate knjižne
zbirke tudi drugih akademikov različnih strok
in poklicev.
OZ
: Na različnih področjih skušamo izmeriti
dosežke slovenske pameti, čemur dobro služi-
jo tudi vse popolnejše bibliografije, izpisane iz
sistema COBISS. Imate izjemno širok razgled
nad slovenskim teološkim pisanjem. Kako bi
ocenili “težo” slovenske teološke “produkcije”
skozi čas?
Smolik
: Nekateri člani akademije operozov, ki
so bili teologi, so objavljali tudi teološke knjige,
vendar so ostali nekako v senci drugih znan-
stvenikov, zlasti zdravnika Marka Gerbca – nje-
gove v latinščini pisane in v Nemčiji tiskane
razprave in knjige so bile svetovno pomemben
prispevek k medicinski znanosti tistega časa in
še zdaj niso izgubile svojega pomena. Teološki
prispevek operozov je morda ostal manj znan
tudi zaradi spisov Dolničarjevega strica Janeza
Ludvika Schönlebna, ki je dejavno posegal v
svetovno teološko debato o Marijinem brez-
madežnem spočetju. V poznejših stoletjih so
bili slovenski teologi vedno v stiku s svetovno