M
T
39
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 1–2
odtis” ne uporablja za inkunabule, ampak za tiske do leta
1800. Inkunabule so namreč še pogosto brez naslovnice,
paginacije, signature itd. Če gre za goli tisk, je težko do-
ločiti, kaj je naslovnica. Po letu 1500 pa postane tiskanje
že veliko bolj standardizirano.
Eva Kodri~: Statusna vpra{anja
Prvi sklop vprašanj, ki jih moramo rešiti, zadeva formalni
problem vključevanja cerkvenih knjižnic v sistem CO-
BISS. To samo po sebi sicer ni problem, saj so cerkvene
knjižnice tipološko specialne knjižnice, toda po statusu so
zasebne knjižnice. Gre torej za zasebne specialne knjižni-
ce, ki v okviru nacionalnega bibliografskega sistema želi-
jo vstopiti v javni sistem. Pod kakšnimi pogoji se to lahko
dogodi, piše v zakonu o knjižničarstvu. Vemo, da morajo
upoštevati veljavne standarde in plačevati članarino za
sistem COBISS. Problem je ta, da samostanske in cerkve-
ne knjižnice hranijo relativno veliko količino gradiva, ki
ga pojmujemo kot kulturno dediščino ali je razglašeno za
kulturni spomenik.
Drugi sklop problemov zajema katalogizacijo, kjer ni
jasno niti to, po katerih katalogizacijskih pravilih naj bi
obdelovali antikvarno gradivo, niti to, kako popravljati
zapise iz konverzije starega kataloga, in še mnogo drugih
stvari. Mislim, da bi se ta vprašanja morala urejati na
komisiji za katalogizacijo v okviru ZBDS.
Tretji sklop predstavlja vprašanje, kako vključiti bibli-
ografske zapise za staro gradivo, ki je kulturna dediš-
čina in se nahaja v zasebnih cerkvenih in samostanskih
knjižnicah, v vzajemni bibliografski sistem. Na to je zelo
pragmatično opozorila s svojimi vprašanji že Slovenska
škofovska konferenca. Dr. Benedika bi prosila, da se
oglasi v Centru za razvoj knjižnic v NUK-u, kjer bi lahko
marsikatero odprto vprašanje hitro razjasnili z določili
zakonov.
Primer zaposlovanja je preprost: kot privatne knjižni-
ce lahko cerkvene knjižnice zaposlijo kogar koli pod
kakšnimi koli pogoji, razen v primeru, ko želijo vstopiti
v vzajemni bibliografski sistem. V tem primeru zakon
postavlja določene pogoje: licenco itd. Ker pa vemo, da
kulturni spomeniki niso le obveza lastnika, ki mora zanj
skrbeti, ampak tudi države, ki mora zagotoviti, da so pri-
merno oskrbovani, bi bilo nujno, da bi naslovili ustrezno
zahtevo na Ministrstvo za kulturo. Tukaj zelo pogrešam
ljudi s tega ministrstva, ki se ukvarjajo s premično kultur-
no dediščino. Stvari bi se morali lotiti s skupnimi močmi.
Nujno je treba obdelati omenjenih 133.000 enot v cerkve-
nih knjižnicah, kar pa je možno le pod pogojem, če bodo
lastniki s tem soglašali. Brez njihovega privoljenja ne
moremo vstopiti v te knjižnice.
Iz izkušenj vemo, da ljudje iz Ministrstva za kulturo, za-
dolženi za kulturno dediščino, nimajo prav naklonjenega
odnosa do knjige. Vedeti je treba, da je prvi sistematični
pregled samostanskih knjižnic pri nas nastal pred petimi
leti na pobudo koncerna Volkswagen, ne pa ministrstva
ali cerkvenih institucij. Nemci so hoteli pridobiti opis
nemških fondov zunaj nemške države (tega gradiva je v
naših cerkvenih knjižnicah zelo veliko) in na ta način smo
tudi mi dobili osnovne podatke o obravnavanih knjižni-
cah. Dotaknili smo se retrokonverzije starega kataloga, ki
je bila prav tako izdelana s tujo pomočjo, saj je 50 odstot-
kov sredstev prispevala fondacija Soros. Vse kaže, da na
tem področju nimamo kakšne močne državne podpore.
Tomaž Seljak: Država mora poskrbeti za kul-
turne spomenike
Govoril bom o izvedljivosti obravnavanega projekta. V
sistemu COBISS manjkajo šolske in cerkvene knjižnice,
vendar je šolskih knjižnic kakšnih 600, pri cerkvenih pa
se pogovarjamo o 21 knjižnicah. Problem torej količinsko
ni primerljiv. Z vidika dela, ki odpade na IZUM, je števil-
ka 21 knjižnic obvladljiva in če bi bili izpolnjeni vsi po-
goji, bi jih lahko v enem letu vključili v sistem COBISS.
Čisto nekaj drugega je 600 šolskih knjižnic.
Pri izvedljivosti se moramo ustaviti pri navezi bibliotekar
– področni strokovnjak. Ali sploh imamo kadrovske vire,
ki jih za ta projekt potrebujemo? Če jih imamo, se moramo
dogovoriti, kako jih najbolje izkoristiti, če pa jih nimamo,
moramo rešiti vprašanje, kako do njih priti in kako jih
usposobiti. Potreben je čas, ampak tega je bilo že doslej
čisto dovolj, pa problema nismo rešili. Kako izkoristiti po-
dročne strokovnjake, ki jih danes imamo in ki imajo kata-
loge v računalniško nečitljivih medijih? Čez leta ti “kata-
logi” ne bodo več dosegljivi in to je “alarm”, ki ga je treba
sprožiti. Kako bogato znanje v glavah teh ljudi spraviti v
obliko in medij, ki bo dostopen tudi našim zanamcem?
Pri bibliotekarjih je spet številka 21 tista, s katero imamo
opravka. Če upoštevamo, da nekaj takih bibliotekarjev že
imamo, gre dejansko za še manjše število. Usposabljanje
takšne skupine ne bi smel biti pretiran problem, če odmis-
limo vprašanje financiranja. Vprašanje pa je, ali znamo
te ljudi usposobiti? Ali vemo, kaj vse morajo znati? Ali
imamo dorečena katalogizacijska pravila, po katerih se
morajo ti ljudje ravnati pri svojem delu? O tem je bilo
danes veliko povedanega. Gre za nalogo knjižničarske
stroke, da ta pravila doreče in usposobi ljudi za obdelo-
vanje starega gradiva.
Cel ta proces je treba podpreti z ustrezno računalniško
opremo, ki spet ni ne vem kakšna investicija v primerjavi
z obsegom opreme, ki jo kupujejo raziskovalni laboratori-
ji itd. Gre dejansko za zanemarljiv delež sredstev.