Background Image
Previous Page  49 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 49 / 136 Next Page
Page Background

M

167

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

klik”) do polnega besedila lociranih člankov, objavlje-

nih v domačih časopisih, refereriranih v bazi; članki

se deponirajo v repozitoriju Narodne biblioteke Srbije,

vendar tako, da tvorijo funkcionalni del SCIndeksa;

3. neposredni dostop (s posredovanjem povezav “na

klik”) do polnega besedila člankov, ki izvirajo iz med-

narodnih časopisov in so naročeni v elektronskem

formatu za potrebe znanstvene skupnosti v Srbiji v

okviru sistema poenotene nabave (

KoBSON)

;

4. vpogled v zanesljivost referenc, ki se generirajo na

podlagi posebnega algoritma;

5. neposredno generiranje, brez dopolnilnega čiščenja

podatkov (angl.

data cleaning

), bibliometričnih kazal-

cev znanstvene učinkovitosti in sicer učinkovitosti po-

sameznikov, skupin, institucij, časopisov, akademskih

založnikov in znanstvenih srečanj.

FINANCIRANJE IN VZDRŽEVANJE

Tehnološke značilnosti, med katerimi so nekatere tudi

inovativne narave, prispevajo k temu, da je SCIndeks

kompleksen proizvod. Razvijanje in vzdrževanje takšne-

ga proizvoda terja sredstva, ki niso ravno majhna. S tem v

zvezi se postavlja vprašanje upravičenosti vlaganj v tako

zahteven sistem v neki majhni državi v razvoju, v državi

v tranziciji, kjer so vlaganja v znanost majhna in majhna

je tudi znanstvena učinkovitost.

Očitno je, da se v državah takšne vrste proizvodi, kakr-

šen je citatni indeks, ne morejo razvijati na komercialni

osnovi. NCI v MDR nima tržne vrednosti, kar velja tudi

za dela v polnem besedilu, če so zajeta. Nasprotno, na-

cionalni časopisi in z njimi baze, ki jih indeksirajo, imajo

v MDR velik pomen za diseminacijo profesionalnih iz-

kušenj, saj nesporno in neposredno prispevajo k ekonom-

skemu razvoju in k uresničevanju tranzicijskih ciljev teh

držav. To je tudi razlog, da v državah v razvoju in tako

tudi v Srbiji znanstveni časopisi izhajajo le z državno

podporo.

V znanstveni skupnosti Srbije je bil v zadnjih letih do-

sežen dogovor o potrebnosti t. i. objektivne evalvacije.

Upravičenost investiranja v informacijsko podlago za

evalvacijo takšne vrste, vključno z državno podporo na-

cionalnemu citatnemu indeksu, zato ne bi smela biti več

vprašljiva. Izdelava in vzdrževanje NCI ima v končni

posledici enak status kot nabava mednarodnih baz in

časopisov, iz česar izhaja, da naj se financira iz sredstev

Ministrstva za znanost. Upoštevaje dostopnost večine

časopisov v elektronski obliki in ob uporabi inteligentnih

orodij v procesu vzdrževanja, je SCIndeks v primerjavi

z analognimi informacijskimi viri v svetu izjemno po-

ceni proizvod. Toda za državo s skromnim znanstvenim

proračunom tudi ta cena ni zanemarljiva. Zato so stroški

razvijanja in vzdrževanja SCIndeksa zelo pomembno

vprašanje. To velja tudi za vprašanje njegovega

(samo)vzdrževanja.

Izkazalo se je, da se stroški razvijanja in vzdrževanja

SCIndeksa lahko upravičijo že s prihranki, ki jih prinaša.

Pričakovani neposredni učinki njegove objave zajemajo:

• opustitev naročnine za tiste mednarodne časopise, ki

se sicer nabavljajo, a se dokazano ne uporabljajo (ker

jih nihče ne citira);

• ukinitev časopisov z nizko kakovostjo, še posebej, če

so na pol zaprtega tipa (inštitutski in fakultetni zborni-

ki), ki pa predstavljajo znaten del domačih izdaj;

• prevajanje dela časopisov v poceni elektronsko obliko;

• ukinitev razširjene in drage prakse tiskanja bibliografij

(spominskih zbornikov ipd.) z nizko uporabnostjo;

• prenehanje izdelovanja katalogov, arhivov in baz ne-

standardnega formata, omejenega obsega, majhne

vidnosti in oteženega preiskovanja.

Govorimo o velikem številu različnih publikacij, ki se

sedaj praktično v celoti, posredno ali neposredno finan-

cirajo iz proračuna Republike Srbije. Skupen obseg izdaj

te vrste bi lahko ugotovili šele s poenotenjem podatkov

iz evidenc mnogih ministrstev, kar pa je težko, vendar že

konzervativna ocena pokaže, da stroški presegajo predra-

čun projekta SCIndeksa.

Ministrstvo za znanost Srbije je glede tega v položaju,

da lahko z nadaljnjim normativnim urejanjem dejavnosti

v svoji pristojnosti še dodatno zniža stroške vzdrževanja

SCIndeksa, in sicer:

• da v okviru programa podpore domačih časopisov s

posebnim instrumentom vzpodbudi izdajatelje, da

dajo na razpolago gradivo v elektronski obliki in da

soglašajo s paralelno (ali celo izključno) elektronsko

objavo;

• da v okviru predpisa (navodila) o urejanju časopisov

s posebnim instrumentom obvežejo izdajatelje, da

morajo upoštevati standarde za citiranje, ker sedanje

nepopolno in netočno citiranje večkratno zvišuje

stroške t. i. normiranja referenc, kar predstavlja naj-

pomembnejšo postavko v stroških izdelave citatnih

indeksov;

• da ob reševanju problema skupnega SZI določi, da

se obvezno uporablja enotni način uporabe imen

institucij, imen avtorjev (polnih, vključno s srednjo

inicialko) in drugih podatkov, ki se uporabljajo pri ge-

neriranju kazalcev znanstvene učinkovitosti, vendar se

sedaj pojavljajo v nestandardni obliki, kar prav tako

povečuje stroške izdelave citatnih indeksov;

• da zagotovi uporabo evidenc o učnem osebju na letni

ravni (o delovnem statusu, aktualnih nazivih in teča-