Background Image
Previous Page  53 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 53 / 136 Next Page
Page Background

M

171

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

uporabo visokošolske knjižnice in študijskim uspehom.

Omenjene raziskave, ki zajemajo obdobje od leta 1983 do

leta 2002 dajejo tudi vpogled v spreminjanje načina upo-

rabe knjižnic: dvakraten porast uporabe metapodatkov

in digitaliziranih “polnih besedil”, stagnacija pri fizični

izposoji, sedenju v čitalnicah in pomoči knjižničarjev na

drugi strani. To pa tudi pomeni, da morajo knjižnice naj-

več sil usmerjati v najzahtevnejša opravila, kar kreiranje

metapodatkovnih baz nedvomno je. Pri nas takih raziskav

sicer nimamo, vendar ni nobenega razloga, da dognanja

ne bi veljala tudi za naše okolje.

Ne bo škodilo, če v tej zvezi povzamemo tudi opozorila

Micka O’Learyja, da univerzitetna knjižnica ni zajamčena

zmagovalna (angl.

win-win

) rešitev in da knjižničarji ne

bi smeli povsem brezskrbno zreti v prihodnost. XanEdu

(www.xanedu.com

), Questia

(www.questia.com

), ebrary

(www.ebrary.com

) so primeri komercialnih ponudnikov,

ki so zasedli že velik del visokošolskega prostora s storit-

vami, ki so samoumevna domena univerzitetnih knjižnic.

Uporabnikov ne pridobivajo s kakšnimi posebnimi vsebi-

nami, ampak z izjemno prilagodljivostjo in praktičnostjo.

SPREMINJANJE KNJIŽNIC V SPREMEN-

JENIH UNIVERZAH?

Univerze pogosto obravnavamo kot stereotipe, čeprav se

med seboj močno razlikujejo in si niti dve nista povsem

podobni. Imajo različne zgodovinske korenine, strokovna

področja, ki jih pokrivajo, organiziranost, strukturo štu-

dentov, načine študija in poučevanja itd. in se tudi danes

različno razvijajo. To je videti tudi pri organizaciji in

delovanju njihovih knjižničnih sistemov, njihovi razveja-

nosti in umeščenosti v študijski in znanstvenoraziskovalni

proces, kot tudi pri bogastvu in načinu uporabe knjižnič-

nih zbirk oziroma informacijskih virov.

V Sloveniji obstajajo danes štiri univerze:

• Univerza v Ljubljani

ima 58 visokošolskih, od-

delčnih in inštitutskih knjižnic ter Centralno tehniško

knjižnico (CTK) in Narodno in univerzitetno knjiž-

nico (NUK), ki imata od leta 2003 status pridruženih

članic univerze. Omenjene knjižnice so imele leta

2003 skupaj 5,5 milijona enot gradiva, 17.000 na-

slovov naročene periodike ter 374 zaposlenih (če od-

štejemo tiste v NUK, ki opravljajo naloge nacionalne

knjižnice, pa približno 320). V omenjenem letu so

imele 60.000 potencialnih uporabnikov (po nomenkla-

turi LIBECON, sicer pa je registriranih članov vsaj še

enkrat toliko), ki so si sposodili več kot 2,5 milijona

enot gradiva (42 na uporabnika ali 6.732 na knjižni-

čarja) in so lahko uporabljali 284 delovnih postaj z

internetno povezavo.

• Univerza v Mariboru

ima poleg Univerzitetne knjiž-

nice (UKM) še 9 visokošolskih knjižnic in skupaj pre-

morejo preko 1,3 milijona enot gradiva ter zaposlujejo

114 ljudi. Za 25.000 potencialnih uporabnikov (tudi

tukaj je sicer vpisanih članov več) letno realizirajo iz-

posojo blizu 1,3 milijona enot, kar pomeni 49 na upo-

rabnika in 11.155 enot na zaposlenega. Uporabnikom

je v knjižnicah na voljo 70 računalnikov z internetno

povezavo. (Vsi podatki za leto 2004.)

• Univerza na Primorskem

ima 8 članic, od katerih jih

6 zagotavlja knjižnično podporo v petih visokošolskih

knjižnicah. Te knjižnice (v letu 2004) zaposlujejo 7

ljudi in premorejo blizu 25.000 enot gradiva ter letno

realizirajo 24.000 izposoj za okoli 5.000 potencialnih

uporabnikov (6 izposoj na uporabnika ali 3.418 na

knjižničarja). Uporabnikom je na voljo 12 računalni-

kov z internetno povezavo.

• Univerza v Novi Gorici

ima “knjižnico Politehnike”,

katere fond je 3.500 monografskih publikacij in 55

naslovov serijskih publikacij in ki ima 2 zaposlena.

(Opozarjamo, da podatki glede na različne naloge knjiž-

nic niso povsem primerljivi in ne zajamejo celotne “pro-

dukcije” – manjkajo npr. podatki o kreiranih zapisih za

bibliografije raziskovalcev itd.)

Poleg univerz je v Sloveniji še okoli 20

samostojnih

visokošolskih zavodov

, od katerih jih ima le 6 organi-

zirano knjižnično službo, nekaj jih ima knjižnico zgolj

predvideno na papirju, večina pa knjižnic sploh ne ome-

nja (omenjajo pa, da imajo parkirne prostore ipd.).

Evropska univerzitetna reforma zahteva bistven preskok

od poučevalne (angl.

teaching

) k učeči (angl.

learning

)

paradigmi. To pomeni, da študent ne vstopa več v nekak-

šen “poučevalni stroj”, ampak si v primerno strukturira-

nem okolju sam konstruira učno pot. Pri tem je knjižnica

absolutno bistvena, ne le kot zaloga gradiva, ki “čaka”,

ampak kot vzpodbudno okolje, ki sodeluje pri individuali-

ziranem načrtovanju intelektualnega razvoja. Takšno vlo-

go lahko knjižnica prevzame, če zna izkoristiti potencial

IKT in če je z njeno podporo povezana v globalno knjiž-

nično mrežo. Predvsem pa mora biti jasno, da je drugačna

vloga knjižnice lahko le sestavni del bistvenih sprememb,

ki jih uveljavlja njena matična univerza: če se univerza v

svoji osnovi ne spremeni in ostaja “tovarna”, tudi njena

knjižnica ne more izkazati svojega potenciala učinkovite

podpore učenju. Lahko pa z veliko zanesljivostjo trdimo,

da zastarelost ali celo odsotnost knjižničnega informacij-

skega sistema dokazuje faktično neizvedljivost “boloniza-

cije” neke visoke šole ali univerze, kar je resno opozorilo

študentom pri njihovem odločanju o vpisu in financerjem

pri odobravanju dotacij.