Background Image
Previous Page  58 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 58 / 136 Next Page
Page Background

176

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

razmišljati. Leta 1997, po številnih izgredih prebivalstva,

je, tako kot številne druge državne ustanove, tudi visoko

šolstvo doživelo najhujši padec.

Po letu 1997 se je začela obnova državnih ustanov, seve-

da tudi univerz, žal pa je bil ta postopek silovito počasen,

ne nazadnje tudi zaradi nenadomestljive izgube strokov-

njakov, ki jo je država utrpela. Šele leta 2000 je bilo opa-

ziti napredek na področju univerz. Sedaj, v pričakovanju

bolonjskega procesa, obstaja močna potreba po spremem-

bah, v pripravi je tudi nov zakon o visokem šolstvu. Le

upamo lahko, da se bo vse najbolje izteklo.

VLOGA KNJIŽNIC

Knjižnice so za uspešno delo univerz ključnega pomena.

Iz preteklosti smo ohranili dokaj dobro organizirane, če-

prav skromne univerzitetne knjižnice. Za te knjižnice je

bilo pristojno Ministrstvo za izobraževanje in kulturo, od-

visne so bile od albanske Nacionalne knjižnice, ki jim je

dajala tudi dragoceno pomoč in napotke. Kasneje sta se iz

Ministrstva za izobraževanje in kulturo razvili dve minis-

trstvi: Ministrstvo za izobraževanje in znanost ter Minis-

trstvo za kulturo in šport (danes Ministrstvo za turizem,

mlade, kulturo in šport). V tem postopku so univerzitetne

knjižnice ostale pod okriljem Ministrstva za izobraževa-

nje, vse druge knjižnice, vključno z Nacionalno knjižni-

co, pa so bile sedaj v pristojnosti Ministrstva za kulturo.

Hkrati z Univerzo v Tirani se je razdelila tudi njena uni-

verzitetna knjižnica. Bivša Osrednja knjižnica Univerze

v Tirani, ki se nahaja zraven glavne zgradbe Univerze, je

postala Osrednja knjižnica Politehnične univerze. S tem

so preostali oddelki s sedežem na posameznih fakultetah,

ki so po novem sodili k Univerzi v Tirani, ostali brez

koordinirane politike in celo brez skupnega direktorja.

V formalnem smislu ima Nacionalna knjižnica še danes

posvetovalno vlogo, vendar je v novem hierarhičnem

sistemu precej odtujena od univerzitetnih knjižnic, ki so

bolj kot ne prepuščene svoji lastni iznajdljivosti.

FINANCIRANJE

Brez knjig ne moremo imeti knjižnic, brez denarja pa

ne moremo kupovati knjig. Za univerzitetne knjižnice je

stopnja financiranja zelo nizka, ta denar pa je namenjen

samo nabavi literature v albanskem jeziku. Večinoma

edini dodatek k zbirkam posameznih knjižnic predstavlja-

jo le dela domačih profesorjev. Kar zadeva tujo literaturo,

so bile v zadnjih desetih letih glavni vir zanjo donacije

tujih darovalcev ali fundacij, saj programa financiranja

za nabavo tuje literature sploh ni. Ni mi treba posebej

poudarjati, da so darovalci prinesli bodisi literaturo, ki se

je zdela zanimiva njim, ali pa stvari, ki so jih dobili za-

stonj. Knjižnice nimajo zagotovljenega lastnega progra-

ma financiranja, saj nimajo niti lastnih bančnih računov.

Tudi za naročnine za serijske publikacije ne dobivajo

nikakršne finančne pomoči; edine revije, ki jih knjižnice

prejmejo, pridobijo kot donacije ali z izmenjavo lokalnih

serijskih publikacij, žal pa so le redke med temi privlačen

predmet pogajanj.

Na podlagi vladne odločitve vlada vsako fakulteto fi-

nancira sorazmerno z dobičkom, ki ga ta doseže, tako da

obstajajo “bogate” in “revne” fakultete znotraj ene same

univerze. Medicina, ekonomija, družbene vede in pravo

imajo velik priliv študentov, ki so pripravljeni plačevati

višje šolnine, zato te fakultete dobijo tudi več finančne

pomoči. Znanosti in inženirstvu pa se žal ne piše tako

dobro. Poleg tega donatorji lažje opazijo nekatere “po-

membne” fakultete in univerze; včasih je odločitev za

donacijo tej in ne oni univerzi tudi stvar osebne preferen-

ce. Tako donatorji prinašajo nekaterim knjižnicam veliko

denarja, drugim pa skoraj ničesar, kar povzroča nesoraz-

merje med različnimi univerzitetnimi knjižnicami, ki ga

želim danes predstaviti.

Kapljica čez rob je seveda dejstvo, da univerze nimajo

pravice odločati o tem, kako porabiti že tako majhen del-

ček denarja, ki jim ga nameni vlada. Nekako takole gre:

ves dobiček univerz gre v državno blagajno; univerze

nato prejmejo 20 odstotkov tega dobička, sredstva pa lah-

ko porabijo le v predhodno določene namene. Ne glede

na to, koliko truda vložijo, univerze tega denarja ne smejo

porabiti za projekte, ki jih ni določila vlada. Do sedaj so

univerze dobivale finančna sredstva le za gradbena dela

in obnovo, čas za resnično pomembne investicije, kot je

nakup knjig in računalnikov, pa žal še ni napočil. Dej-

stvo, da univerze nimajo nobene samostojnosti, in sicer

pod krinko boja proti korupciji, žal vpliva na kakovost

univerzitetnih knjižnic in posledično tudi poučevanja in

raziskovanja javnih raziskovalnih institucij v Albaniji.

POVEZOVANJE KNJIŽNIC

Pomanjkanje denarnih sredstev pa žal ni edina težava. Še

večja prepreka je dejstvo, da v Albaniji kot rezultat raz-

pada, ki sem ga opisala prej, nimamo knjižničnega koordi-

nacijskega centra in potrebnega znanja za to delo. Ob tem

velikokrat trpi usposobljenost delavcev, predvsem zaradi

pomanjkanja pomoči in koordinacije za celoten knjižnični

sistem v državi, za katerega je bila nekoč zadolžena Na-

cionalna knjižnica. Danes te podpore ni več, po mojem

mnenju pa albanski akademski knjižnični sistem trenutno

najnujneje potrebuje prav profesionalnost in strokovnost. V

zadnjem času sem se pogovarjala s številnimi univerzitetni-

mi knjižničarji, poslušala veliko različnih mnenj, in včasih

se mi je zdelo, da ne govorijo niti istega jezika. Po mnenju

številnih knjižničarjev in tudi osebja fakultet, potrebujemo

jasno vizijo in močno roko, ki nas bo popeljala naprej.