Background Image
Previous Page  63 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 63 / 136 Next Page
Page Background

M

181

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

Unescova skupina je predlagala načrt (angl.

roadmap

) za

ponovno izgradnjo znanstvenega in tehnološkega potenci-

ala BiH s tremi splošnimi srednjeročnimi cilji za obdobje

do leta 2015: usposobitev nove generacije bosansko-her-

cegovskih znanstvenikov (na domačih in tujih univerzah),

razvoj mreže raziskovalnih infrastruktur v državi (eks-

perimentalna oprema, računalniki, informacijske mreže,

knjižnice) skladno z mednarodnimi standardi; ter obnova

vlaganj v industrijsko raziskovanje na izbranih področjih

(predvsem na tistih, ki so usmerjena v izvoz).

Po ustrezno utemeljeni analizi obstoječega stanja in po

politični odobritvi smo septembra leta 2006 dobili do-

kument z naslovom “Strategija znanstveno-tehnološkega

razvoja BiH” (ki ga je naročilu Državne komisije za

sodelovanje z Unescom izdelala Akademija znanosti in

umetnosti Bosne in Hercegovine). Njegove učinke bomo

občutili šele, ko ga bo sprejela oblast na ustrezni ravni.

Obenem je že pripravljen tudi okvirni zakon o visokem

šolstvu na državni ravni, ki pa na žalost ni uspel priti sko-

zi parlamentarno proceduro še pred volitvami, bi se pa to

moralo zgoditi do naslednjega šolskega leta. Torej, stvari

so se premaknile z začetne točke.

Ugotovitve in priporočila omenjene Unescove ekspertne

skupine, pa tudi stališča, na katerih je utemeljena in za

katera se zavzema Strategija, dajejo izjemno kakovosten

presek stanja bosansko-hercegovske znanosti in tehno-

logije ter s tem opozarjajo na alarmantnost nadaljevanja

takih razmer. Podaljševanje stagnacije na tako nizki ravni

prinaša zanesljiv padec, kar najbolj prepričljivo pona-

zarjajo razmere v visokem šolstvu. Ob pomanjkanju

pedagoškega kadra, pomanjkanju denarja in premajhnem

številu študentov se kaže neizogibna reforma v skladu z

bolonjskim procesom kot zelo zapletena naloga. Za pri-

mer, omenjeni proces zahteva od visokošolskih učiteljev,

da so le polovico svojega delovnega časa učitelji, drugo

polovico pa naj bi posvetili raziskovanju. V tem trenutku

je to skoraj nemogoče, saj v naši državi ni dovolj ustrez-

nih projektov, sodelovanje z EU pa je šele na začetku,

zato ni izključeno, da bo ugled naših univerz še naprej

padal in da bodo njihove diplome vse manj vredne.

Upajmo, da do tega le ne bo prišlo.

Kar zadeva knjižnice, še posebej visokošolske, je njihova

vloga vsekakor zelo pomembna in bo vse pomembnejša.

Poleg klasičnih nalog bodo morali knjižničarji odgovoriti

na izzive, ki jih prinaša nova znanstvenoraziskovalna

infrastruktura; njene glavne značilnosti narekujejo tehno-

loški skoki na področju telekomunikacij in računalnikov,

a tudi globalizacija. Posodabljanje fondov, baz podatkov

in vseh drugih podatkov, ki se stekajo v knjižnico, bo

postalo prava tekma s časom. Novo bo tudi to, da bodo

številne knjižnice postale kraj pridobivanja relevantnih

podatkov o znanosti, raziskovanjih in razvojnih projektih,

vse te informacije pa bodo morale biti dosledno ažurirane

in stalno dostopne, ker bodo le pod tem pogojem sploh

relevantne. Zato je treba izboljšati informacijsko in ka-

drovsko infrastrukturo, zagotoviti naročila za relevantne

podatkovne baze in informacijske vire in na ta način pod-

preti naše znanstvene delavce, raziskovalce in študente.

Analiza znanstvenoraziskovalnega dela je posnela stanje

v državi, prvi korak pa bomo naredili, če bomo sposobni

omogočiti in zagotoviti transparentnost bibliografskih

kazalcev znanstvene, strokovne in pedagoške uspešnosti

v visokošolskih in raziskovalnih organizacijah.

Enega od bistvenih pogojev za obnovo znanstvenorazi-

skovalne in raziskovalno-razvojne dejavnosti je ustrezna

razvitost institucij raziskovalne infrastrukture. V BiH šele

nastaja kakovosten register raziskovalcev, institucij, pro-

jektov in infrastrukturnih naložb (katerih operativni del

je zaupan NUBBiH, sodelovale pa bodo tudi vse univer-

zitetne/fakultetne knjižnice). Pred nekaj dnevi, 21. no-

vembra 2006, je bila na Akademiji znanosti in umetnosti

BiH predstavitev sistema “Register znanstvenih institucij,

znanstvenih kadrov, znanstvenih projektov in infrastruk-

turnih vlaganj”. Obstoječi kooperativni online bibliogra-

ski sistem in servisi (COBISS), ki zajema tudi dostop

do sociometričnih baz, še čaka na ustrezno umestitev

(državno financiranje in širši dostop do številnih drugih

podatkovnih baz). Tretjo infrastrukturno institucijo pa bi

morala predstavljati bosansko-hercegovska raziskovalna

akademska mreža (BIHARNET).

“Strategija znanstveno-tehnološkega razvoja BiH” opre-

deljuje: “Za informacijsko družbo, ki podpira razvoj,

temelječ na znanju, sta knjižnično-informacijski sistem in

informacijski sistem znanstvenoraziskovalne dejavnosti

pomembna infrastruktura, brez katere si ni mogoče pred-

stavljati sodobnega šolstva, znanosti in raziskovanja, kot

tudi ne tehnološkega in ekonomskega razvoja. Potrebo

po preiskovanju različnih podatkovnih baz in kataložnih

zapisov lahko najučinkoviteje zadovoljimo z integriranim

knjižničnim sistemom, ki zajema vse tipe knjižnic”.

Bistven je dodatek: “Referenčni model takšnega sistema z

multifunkcionalnimi bazami podatkov je prav COBISS”.

V BiH po zadnjih podatkih deluje sedem univerzitetnih

knjižnic (Sarajevo, Vzhodno Sarajevo, Banjaluka, Tuzla,

dve v Mostarju, Bihač, knjižnica Univerze v Zenici pa

je še v formiranju). Štiri univerzitetne knjižnice imajo

dvojno funkcijo (splošne in univerzitetne). Fakultetnih

knjižnic je 86. Različna stopnja razvitosti visokošolskih

knjižnic je v razponu od takih z zelo bogatimi zbirkami,

s strokovno usposobljenimi kadri, z razvito informacij-

sko strukturo (primer je knjižnica Ekonomske fakultete

Univerze v Sarajevu) do takih, ki imaja zastarele zbirke

in slabo informacijsko podporo. Ob visokošolskih knjiž-

nicah imajo zelo pomembno mesto specialne knjižnice,