186
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
Na osnovi analize njenega delovanja od ustanovitve do
leta 2001 je mogoče sklepati, da so bili skoraj vsi parame-
tri njenega dela (število in vrsta zaposlenih, prostor, opre-
ma, stroritve, službe, proizvodi idr.) pod normo predvide-
nih standardov za knjižnice univerz tedanje Jugoslavije
in da v resnici nikoli ni imela tiste vloge in značaja, ki je
definiran z različnimi normativno-pravnimi akti, v okviru
katerih je morala delovati.
Šele tekom leta 2001 je Univerzitetna knjižnica, v skladu
s predpisano vlogo in nalogami, začela dajati pobude,
usmerjati in koordinirati razvoj visokošolskih knjižnic,
predlagati ustanavljanje knjižničnih služb v sestavi posa-
meznih fakultet ali integracijo manjših v večje knjižnice
zaradi racionalizacije in učinkovitosti pri delu, izobraže-
vati in izpopolnjevati kadre v skladu z novim informa-
cijskim okoljem, avtomatizirati poslovanje in povezovati
knjižnice v nacionalni knjižnični informacijski sistem
(COBISS.CG), spoštovati knjižnične in druge standarde,
popolnjevati delovna mesta in opravljati razne druge
aktivnosti z delovnega področja osrednje matične knjižni-
ce,
9
pri čemer je imela znaten uspeh vse do reforme Uni-
verze in sprejetja novih zakonskih in podzakonskih aktov
o visokem šolstvu in Univerzi; takrat je bila knjižnica s
spremembo v notranjo organizacijsko enoto Univerze v
resnici prepuščena sama sebi, brez definiranega mesta,
vloge in smernic za nadaljnji razvoj.
Čeprav so se, od časa do časa, v vodstvenih in upra-
vnih strukturah Univerze pojavljale ideje o povezova-
nju nekaterih knjižnic z Univerzitetno knjižnico ali o
funkcionalnem povezovanju knjižničnih proizvodov in
storitev in vzpostavljanju povezanega knjižničnega siste-
ma Univerze zaradi optimalnega zadovoljevanja potreb
uporabnikov in racionalizacije knjižničnega poslovanja,
še posebej koordinirane nabave knjižničnega gradiva in
razvoja zbirk, je najpogosteje vse ostalo pri idejah, ki se
v praksi niso uresničile. Res je Univerzitetna knjižnica
občasno, kadar so to dovoljevali materialni pogoji in ka-
dar je za to obstajal interes, koordinirala nabavo tujih (v
obdobju 1997–1999) in domačih časopisov (v obdobju
2001–2003), vendar usmerjene nabave knjižničnega gra-
diva, s katero bi se zagotavljalo sistematično, racionalno,
enakomerno in načrtno oblikovanje knjižničnih zbirk in
kakovosten pristop k skupnim knjižničnim virom Uni-
verze nikoli ni bilo. Med knjižnicami tako nikoli ni bil
vzpostavljen kakršen koli dolgoročni vidik sodelovanja,
niti ni na noben nivoju – v okviru nacionalne knjižnične
skupnosti ali Univerze – delovalo kakšno strokovno telo,
komisija ali sekcija, ki bi se ukvarjala z visokošolskim
knjižničarstvom, niti ni bilo sodelovanje tema neke širše
razprave, znanstvenega ali strokovnega srečanja.
Univerzitetna knjižnica je, čeprav najpogosteje sama
predmet polemik o svoji ukinitvi ali pridruževanju na-
cionalni ali neki drugi knjižnici, kadar so ji ti pogoji
dovoljevali, spodbudila potrebo sodelovanja med knjižni-
cami. Tako je zaradi njenega vztrajanja uprava Univerze
sprejela povezovanje visokošolskih knjižnic v enoten
nacionalni sistem –
COBISS.CG,v okviru katerega danes
deluje 9 knjižnic, od tega 6 visokošolskih. Poleg tega,
kljub začetni nezainteresiranosti, se je v koordinaciji
Univerzitetne knjižnice na začetku tega leta začela iz-
delava registra raziskovalcev, raziskovalnih organizacij in
projektov na Univerzi Črne gore v univerzalni aplikaciji
E-CRIS, ki jo je razvil Institut informacijskih znanosti
(IZUM) na osnovi lastnih izkušenj pri razvoju informa-
cijskega sistema o raziskovalni dejavnosti Slovenije.
10
V
skladu s tem koordinira tudi izdelavo osebnih bibliografij
raziskovalcev z Univerze Črne gore, ki jo je sprejela ve-
čina knjižnic, za zdaj na nivoju ideje, z ozirom na to, da
je samo Univerzitetna knjižnica začela izdelovati prve
bibliografske zapise.
Žal Univerzitetna knjižnica v svojih prizadevanjih nima
podpore večine visokošolskih knjižnic, ki se ukvarjajo s
seboj in s svojimi problemi ter so pogosto nastopale z na-
sprotnih pozicij in v nekaterih primerih zagovarjale celo
prevzemanje vloge osrednje univerzitetne knjižnice ali
vsaj ločitev in osnovanje malih in neodvisnih knjižnic.
Visoko{olske knjižnice in reforma visoko{ol-
skega izobraževanja
Pričakovanja visokošolskih knjižnic, še posebej Uni-
verzitetne knjižnice, so bila po reformi visokega šolstva
velika, o čemer govori dejstvo, da se je pozornost ob pri-
pravah na reformo prvikrat posvečala izgradnji odgovar-
jajoče infrastrukture in posodabljanju posamičnih vidikov
knjižnične dejavnosti v skladu s podobnimi procesi v
okolju (izgradnja zgradbe, v kateri bi bila, med drugim,
Univerzitetna knjižnica, avtomatizacija in vključevanje
knjižnic v sistem
COBISS.CG,boljša kadrovska politika
in izobraževanje kadrov, naročanje elektronskih baz po-
datkov ipd.).
No, na žalost, spremembe v nacionalnem sistemu viso-
košolskega izobraževanja niso povzročile spremembe
organizacije in načina dela visokošolskih knjižnic, pri-
lagajanje in preoblikovanje knjižničnih služb in storitev
s skladu z reorganizacijo, cilji in potrebami Univerze,
tako da tudi danes, z manjšimi spremembami, izvajajo
tradicionalno vlogo nabave, shranjevanja in posredovanja
knjižničnega gradiva, medtem ko so v sistemu upravlja-
nja in organizacije Univerze na samem robu njenega zani-
manja. Črnogorska akademska skupnost žal ni niti tokrat
prepoznala in razumela njihove potencialne vloge v vse
zahtevnejših in zapletenejših procesih učenja, poučevanja
in raziskovanja.