Background Image
Previous Page  74 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 74 / 136 Next Page
Page Background

192

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

Danes, desetletje pozneje, bi morale takšne predpostavke

in primerjave izzvati smeh in začudenje zaradi očitnega

nezadostnega poznavanja zakonitosti razvoja znanosti in

družbe. Seveda pod pogojem, da ne obstajajo več ustrez-

ne družbene strukture, ki bi imele takšen pogled. Na

žalost še zmeraj so. V okolju, iz katerega prihajam, se je

nerazumevanje med centri odločanja in knjižnične stroke

tako poglobilo, da se več ne more govoriti o nesprejema-

nju nekaterih korakov, temveč o povsem divergentnem

razumevanju eksistence in razvoja knjižnično-informacij-

ske dejavnosti in v splošnem potreb njenega obstoja, kar

se popolnoma ujema z navedenimi stališči.

Ni dvoma, da so se vloga in naloge knjižnic v zadnjem

desetletju spremenili do neprepoznavnosti. Težko da je

katera koli druga dejavnost pretrpela tolikšno spremem-

bo, kot je to v primeru knjižničarstva, niti ni tehnološki

razvoj pogojeval tolikšne stopnje različnosti v odnosu na

tradicionalni sklop odgovornosti, kot je to v primeru te

stroke.

Čeprav se zdi, da so “knjižnice” žrtve teh sprememb, ki

so v tej “revoluciji” izgubile (Peter Brophy – Knjižnice

v 21. stoletju), je ves spekter novih specialnosti naredil

to dejavnost živo in aktualno tudi takrat, ko se je zdelo,

da so vse možnosti izčrpane. V razmerah poplave znanja,

predvsem tistega nestrukturiranega, se je hitro razvila

specialnost, ki je se razvijala pod okriljem knjižnice

– informatika. Čeprav se je predmet dela knjižničarja in

informatika začel počasi razlikovati, ju lahko kljub temu

opazujemo “kot dve strani istega kovanca”, kot pravi

Brophy, toliko bolj, ker se količina informacij povečuje

eksponentno, kar se univerzumu bralcev kaže kot vse

večje število informacijskih objektov, brez napovedi o

kakšnem odstopanju enega od njih.

Vseeno, virtualna knjižnica je še vedno samo gotovost,

katere realizacija še ni tako blizu. Zdi se, da bodo ma-

terialni nosilci informacij trajali še naprej, vzporedno z

elektronskimi, zato se tudi najbolj razviti sistemi visoko-

šolskega izobraževanja niso otresli storitev tradicionalne

knjižnice z neskončnimi policami knjig. Brez ozira na

stopnjo računalniške opremljenosti in uporabo mrežnih/

internetnih virov vloga knjižnice še vedno ni vprašljiva.

“Preučevanje temeljnih sprememb, skozi katere so prešle

knjižnice v minulem desetletju, kot tudi proučevanje teh-

nološkega napredka, ki zagotavlja, da se bodo vse te spre-

membe nadaljevale tudi v prihodnosti, kaže, da uporabni-

kom ne bo zmeraj jasno, kako naj uporabljajo elektronsko

knjižnico in kako naj učinkovito najdejo informacije.

Zato bodo knjižničarji še naprej potrebni in bodo v od-

nosu z uporabnikom negovali svojo vlogo posrednikov in

sodelavcev pri iskanju informacij” (Brodie in Mclean. V:

Brendan A. Rapple: Novi modeli izobraževanja knjižni-

čarjev v internetnem okolju).

Posredniška vloga knjižničarjev v hibridnih in elektron-

skih knjižnicah znanstveno in tehnološko najbolj razvitih

državah še vedno ni niti edina niti najbolj pomembna,

glede na informacijsko pismenost ne omogoča istočasno

tudi lagodne uporabe elektronskih virov, a hiperproduk-

cija materialnih nosilcev in njihovih elektronskih ekvi-

valentov kot tudi orodij za njihovo izkoriščanje ustvarja

zmedo in nelagodnosti, pogosto tudi občutek nemoči pred

obiljem nestrukturiranega znanja. Evalvacija informacij

iz globalnega okolja, odsotnost sistema vrednotenja vse-

ga, kar se preko omrežja dobi, ustvarja dodatne težave,

pa mora zato biti vloga učiteljev in svetovalcev na prvem

mestu zaupana knjižničarju.

Izhajajoč iz navedenih spoznanj vloga knjižničarjev v

razvitih akademskih državah Evrope in Amerike ni zgu-

bila svojega značaja in ugleda. Nasprotno, stroka se je

ustvarjalno odzvala na nove izzive in našla nova področja

delovanja, s čimer je postala integralni dejavnik, ki ga

ni mogoče zaobiti, v učnem in znanstvenem procesu na

univerzah.

Takšno, logično in razumsko pojmovanje vloge knjižnic

in knjižničarjev v visokošolskem izobraževanju, ni bilo

sprejeto na Univerzi Črne gore. V okoliščinah, ko so se

šele nekaj zadnjih let naredili prvi koraki k ustvarjanju

avtomatiziranih sistemov, brez možnosti komercialne

uporabe tujih baz podatkov in pri malem dotoku kon-

vencionalnih virov, je upravljavska struktura Univerze

vso svojo pozornost usmerila k internetu kot globalni

mreži s pričakovanjem, da lahko zadovolji vse zahteve

študentov ter učnega in znanstvenega kadra, pri čemer

se na knjižnico gleda kot na nepotrebni, podedovani

in odvečni tovor. Takšna pričakovanja, kot je znano,

niso realna niti v sredinah, v katerih je tehnološka in-

frastruktura in računalniška pismenost uporabnikov na

neprimerljivo višjem nivoju, zaradi česar stroka ni bila

pripravljena mirno sprejeti rešitev, ki so jo dokončno

potisnile na obrobje.

Čeprav se nasprotujoči pogledi v razvoju knjižničarstva

kažejo na vseh nivojih dejavnosti, bomo govorili samo o

enem segmentu skupnih odnosov v visokošolskem knjiž-

ničarstvu na Univerzi Črne gore, tj. o kadrovskem poten-

cialu in izkoriščanju le-tega.

RETROSPEKCIJA

Z ustanavljanjem fakultet in znanstvenih inštitutov v Črni

gori so bile zasnovane tudi fakultetne knjižnice z nalogo,

da nabavljajo knjige, časopise in druge informacijske vire

in jih dajejo v uporabo učiteljskemu in znanstvenemu

osebju. V mnogo bolj ugodnih družbenih pogojih in ob

večjem razumevanju takrat decentralizirane Univerze so

knjižnične zbirke Filozofske knjižnice (prej Pedagoške