Background Image
Previous Page  76 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 76 / 136 Next Page
Page Background

194

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

te oblikuje več knjižnic, že usposobljeni strokovnjaki se

razporejajo na druga delovna mesta v administraciji ali

pa se specializirani strokovnjaki iz enega področja pre-

razporejajo na delo na drugem področju, za katerega niso

kvalificirani ipd. Ni razumevanja za nadaljevanje dela v

sistemu COBISS, zato je nekaj univerzitetnih enot odpo-

vedalo sodelovanje v njem. Z drugimi besedami, smer, v

katero se želi usmeriti knjižnični informativni sistem na

Univerzi, je povsem nasprotna razvojnim smernicam v

razvitem svetu na tem področju. Zaradi zadovoljevanje

formalnih zahtev (potrebe, da ima vsaka univerzitetna

enota svojo knjižnico) se razsipava in neracionalno izko-

rišča kadrovski potencial.

Stališča in argumentirana opozorila knjižničarskih stro-

kovnjakov se ne upoštevajo. Niti napeljevanje na proces

povečevanja knjižnic, glede na to, da male knjižnice s

svojimi viri (resursi) niti približno ne morejo zadovoljiti

rastočih zahtev uporabnikov, ni sprejeto z razumevanjem.

Tako se je zgodilo to, kar si v strokovni javnosti celo s

težavo predstavljamo kot možno – da najbolj izobražene

in najbolj kvalificirane strokovnjake iz razvitih knjižnic

odtegujejo od najbolj kompleksnih opravil in jih praktič-

no napotijo na dežurstvo v neko od teh ustanovljenih in

nerazvitih (praktično priročnih) knjižnic, medtem ko ma-

tična knjižnica ostaja brez kadra in brez možnosti kakšne

zamenjave. Na ta način je samo Univerzitetna knjižnica

ostala brez šestih bibliotekarjev od devetih, kar se zelo

negativno odslikava na kakovosti storitev in prevzetih

obveznosti v knjižničnem informacijskem sistemu Črne

gore.

IZOBRAŽEVANJE IN USPOSABLJANJE

KADRA

V Črni gori še ni bilo in niti sedaj še ni možnosti za redno

izobraževanje knjižničnega kadra na nobeni stopnji izo-

braževanja, tako da prevladujočo obliko strokovnega

usposabljanja predstavlja strokovni izpit, po obsegu in

kvalifikaciji zelo blizu pojmu prekvalifikacije, s katero

bodoči knjižničarji lahko spoznajo osnovne pojme in

dobijo teoretično osnovo za ukvarjanje z izbranim po-

klicem. Zakonska odredba iz sredine druge polovice

prejšnjega stoletja o obveznem opravljanju izpita je bila

z vidika dvigovanja kakovosti storitev v naših knjižnicah

upravičena in zadostna, danes pa je izgubila svoj smisel,

vsaj kar se tiče tega tipa knjižničarja. Prvič, programske

vsebine strokovnega izpita niso bile spremenjene že več

desetletij, in drugič, takšni izpiti ne jamčijo skoraj nika-

kršne izobrazbe za veljavno ukvarjanje s knjižnično-in-

formacijsko dejavnostjo na Univerzi.

Danes je v knjižnicah Univerze Črne gore zaposleno

zelo majhno število tistih, ki so se za ta poklic opredelili

v času svojega rednega šolanja v drugih okoljih bivše

države. Eden od njih je obiskoval dodiplomski študij v

Sarajevu, dva podiplomski študij v Sarajevu, Zagrebu in

Beogradu. Vendar je večina knjižničarskega osebja kon-

čala neko drugo srednjo ali višjo šolo ali fakulteto in se

je z opravljenim strokovnim izpitom ali brez njega opre-

delila za ta poklic. Glede na to, da so se med knjižničarji

z visoko izobrazbo našli poleg filologa še trije z diplomo

– matematik, programer in inženir, takšen način anga-

žiranja kadra ne bi bil ugoden niti v primeru, da bi bilo

mogoče v Črni gori specialistično podiplomsko izobraže-

vanje za ta poklic. Znano je, da se na ta način v razvitem

svetu dobijo predmetni specialisti, dobri poznavalci kon-

kretne znanstvene discipline na eni strani in knjižnično-

informacijske dejavnosti na drugi strani, ki so sposobni

ovrednotiti informacije in so lahko prvi posredniki med

virom informacij in uporabniki.

SKLEP

Visokošolsko knjižničarstvo v Črni gori je razpeto med

spoznanji o tem, kako bi moralo biti, in vpeto v ozek

ovratnik, ki mu ga je skrojila akademska skupnost, zno-

traj katere deluje. Brez sredstev in brez razumevanja za

uresničene napore je prepuščeno sebi, vendar tudi onim,

ki ga ne vidijo tako, kot da je potrebno in da se izplača. V

takšnih okoliščinah doseženi skromni rezultati, predvsem

avtomatizacija knjižničnega poslovanja, vzajemna kata-

logizacija v okviru sistema COBISS in izdelava inicialne

knjižnične baze raziskovalcev v Črni gori, niso mogli biti

pomembni. Vendar predpostavljamo, da takšno stanje ne

more dolgo trajati, saj bolonjski proces, ki ga je tudi ta

Univerza podpisala, vsaj posredno definira knjižničarstvo

kot del učnega in znanstvenega procesa. Lucidno Mak-

dugalovo predvidevanje, da so “največja nevarnost […]

predstavniki uprave ali vodje, ki v tekmi po povečanem

vpisu študentov in zmanjšanju stroškov po posamezniku

popolnoma zanemarjajo pomembnost informacijske pod-

pore”, vsaj v našem primeru ni ostalo samo predvidevanje

in grožnja …

Reference

[1] Brophy Peter (2005).

Biblioteke u 21. vijeku ,

Beograd: Clio, 273

str.

[2] Vraneš, Aleksandra (2004).

Visokoškolske biblioteke,

Beograd,

Konzorcijum TEMPUS projekta UMI JEP, 16059-2001, Univer-

zitetska biblioteka ″Svetozar Marković″; Narodna i univerzi-

tetska biblioteka Republike srpske; Banja Luka, 347 str.

[3] Vukčević, Zdravko (2003).

Biblioteka budućnosti u viziji savre-

menika

, Podgorica, Bibliološki glasnik, I, 1–2: 125–135.

[4] Petrak, Jelka; Aparac-Jelušić, Tatjana (2005).

Knjižnice na Hrvat-

skim sveučilištima – tradicija i promjene,

Zagreb: Vjesnik biblio-

tekara Hrvatske, (48) 1: 13–30.