M
199
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
stališči učiteljev in knjižničarjev o možnostih sodelovanja
in o vlogi visokošolskih knjižnic pri izobraževanju na
daljavo.
9
Po preglednem prikazu projektov in programov iz raz-
vitih okolij ter opozarjanju na tehnološke možnosti izob-
raževanja na daljavo so v osrednjem delu predstavljeni
metodologija in rezultati opravljene raziskave med
uporabniki programov izobraževanja na daljavo (pred-
vsem WebCT, Blackboard in lastne aplikacije) ter med
knjižničarji v vseh visokošolskih knjižnicah, ne glede na
to, ali se v njihovih matičnih ustanovah izvajajo online
izobraževalni programi ali ne. Raziskovanje je bilo osre-
dotočeno na ugotavljanje interesa visokošolskih knjižni-
čarjev za sodelovanje v online izobraževalnih projektih,
na pričakovanja učiteljev glede sodelovanja s knjižničarji,
na razloge za odsotnost sodelovanja ter na stališča o mož-
ni vlogi knjižnic pri razvijanju in ponudbi teh programov,
pri čemer se je še posebej omenjala njihova vloga pri
informacijskem opismenjevanju študentov in učiteljev ter
sodelovanje pri izgradnji repozitorijev učnega gradiva in
informacijskih virov.
Zdi se nam zanimivo poudariti nekatere zaključke izvede-
ne raziskave. Na vprašanje, s katerim so skušali ugotoviti,
v kolikšni meri učitelji pričakujejo sodelovanje knjižni-
čarjev in na katerih področjih, so odgovori opozorili na
dve področji, na katerih lahko knjižničarji/informacijski
strokovnjaki prevzamejo strokovno odgovornost: pri-
prava literature in priporočanje literature. Čeprav zahteva
za priporočanje literature dopušča sklep o tem, da učitelji
pač ne spremljajo svojega področja, kar bi morali dodatno
raziskati in utemeljiti, je poznavanje predmetnega podro-
čja in tehnik obdelave zagotovo nekaj, kar knjižničarja
usposablja za enakopravno sodelovanje pri izgradnji
repozitorijev. Preseneča pa, da učitelji niso seznanjeni z
vlogo knjižničarjev pri zagotavljanju avtorskih pravic, kar
je na tujih univerzah vsakomur jasno.
10
Posebna pozornost pri novih študijskih programih v
osiješkem študiju je bila posvečena izobraževanju in-
formatologov za delo s standardiziranimi paketi vsebin
(angl.
content packaging)
, ki jih je mogoče distribuirati
in ponovno uporabiti v digitalnem okolju. Seveda pod
pogojem obvladovanja spretnosti uporabe kodirnih XML-
datotek za shranjevanje in opis teh vsebin z namenom iz-
menjave med različnimi mrežnimi aplikacijami. Kodirne
XML-datoteke se lahko uporabljajo tudi za shranjevanje
celotnega paketa vsebin, pri čemer se danes za kodiranje
shranjevanja in opisa vsebin najpogosteje uporabljajo
formati, kot so METS (
Metadata Encoding and Trans-
mission Standard
), MPEG-21, DIDL (
IMS Content
Packaging)
in drugi.
11
Namen je, da bi na vzpostavljenih
repozitorijih učnega gradiva študenti skupaj z učitelji
zgradili takšne sisteme za menedžment učenja, ki bodo
uporabljali ustrezne jezike za označevanje in opis vsebin
ter za odkrivanje želenih enot in njihovo večkratno upora-
bo vsakič, ko je potrebna.
Znano je tudi, da knjižničarji/informatologi pomagajo
študentom obvladovati težave pri uporabi online storitev,
kar učiteljem zanesljivo olajšuje organizacijo pouka, pod-
prtega z IKT, tako da se v izobraževalne programe lahko
vgrajujejo vsebine, s katerimi se pripravljajo študenti na
takšne storitve v mrežnem okolju.
Raziskovanje knjižničarske populacije je pokazalo spre-
membe v recepciji knjižničarske stroke v akademski
skupnosti, še posebej ko gre za uporabo novih tehnologij
pri pouku. Pri tem je zanimivo, da 14,6 odstotka anketi-
ranih knjižničarjev v hrvaških visokošolskih knjižnicah
sodeluje pri pripravi online predavanj, pri čemer jih je 61
odstotkov ocenilo, da so usposobljeni za nove pristope
v izobraževanju. S stališča priprave in ponudbe izob-
raževalnih programov v informacijskih znanostih je še
posebej pomembno spoznanje, da se je 20 odstotkov an-
ketiranih knjižničarjev za uporabo novih tehnologij uspo-
sobilo znotraj sistema formalnega izobraževanja, s samo-
izobraževanjem 28 odstotkov, v programih Centra za
permanentno strokovno usposabljanje pa 52 odstotkov. Iz
tega lahko sklenemo, da je sodelovanje med strokovno in
akademsko skupnostjo pri ponudbi posebnih programov
za zaposlene v knjižnicah izjemno pomembno, ker je le
tako mogoče sistematično nadgraditi strokovno znanje in
spretnosti pri obvladovanju IKT. Pri tem mora akademska
skupnost v največji meri upoštevati potrebe okolja.
SKLEP
Izhodišča hrvaških projektov, ki se ukvarjajo z izgradnjo
repozitorijev učnega gradiva na področju informacijskih
znanosti na eni strani ter s ponudbo izobraževalnih pro-
gramov za pripravo na delo pri izgradnji repozitorijev in
obvladovanju in prilagajanju sistemov za menedžment
učenja na drugi strani, upoštevajo potrebe sodobnega
pouka, pomanjkanje učne literature (kar narekuje neob-
hodno izmenjavo virov) ter nezadostno število usposo-
bljenega knjižničnega osebja, ki mu je treba zagotoviti
ustrezno izobrazbo ter možnost sistematičnega strokovne-
ga izpopolnjevanja.
Vključevanje asistentov, mladih raziskovalcev in študen-
tov v pilotske projekte za razvijanje določenih modelov
(npr. Omega na Filozofski fakulteti v Zagrebu in Moodle
v Osijeku in Zadru) ali njihova prizadevanja pri obliko-
vanju teoretsko-metodoloških osnov procesa upravljanja
znanja, prispeva k jasnejšemu uvidu problemov na dveh
ravneh: pri stopnji uporabe ponujenih modelov in pri
stopnji njihove koristnosti v izobraževalnem procesu za
bodoče informacijske strokovnjake, od katerih se vse bolj