M
197
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
Nesporno je, da zavzemajo visokošolske knjižnice po-
membno infrastrukturno mesto v izobraževanju in čeprav
njihova vloga ni vedno – še posebej v manj razvitih aka-
demskih okoljih – sorazmerna intelektualnim in materi-
alnim možnostim, s katerimi razpolagajo, izzivi digitalne
dobe vseeno vplivajo na uprave univerz, da v procesih
preoblikovanja notranje strukture univerz, njihovih služb
in storitev, posebno pozornost posvečajo knjižnicam.
Združevanje človeških in tehničnih virov in sprejema-
nje takšnih razvojnih načrtov, ki zagotavljajo kakovost
akademske dejavnosti in znanstvenega dela v postopkih
vrednotenja dosežkov sleherne sredine, je preprosto nuj-
no. Strokovna literatura opozarja, da usposobljenost in-
formacijskih strokovnjakov za sodelovanje s strokovnjaki
za IKT in s pedagogi odločilno prispeva k formiranju
kakovostnih repozitorijev učnega gradiva in k uporabi
sistemov za menedžment procesov učenja, s katerimi
lahko matična akademska ustanova oblikuje lastno sliko
v javnosti in pritegne študente z inovativnostjo in kako-
vostjo svojih programov. Vključevanje knjižnic in knjiž-
ničarjev/informacijskih strokovnjakov v takšne projekte
še dodatno krepi njihovo pozicijo, saj v okviru sprememb
in potreb po preoblikovanju univerz prav posebej izstopa
naloga knjižnic pri zagotavljanju takšnega intelektualnega
okolja, za katerega je značilna:
• usmerjenost k informacijskim virom;
• pripadnost ideji prostega dostopa do informacij;
• gojenje raziskovalnih in pedagoških kompetenc učite-
ljev, ki so danes
conditio sine qua non
kakovostnega
izobraževalnega procesa.
Sodobni izobraževalni procesi težijo k močnejšemu an-
gažiranju študentov v procesih učenja in pri preverjanju
lastnih kompetenc ter pri vzpostavljanju neposrednega in
dejavnega odnosa med študenti in učitelji. Zato se poiz-
kuša zagotoviti takšen potek procesa učenja, v katerem
prevladuje komunikacija in raziskovanje za razliko od
dosedanjih pristopov s prevladujočo vlogo učitelja kot
prenašalca znanja, čemur mora slediti tudi izbira učnih
metod.
Visokošolske knjižnice postajajo opora, brez katere je
težko uresničiti cilje sodobnih izobraževalnih sistemov
in v razvitih okoljih so univerze znale to prepoznati in
pametno izkoristiti. Že dolgo je znano, da knjižnice orga-
nizirajo e-tečaje za uporabnike in da jih vodijo usposo-
bljeni knjižničarji, kar so kot izziv sprejele tudi nekatere
hrvaške knjižnice (gl.
www.nsk.hr). Pri tem uporabljajo
bogate izkušnje, dobljene pri delu z uporabniki, se opirajo
na razpoložljive vire ali pa jih na podlagi strokovnih kri-
terijev izbirajo in ponujajo ter na ta način gradijo atmo-
sfero sodelovanja in zaupanja. Obstaja pa še vrsta povsem
novih aktivnosti, o katerih smo šele začeli razpravljati.
Knjižnice na univerzah v tehnološko razvitih okoljih (npr.
Avstralija, Kanada, ZDA, Nizozemska, Norveška) po-
nujajo storitve t. i.
podcastinga,
1
ki se uveljavlja kot po-
moč pri obvladovanju spretnosti pisanja ali navajanja na
raziskovalno učenje, kot pomoč pri uporabi teoretičnega
znanja za reševanje praktičnih (hipotetičnih) situacij ali
pri pripravi “trikov” za vzpodbujanje študentov k večje-
mu angažiranju v procesih učenja.
Na tem mestu nas bo posebej zanimala vloga knjižničar-
jev/informacijskih strokovnjakov pri izgradnji, menedž-
mentu in uporabi institucionalnih repozitorijev.
V strokovni literaturi je mnogo prikazov projektov posa-
meznih izobraževalnih ustanov in takšnih, ki se izvajajo s
sodelovanjem večjega števila ustanov, pogosto z različnih
področij in celo iz različnih jezikovnih okolij. V delih
strokovnjakov za računalniško in telekomunikacijsko teh-
niko so največkrat obravnavani načini in orodja za orga-
niziranje dinamičnih e-zbirk učne literature in tehnične
karakteristike sistemov za menedžment učenja. Pedagogi
problematizirajo spremembe znotraj izobraževalnih siste-
mov s teoretskega, metodološkega in praktičnega vidika,
v delih strokovnjakov za informacijske znanosti pa se
problematizira vloga in nove naloge v zvezi z novimi
paradigmami učenja. Na Hrvaškem delujejo te skupno-
sti izolirano, ob nekaj izjemah (npr. prizadevanja centra
Edupoint pri CarNet-u). Opaziti je, da na teoretični ravni
manjkajo interdisciplinarna dela, ki bi argumentirano
podkrepila dosežke sodelovanja v praksi, zato so tudi raz-
prave o novih modelih usposabljanja informacijskih stro-
kovnjakov za nove naloge deležne premajhne pozornosti.
Zagotovo pa so online storitve, kakršna je recimo online
čitalnica, “vprašajte knjižničarja” ali “moja knjižnica”,
vse bolj privlačne in v uporabi med študenti in učitelji na
Hrvaškem, zato je treba njihovo ponudbo, vzdrževanje in
razvoj graditi na sodelovanju kompetentnih strokovnja-
kov.
Dober primer takšnih prizadevanj so projekti vzpostav-
ljanja omenjenih online storitev v nekaterih hrvaških
osnovnih šolah, ki so jih sprožili sami knjižničarji, nada-
lje konzorcijsko vodenje storitve “vprašaj knjižničarja” in
izgradnja repozitorija učnega gradiva, pri kateri sodeluje-
jo knjižničarji.
ODNOS MED KNJIŽNICO IN UNIVERZO
Izhodišča pri iskanju novih oblik sodelovanja in drugač-
nega pozicioniranja knjižnic na univerzah so neizogibno
povezana z učenjem kot osrednjim fenomenom izobraže-
vanja, za katerega je vse bolj značilna ideja problemskega
učenja, raziskovalnega učenja ali učenja skozi procese
odkrivanja, fleksibilnega učenja, ki mu ne zadošča upora-
ba ene same učne metode ali pripomočka. Takšno učenje