198
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
temelji na razumevanju vrednosti in na potrebnosti upo-
rabe virov znanja in informacij, za razliko od pasivnega
poslušanja in učenja iz zapiskov. Gre za samostojno
učenje v nasprotju s sedaj prevladujočim konceptom po-
učevanja. Takšna sprememba pristopa in izobraževalnega
okolja je velika priložnost za knjižnice. Vendar pa je treba
takoj poudariti, da mora biti za učinkovito vključevanje
knjižnic v izobraževanje ob podpori IKT izpolnjenih ne-
kaj osnovnih predpostavk.
Predvsem je treba organizirati in razvijati podporni si-
stem, nadalje sistematično izobraževati učno osebje in
osebje za podporo (tehnično osebje, knjižničarje, obli-
kovalce) ter sprejeti strateško odločenost univerze glede
uvedbe informacijskih tehnologij v celotno poslovanje,
vključno s strateškim načrtom za njihovo uvajanje v pro-
ces študija. Kolikor vemo, je samo Univerza na Reki
sprejela Strategijo uvajanja e-učenja 2006–2010.
2
V razvitih okoljih delujejo posebne enote kot podpora
akademskemu pouku, pri tem pa se namesto imena „knji-
žnica” vse bolj pogosto uporablja novo ime „središče
učnih virov in pripomočkov” (angl.
learning resources
centres
).
3
Pri razpravljanju o sodelovanju knjižnice pri postavljan-
ju repozitorijev učnega gradiva je treba stati na stališču,
da se v knjižnicah zbirajo različne enote gradiva (angl.
learning objects
), kot tudi njihovi posamični sestavni
deli, ki jih je mogoče sestavljati po potrebi ali po zamisli
predavateljev in drugih. Če hoče predavatelj uporabljati
gradivo iz repozitorija, mora biti seveda ustrezno pripra-
vljeno, shranjeno v repozitoriju in strokovno obdelano,
kar je zaupano knjižničarju/informacijskemu strokovnja-
ku v vlogi sodelavca, ki je najbolj usposobljen za ta del
projektne naloge. Programska podpora omogoča učitelju
uporabo enot iz repozitorija glede na lastne zamisli,
kako jih bo posredoval ali omogočil študentom dostop
v povezavi s postavljenimi nalogami in tudi njihovo
ponovno uporabo ob drugi priložnosti. Če naj bo proces
učenja, komunikacija učitelja s študentom ali s skupi-
nami študentov in tudi med študenti samimi res zasno-
vana na uporabi vrednih vsebin, ki jih obvladuje učitelj,
morajo biti objekti, shranjeni v repozitoriju, strokovno
organizirani. Nujno je namreč, da je v takšnem sistemu
vsak učni objekt vsebinsko samostojen in uporaben
neodvisno od drugih učnih objektov in da ga je mogoče
znova uporabiti v različnih okoljih in za različne name-
ne. Tako shranjene objekte je mogoče organizirati v ve-
čje zbirke vsebin, ki postanejo vsebinsko bogatejše učne
enote. Njihovo označevanje z metapodatki omogoča
formiranje takšnega informacijskega okolja, v katerem
bo možno enostavno in hitro odkrivanje potrebnih ob-
jektov s preiskovanjem.
4
RAZMERE NA HRVA[KEM
Vloga knjižničarjev je prepoznana kot nepogrešljiva v
izobraževanju na daljavo,
5
še posebej pa se je o potenci-
alnem prispevku knjižničarjev in drugih informacijskih
strokovnjakov pri e-učenju govorilo ob izdelavi t. i. bo-
lonjskih programov. Vseučilišče v Osijeku je vpeljalo nov
profil na dodiplomskem študiju – profil informatologa,
katerega strokovne kompetence naj bi bile:
• pogoj za zagotovitev potrebne ravni informacijske
pismenosti vseh udeležencev v akademskem izobraže-
vanju;
• pogoj za sodelovanje pri stalnem strokovnem izpopol-
njevanju učiteljev v šolah, v katerih so potrebni zna-
nje in spretnosti dela z IKT, ki jih niso pridobili v času
rednega šolanja;
• pogoj za sodelovanje s predmetnimi strokovnjaki, da
bi uporabnike pravilno navajali na razpoložljive vire
znanja in informacij, zagotavljali sprejemljive licence
in zavarovanje repozitorijev, če to terjajo sprejeti do-
govori itd.
Da bi se kar najbolje pripravili na izvajanje bolonjskega
procesa, so se učitelji na področju informacijskih znanosti
na univerzah v Zagrebu, Osijeku in Zadru lotili postopne
izgradnje repozitorijev učnega gradiva in ob pomoči mre-
že CARNet in centra SRCE pripravljajo povezavo distri-
buiranih repozitorijev v enotnem uporabniškem prostoru.
Kaj se je doslej izkazalo?
Na Vseučilišču v Zagrebu so raziskovali v sklopu
znanstvenega projekta OIZEOO – Organizacija infor-
macij in znanja v elektronskem izobraževalnem okolju
(2002–2006).
6
Raziskovalci so, s ciljem vključevanja v
evropske procese in v družbo znanja, izhajali iz pred-
postavke, da je zagotavljanje dostopnosti učnih vsebin
preko telekomunikacijskih pretokov izziv, na katerega
je treba odgovoriti z upoštevanjem specifičnosti last-
nega visokošolskega okolja, tradicije in sprememb.
Eden izmed ciljev, ki so si jih raziskovalci postavili,
je bil „planiranje in oblikovanje repozitorijev učnih
vsebin, njihovo opisovanje in indeksiranje ob uporabi
sodobnih standardov za metapodatke ter analiza stališč
učiteljev in uporabnikov modela ob upoštevanju kon-
cepta svobode dostopa in varovanja avtorskih pravic.”
7
V sklopu projekta je bilo objavljenih več del teoretične
narave, posebej zanimivo pa je magistrsko delo Sonje
Špiranec.
8
Drugo magistrsko delo, prav tako ubranjeno na podi-
plomskem študiju na Filozofski fakulteti v Zagrebu, je
raziskava Andrije Nenadića, ki se neposredno ukvarja s