M
187
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
Današnji normativni okvir, ki ureja dejavnost in vlogo
visokošolskih knjižnic, je že zdavnaj presežen
Zakon o
knjižnični dejavnosti
iz leta 1977, v katerem niso nepo-
sredno omenjene; potem spremembe in dopolnila tega
zakona iz leta 1988, po katerih Univerzitetna knjižnica
kot matična knjižnica strokovno nadzoruje delo knjižnic v
sestavi visokošolskih organizacij;
Standardi za univerzi-
tetne knjižnice v Jugoslaviji
iz leta 1975;
Zakon o visoko-
šolskem izobraževanju
, ki na to področje sega s podelje-
vanjem licenc ustanovam visokošolskega izobraževanja,
kjer je knjižnica eden od parametrov za izdajanje licence
(25. člen) in skozi študentske pravice za uporabo knjižni-
ce (92. člen), ter
Statut Univerze Črne gore
.
Medtem ko je bila knjižnično-informacijska dejavnost
na Univerzi Črne gore do reforme visokošolskega izob-
raževanja, v odvisnosti od vrste knjižnice, regulirana z
najvišjimi pravnimi akti Univerze, fakultet in inštitutov,
je v novih reformnih aktih povsem obrobna. Organizacija
in poslovanje knjižnic v sestavi organizacijskih enot nista
z ničimer definirana in urejena.
11
Položaj Univerzitetne knjižnice se je tudi formalno-pra-
vno in bistveno poslabšal. Na primer, do tedaj enako-
pravna članica Univerze, ki je imela formalno polno avto-
nomijo pri načrtovanju in izvrševanju svoje dejavnosti in
svoje predstavnike v vseh telesih in organih Univerze, v
novem reformnem
Zakonu o visokošolskem izobraževanju
ni niti omenjena. V Statutu Univerze je, skupaj s Službo
za vzdrževanje objektov in Centrom informacijskega
sistema, definirana kot notranja organizacijska enota
Univerze, ki se oblikuje z namenom, da se ustvarijo skup-
ne dejavnosti Univerze, katere delovno področje, način
vodenja in upravljanja kot tudi druga za delo pomembna
vprašanja odreja Upravni odbor Univerze na predlog rek-
torja (62. člen). V spremembah in dopolnitvah
Statuta
je
tem enotam dodan tako Rektorat
12
kot tudi klavzula, da
njihovega vodjo imenuje rektor.
S sprejetjem Odločbe o organiziranju notranjih organi-
zacijskih enot (31. 5. 2004) je Univerzitetna knjižnica
formalno izločena iz znanstvenoraziskovalnega procesa
in prepuščena sama sebi, medtem ko akt o delovnem
področju in napovedani reorganizaciji še zmeraj ni spre-
jet. Brez predstavnika v telesih in organih Univerze je
praktično na obrobju vseh oblik akademskega dela in
odločanja. Črnogorska akademska skupnost je, navkljub
prizadevanjem Univerzitetne knjižnice, da se njeno mesto
in vloga ponovno opredelita in okrepita, tudi to pot poka-
zala nerazumevanje in nezainteresiranost za ta v razvitem
svetu zelo pomemben segment in oporo učno-izobraže-
valnemu in raziskovalnemu delu.
Toda na osnovi dosedanjih delnih rešitev in izkušenj se
ponuja sklep, da status in razvoj knjižnic na Univerzi
Črne gore nista sledila (in tudi danes ne sledita) nika-
kršnim predpisom, niti pozitivni praksi drugih knjižnic,
temveč sta bila odvisna izključno od osebnih stališč ak-
tualnih univerzitetnih uprav in od njihovega razumevanja
te dejavnosti, zaradi česar le-ta nikoli ni imela ustreznega
mesta in ni bila nikoli predmet strateškega planiranja in
sistemskega pristopa.
Kot posledica takšnih rešitev na Univerzi Črne gore se
danes, v nasprotju s principi racionalizacije in integraci-
je, z ustanavljanjem novih študijskih programov in fakul-
tet povečuje število malih in neodvisnih knjižnic, in da
bo presedan še večji, se te knjižnice ločujejo od že obsto-
ječih in afirmiranih knjižnic, in to pogosto celo v okviru
istega prostora ali objekta. Podatek je še bolj ilustrativen,
če se vzame v obzir, da so vse visokošolske knjižnice v
glavnem univerzitetnem mestu – Podgorici, to pomeni, da
jih je 10 razporejenih na vsega skupaj 1000 m
2
. Da bi bil
paradoks še večji, si novonastale knjižnice zagotavljajo
kadre s prerazporeditvijo že tako neustreznega kadrov-
skega potenciala Univerzitetne knjižnice, brez njenega
vedenja in soglasja, s čimer so, samo za primer, od 10
bibliotekarjev in višjih knjižničarjev ostali samo štirje, s
težnjo, da se le-ti še ponovno razporejajo.
Namesto da se vzporedno z izpeljavo reformnih procesov
na področju visokošolskega izobraževanja, položaj viso-
košolskega knjižničarstva sistemsko okrepi in podpre in
da se njegova vloga prilagodi navonastalim okoliščinam,
je v praksi prišlo do njegove stagnacije v razvoju in še
večje marginalizacije. Danes, tri leta po reformi Univerze,
se v popolnoma decentraliziranem knjižničnem infor-
macijskem sistemu, s knjižnicami, ki imajo pogosto več
specializiranega kadra kot osrednja knjižnica in ki v vseh
pogledih knjižnične dejavnosti delujejo samostojno in
neodvisno, v odsotnosti sistemskih in strateških razvojnih
načrtov, od časa do časa se oblikuje stališče, po katerem
naj bi Univerzitetna knjižnica, v vlogi nekakšne osrednje
službe, morala upravljati knjižnice organizacijskih enot
Univerze in jim zagotavljati in procesirati gradnjo, če bi
bile za to zainteresirane in če bi zagotovile sredstva! Vse
pa pri tem ostane, nezapisano, neusklajeno, nenormirano
in sistemsko neurejeno, medtem ko se v tem času Univer-
zitetna knjižnica razkraja v vseh ozirih …
Na Univerzi Črne gore poleg Univerzitetne knjižnice
danes deluje 10 knjižnic v okviru posameznih fakultet (ali
več fakultet) in tri knjižnice znanstvenih inštitutov, ki so
upravno-organizacijske enote svojih matičnih ustanov.
Knjižnično-informacijska dejavnost v sestavi organiza-
cijskih enot univerze zastopana je v eni knjižnici, kar
ima niz prednosti v odnosu na organizacijski model, po
katerem se ta dejavnost odvija v več različnih knjižnicah.
Med knjižnicami obstajajo velike razlike, gledano z vseh
vidikov knjižnične dejavnosti: glede na velikost fonda