M
185
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
upravljanje zbirk idr.) postajajo knjižnice zelo pomembna
opora in podpora znanstveno-izobraževalnemu ter znan-
stvenoraziskovalnemu delu visokošolskih ustanov in
njihov integralni del.
Zveza EBSLG (European Business School’s Librarians)
je, razmišljajoč o vlogi visokošolskih knjižnic v zadnjih
letih prejšnjega stoletja, spoznala neke skupne usmeritve
in smernice njihovega prihodnjega razvoja, kar se kaže
kot:
4
• prilagajanje hitrim spremembam okolja,
• razvijanje različnih oblik sodelovanja in delitve virov
(medknjižnična izposoja, elektronsko pošiljanje do-
kumentov, združevanje v konzorcije zaradi manjših
stroškov nabave in izkoriščanja elektronskih virov in-
formacij, izmenjava izkušenj in informacij ter drugo),
• digitalizacija,
• vzpostavljanje tesnega sodelovanja med pedagoškim
osebjem in knjižničarji,
• prehod z “izobraževanja uporabnikov” na “pomoč pri
učenju”,
• menjava vlog informacijsko-referalne službe,
• določanje in standardizacija novih metod vrednotenja
dela in učinkovitosti poslovanja knjižnic,
• definiranje novega profila knjižničarja (kot posrednika
znanja in informacij),
• sprememba organizacijske strukture knjižnice.
V razvitem svetu so danes, kljub različnim predvideva-
njem o odmiranju in izginotju knjižnic, sodobne viso-
košolske knjižnice s svojo novo infrastrukturo, novimi
službami, proizvodi in storitvami ter povsem novo vlogo
v svetu akademske skupnosti nemalokrat definirane kot
sestavni del sistema evalvacije kakovosti visokošolskih
institucij oziroma kot eden od pogojev za akreditacijo
svojih matičnih ustanov ali univerz.
VISOKO[OLSKE KNJIŽNICE V ^RNI
GORI
Obdobje do reforme visoko{olskega izobraže-
vanja leta 2003
V sestav Univerze Črne gore, ki je bila ustanovljena leta
1974, sodijo tri fakultete (Ekonomska, Pravna in Tehnič-
na fakulteta iz Titograda), dve višji šoli (Pedagoška aka-
demija iz Nikšiča in Višja pomorska šola iz Kotorja) in
trije samostojni znanstveni inštituti (Zgodovinski in Kme-
tijski inštitut in Inštitut za biološke in medicinske raziska-
ve iz Titograda), ki so se razvijali kot pravno in finančno
samostojne in neodvisne visokošolske ustanove. Črnogor-
ska državna univerza se je vse do reforme visokošolskega
izobraževanja leta 2003 razvijala prav tako fragmentarno
in decentralizirano z vidika ohlapne zveze posameznih
organizacijskih enot in neodvisnosti.
5
Tudi knjižnične
službe v sestavu Univerze so sledile takšnemu razprše-
nemu načinu organizacije in so se oblikovale in razvijale
po istem modelu, brez kakršnih koli centralnih funkcij in
medsebojnih povezav – s specializacijo knjižnic v sestavi
posameznih fakultet ali skupine sorodnih fakultet in inšti-
tutov, ki so opravljali knjižničarsko dejavnost za matično
institucijo, katere upravno-organizacijski del so bile. Ob
njihovem ustanavljanju pogosto niso bili zagotovljeni
niti minimalni pogoji, predpisani za tako vrsto knjižnic,
niti niso bili spoštovane usmeritve in priporočila knjižni-
čarskih zvez in organov, tako da nekatere od njih niti zdaj
v posameznih vidikih svojega dela ne zadovoljujejo ob-
stoječih, že zdavnaj preseženih knjižničarskih standardov
6
in ne izpolnjujejo pogojev za delo.
Knjižničarska dejavnost se je razvijala v isti smeri tudi
po ustanovitvi Univerzitetne knjižnice leta 1979. Bila je
polnopravna članica Univerze z lastnostjo pravne osebe
in vlogo osrednje knjižnice Univerze in matične knjižnice
za knjižnice v sestavu visokošolskih organizacij,
7
ki je,
kot vse druge članice Univerze, imela svoje predstavnike
v najvišjih organih in telesih Univerze.
V skladu s predpisano vlogo in nalogami naj bi Univerzi-
tetna knjižnica, kot osrednja splošnoznanstvena knjižnica,
organizirala in usmerjala celotno visokošolsko knjižnično
dejavnost oziroma naj bi bila nosilec razvoja enkratnega
knjižničnega informacijskega sistema in referalni center
Univerze, kot matična knjižnica pa bi morala med drugim
izvajati tudi strokovni nadzor nad delom vseh visoko-
šolskih knjižnic. Toda v praksi se knjižnica ni razvijala
v to smer, v resnici ni opravljala niti svoje funkcije na
način, ki je bil predviden s predpisi, v okviru katerih je
delovala, in kot so to običajno počele druge, na podoben
način definirane osrednje knjižnice. Tudi druge knjižnice
so v organizacijskem in strokovnem pogledu delovale in
se razvijale nepovezano, popolnoma neodvisno in samo-
stojno opravljale vse vidike knjižnične dejavnosti, tako
da še danes, na žalost, ne delujejo kot enoten sistem niti v
enem pogledu.
Univerzitetna knjižnica je bila, s svojo neadekvatno
infrastrukturo, tako organizirana, da praktično ni imela
nikakršnega vpliva na druge visokošolske knjižnice na fa-
kultetah in inštitutih Univerze.
8
Najmočnejši dokaz o tem
je njen akt o sistemizaciji delovnih mest, pri čemer niti
število niti vrsta delovnih mest niso bili usklajeni s funk-
cijo in nalogami, ki naj bi jih glede na dokumente morala
opravljati. Na primer, delovna mesta na področju matič-
ne službe, organizacije in koordinacije visokošolskega
knjižničnega sistema, izdelave centralnih katalogov in
bibliografij, izdajateljske dejavnosti in drugo – niso bila
predvidena in opisana, kaj šele dopolnjevana.