180
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
Izvleček
Desetletje po vojni sta znanost in visoko šolstvo v BiH v zelo kritičnem stanju, kar je ugotovila
tudi posebna ekspertna skupina Unesco, ki je o tem pripravila poseben dokument. To je vzpodbu-
dilo pripravo “Strategije znanstveno-tehnološkega razvoja BiH”, ki predstavlja premik v pozitiv-
ni smeri. Prepoznan je velik pomen knjižnic, še posebej visokošolskih, ki so bistvene za uspešno
realizacijo bolonjskih smernic. Manjkajo številni pogoji za hitrejšo obnovo znanosti in visokega
šolstva, še posebej pa sodobna raziskovalna infrastruktura. V tem pogledu je bistvenega pomena
sistem
COBISS.BH,ki se po prekinitvi delovanja uspešno obnavlja, vendar pa še vedno niso
rešena vsa statusna in finančna vprašanja.
Ključne besede
COBISS.BH,strategija D&R, visokošolske knjižnice
Abstract
Even ten years after the war, the state of science and higher education in Bosnia and Herzegovina
remains critical, as discovered by a UNESCO expert group, which prepared a special document on
this topic. This triggered the preparation of the “Strategy for scientific and technological develop-
ment of Bosnia and Herzegovina” which symbolises a great step in the right direction. The great
importance of libraries, especially higher education libraries, for the successful implementation of
the Bologna guidelines has been recognised. Several prerequisites for a quick restoration of science
and higher education are still missing, in particular a state-of-the-art research infrastructure. Crucial
in this respect is the
COBISS.BHsystem, which is being restored successfully after the disruption,
even though not all the issues regarding status and finances have been resolved yet.
Keywords
COBISS.BH,R&D strategy, higher education libraries
Obnova raziskovalnega potenciala se danes, deset let po
koncu vojne, nahaja v zelo zapletenem stanju. Jasno je, da je
bilo treba v omenjenem obdobju dajati prednost nekaterim
eksistencialnim stvarem, vseeno pa ni mogoče najti primer-
nega opravičila, ker bosansko-hercegovske oblasti še zmeraj
niso v potrebni meri uvidele nujnosti in pomena močnejše
mobilizacije znanstvenega in tehničnega znanja kot glavne-
ga pogoja za pripravo in uresničevanje bodočnosti države.
Čeprav je BiH podedovala zgledno znanstveno tradicijo
(leta 1991 je bilo za te namene določenih 1,5 odstotka
BDP) in močno industrijsko bazo, lahko rečemo, da njen
znanstvenoraziskovalni sistem ni ustrezno usposobljen za
delovanje skladno z mednarodnimi standardi. Minimum
(mišljena je količina), ki je na razpolago, se opira na
delovanje desetine univerz (pred vojno so bile le štiri) in
na nekaj specializiranih inštitutov, za katere je značilna
ZNANSTVENORAZISKOVALNO IN RAZISKOVALNO-
RAZVOJNO DELO V BOSNI IN HERCEGOVINI S POSEBNIM
OZIROM NA POMEN IN VLOGO UNIVERZITETNIH KNJIŽNIC
Ismet Ov~ina
Nacionalna in univerzitetna
knjižnica BiH, Sarajevo
Kontakni naslov:
ismet
nub.baNevenka Hajdarovi}
Nacionalna in univerzitetska
biblioteka BiH, Sarajevo
Kontakni naslov:
nevenkah
nub.bapravna nedorečenost, veliko pomanjkanje denarja in vse
očitnejše zaostajanje za razvitim svetom.
Takšna je na kratko podoba bosansko-hercegovske si-
stemsko organizirane pameti ob koncu leta 2006 in ne bi
je niti omenjali, če ne bi končno videli tudi luči v tranzi-
cijski temi. Napoved spremembe opisane situacije se je
pojavila lani, ko je UNESCO opozoril bosansko-herce-
govske oblasti na nedopustno zanemarjanje tega podro-
čja. Tedaj oblikovana ekspertna skupina, ki je v prvi pol-
ovici leta 2005 trikrat obiskala BiH, je diagnosticirala vso
globino problema in med drugim ugotovila, da politične
in administrativne ovire (nesprejetje zakona o visokem
šolstvu, zakona o znanosti na ravni države, zaustavitev
izgradnje akademske mreže), ki so posledica povojnih
razmer, onemogočajo obnovo znanstvenoraziskovalne in
raziskovalno-razvojne dejavnosti.