Background Image
Previous Page  55 / 136 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 55 / 136 Next Page
Page Background

M

173

ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4

FTE knjižničar

letno v EUR

Italija

25.803

Portugalska

7.831

Turčija

5.708

Madžarska

3.748

Češka Rep.

5.148

Mojca Dolgan Petrič in Melita Ambrožič sta iz primerjav

v študiji LIBECON2000 povzeli še naslednje ugotovitve:

• Slovenski študentje so v letu 2001 manj obiskovali

knjižnice kot njihovi kolegi v “razvitih” evropskih

državah. Vzrokov je več: prekratki odpiralni časi

slovenskih knjižnic, premajhno število čitalniških in

računalniških mest, premalo raznovrstnih knjižnični

storitev za uporabnike, zastarele didaktične oblike pe-

dagoškega dela, manjši obseg samostojnega, timskega

in projektnega dela študentov itd.

• Slovenski študenti so si v knjižnicah izposodili več

gradiva. Predvidevamo, da so slovenski študenti

pri oskrbi z literaturo v večji meri odvisni od svojih

knjižnic – sami kupujejo manj študijskega gradiva in

imajo na spletu manj študijskega gradiva v polnem

besedilu.

• Izkoriščenost knjižnične zbirke je bila v slovenskih

knjižnicah skoraj dvakrat večja.

• Prirast tiskanega gradiva je bil v evropskem povprečju

(1 enota na uporabnika).

• Število uporabnikov na eno računalniško mesto je bilo

v Sloveniji skoraj petkrat večje od povprečja razvitih

evropskih držav.

• Število aktivnih članov na zaposlenega je bilo nekoli-

ko nad evropskim povprečjem.

• Visokošolske knjižnice razvitih evropskih držav so na

aktivnega uporabnika prejele skoraj trikrat več sred-

stev kot slovenske visokošolske knjižnice.

• Izdatki za nakup gradiva na aktivnega uporabnika so

bili v Sloveniji dvakrat manjši, kot je bilo evropsko

povprečje.

PERSPEKTIVE

Knjižnice so ključne institucije informacijske in na zna-

nju temelječe družbe. Njihova vloga se iz dneva v dan

širi, kljub paradoksu, na katerega opozarja Christine

Borgman, da so vedno manj vidne in vse bolj vgrajene

v dejavnost drugih subjektov, kot so univerze, državne

uprave, razvojni centri, IT podjetja itd. Vendar se s tem

spreminja zgolj način delovanja, knjižnice pa so že prej

predstavljale “intelektualno infrastrukturo” za svoja ožja

in širša okolja. Prihaja čas, ko se bo vidno zmanjšal fi-

zični obisk knjižnic, toda uporaba njihovih storitev se bo

“online” močno povečala. To ne bo preprosta posledica

novih elektronskih naprav, ampak predvsem razvoja

informacijske dejavnosti, ki jo opravljajo knjižničarji in

informatiki odmaknjeno od oči uporabnikov.

Ne bo se zmanjšal

pomen zbirke

in v zmoti živijo ti-

sti, ki predvidevajo, da bodo prišli do virov znanja brez

lastnega truda. “Koherentna zbirka” (gl. Lynch) je na-

mreč vir kot celota in vstop vanjo zagotavlja veliko več

kot predstavlja sama kopica dokumentov. Zakaj bi sicer

neka (sosednja) univerza potrošila velik denar za odkup

Popperjeve zbirke? V prihodnosti nas čaka zahtevno

ovrednotenje naših zbirk, ki niso nastajale same od sebe,

ampak v povezavi z določenimi znanstvenimi koncepti

in so jih skrbno izbirali znanstveniki, ki so vedeli, kaj

hočejo. Že sama struktura teh zbirk predstavlja neko zelo

redko znanje, ki bi ga končno morali upoštevati tudi pri

zasnovi novih kurikulov, saj prinaša konkurenčno pred-

nost. Ampak, najprej je treba vedeti, kaj sploh imamo na

knjižnih policah in koliko tega je že v digitalni obliki. In

digitalizacija omogoča tudi integriranje arhivskih, muzej-

skih, galerijskih in drugih zbirk, ki so potrebne pri študiju

in raziskovanju.

Za slovensko visoko šolstvo je povsem jasno, da knjižnica

zunaj

sistema COBISS

sploh ne more v polni meri iz-

polnjevati svojega poslanstva. Delovanje v sistemu je že

pred “digitalno ero” prinašalo velike prednosti, v pogojih

IKT pa kakovostnih knjižničnih servisov brez razvitega in

standardiziranega informacijskega sistema sploh ni. IZUM

ta razvoj podpira z novo generacijo orodij COBISS3, vo-

dilne knjižnice pa se pospešeno razvijajo v smeri digitalnih

knjižnic. Na ta način bodo knjižnice lahko izkazale svoje

prednosti pred drugimi iskalniki informacij in znanja, saj

razpolagajo s konsistentnimi in zanesljivimi metapodatki,

ki vsebujejo nenadomestljivo dodano vrednost v primerjavi

s poplavami neselektivno ponujenih informacij. Zato pa so

potrebni še nadaljnji napori pri razvoju in uresničevanju

standardov za obdelavo gradiva.

Za transparentnost in uporabo znanja, ki se generira v raz-

iskovalnem procesu na univerzah je še posebej pomemb-

no sprotno spremljanje rezultatov raziskav v

bibliografi-

jah raziskovalcev in v sistemu SICRIS.

V tem se kaže

koristnost sistema COBISS, saj omogoča nadgradnjo,

brez katere si ni mogoče več predstavljati poštenega vred-

notenja dosežkov, uspešnega sistema financiranja znano-

sti, izvolitvenega sistema na univerzah, prenosa znanja v

prakso, mednarodnega znanstvenega sodelovanja itd.

Dostop do elektronskih virov

bo treba olajšati tudi s

hitrejšimi povezavami, ureditvijo avtorskih pravic in z

učinkovitim informacijskim opismenjevanjem. Knjižnice

bodo gotovo pridobile tudi izdajateljske naloge in se bodo

močno zbližale z založniki, še posebej pri elektronskih

publikacijah. Že danes večina slovenskih visokošolskih