M
153
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
metričnega) ocenjevanja v znanosti. Pri kvalitativnem
ocenjevanju gre za t. i. kolegialno kontrolo (angl.
peer
review
) med znanstveniki samimi. Kolegi po isti stroki
oziroma kompetencah znotraj svojega področja čim bolj
nepristransko ocenjujejo primernost predlogov razisko-
valnih projektov, prispevkov za objavo v znanstvenih
revijah, kongresnih zbornikih itd. V nasprotju s kvanti-
tativnim tipom ocenjevanja kvalitativni tip ocenjevanja
posredno vključuje merjenje znanstvene kakovosti z
različnimi vrstami bibliometričnih kazalcev. Takšni kvan-
titativni (bibliometrični) kazalci so: število znanstvenih
objav, število citatov, število soavtorstev itd. Med kvanti-
tativne (bibliometrične) vrste kazalcev štejemo tudi soob-
jave, socitiranje, indekse podobnosti, analize semantičnih
omrežij itd. V zvezi s kvantitativnimi kazalci se v stroki
večkrat postavlja vprašanje, ali predvsem druga skupina
(kombiniranih) kazalcev lahko nadomesti ustaljene tipe
kvantitativnih kazalcev. O tem vprašanju na tem mestu ne
bomo obširno razpravljali. Bolj nas bodo zanimali odgo-
vori na naslednja vprašanja:
1. Kdaj in zakaj se je v razvitem znanstvenem okolju po-
javila zahteva, da se poleg tradicionalnih kolegialnih
ocenjevanj v znanosti uveljavi sistem kvantitativnega
(bibliometričnega) spremljanja znanosti?
2. Kakšno je stanje na področju kvantitativnega in kvali-
tativnega ocenjevanja znanstvenih rezultatov danes in
v kolikšni meri novi načini produkcije znanstvenega
vedenja vplivajo na spremembe v ocenjevanjih znan-
stvenih rezultatov?
3. Kateri so ključni problemi zanesljivosti in veljavnosti
kvantitativnih in kvalitativnih ocenjevanj v znanosti?
V zadnjem delu bomo predstavili nekaj predlogov za
dopolnitev veljavnega sistema vrednotenja rezultatov
znanstvenega raziskovanja v Sloveniji, ki ga je v zadnjem
času vzpostavila Javna agencija za raziskovalno dejav-
nost Republike Slovenije (ARRS). Omenjeni evalvacijski
sistem se ne glede na vse kritike s strani posameznih
lobističnih skupin znanstvenikov odlikuje z vedno večjo
stopnjo transparentnosti in objektivnosti. Je pa seveda še
vedno daleč od idealnega modela, ki pa ga tako ali tako
nikoli ne bo mogoče doseči.
DRUŽBENO-ZGODOVINSKI KON-
TEKST KVANTITATIVNEGA IN KVALITA-
TIVNEGA MERJENJA ZNANOSTI
Cilj kvantitativnega in kvalitativnega ocenjevanja v zna-
nosti je ugotavljanje znanstvene kakovosti. Ni enoznačne
opredelitve pojma kakovosti v znanosti. Ni nobene apri-
orne kategorije znanstvene kakovosti, ki bi bila zunaj
časa in prostora. Res je, da različni avtorji, ki se ukvarjajo
z vprašanji kvantitativnega in kvalitativnega ocenjevanja
v znanosti, uporabljajo različne vrste opredelitev znan-
stvene kakovosti, vendar gre pri teh opredelitvah vendarle
bolj za t. i. operativne oziroma delovne opredelitve.
Nizozemski scientometrik Anthony Van Raan, direktor
Centra za znanstvene in tehnološke študije pri Univerzi
Leiden in urednik obsežne monografije “Handbook of
Quantitative Studies of Science and Technology”, je po-
dal na primer naslednjo opredelitev kategorije znanstvene
kakovosti: “Kakovost je merilo, do katere stopnje skupina
ali posamezni znanstveniki prispevajo k napredku našega
znanja. Gre za zmožnost reševanja problemov, omogo-
čanje novega pogleda na resničnost ali omogočanje nove
tehnologije.” (Van Raan, 1996, 398)
Kot smo že dejali, je takšna opredelitev znanstvene kako-
vosti samo ena izmed možnih opredelitev. Pri vrednotenju
znanstvene kakovosti moramo predvsem upoštevati, da
je raziskovalna dejavnost družbena dejavnost, ki deluje
znotraj občega sistema kulturnih vrednot, ki vladajo v
določenem zgodovinskem obdobju in družbenem okolju.
Danes si razprav o različnih sistemih ocenjevanja znan-
stvene kakovosti ne moremo predstavljati kot nečesa, kar
je vezano na družbeno izolirano kategorijo znanstvene
kakovosti. Švedski teoretik znanosti Sven Hemlin ugotav-
lja, da “se ocene o tem, kaj je najprimernejši kazalec ka-
kovosti v znanosti, kaj so zaželene lastnosti raziskovalnih
dosežkov, in o tem, kakšne so posledice teh ocen za sam
sistem znanosti, neprestano spreminjajo” (Hemlin, 1996,
217).
V okviru znanstvene dejavnosti in širšega družbenega
okolja, znotraj katerega ta dejavnost poteka, deluje vrsta
med sabo povezanih dejavnikov. Ti na takšen ali druga-
čen način vplivajo na to, kako bodo opredeljeni kazalniki
znanstvene kakovosti. V shemi skušamo ponazoriti pove-
zanost teh raznovrstnih dejavnikov.
Slika 1: Kontekstualni dejavniki in njihov vpliv na delo-
vanje evalvacijskih sistemov
Slika 1 kaže, da je kategorija znanstvene kakovosti do-
ločena s celo vrsto dejavnikov, ki določajo kontekst znan-