152
ORGANIZACIJA ZNANJA 2006, LETN. 11, ZV. 4
Izvleček
Prispevek se uvodoma ukvarja z vprašanjem, kdaj in zakaj se je v razvitem znanstvenem okolju po-
javila zahteva, da se poleg tradicionalnih kolegialnih ocenjevanj v znanosti uveljavi sistem kvanti-
tativnega (bibliometričnega) spremljanja znanosti. Avtorja skušata prikazati stanje in trende razvoja
na področju kvantitativnih in kvalitativnih ocenjevanj znanstvenih rezultatov danes in v prihodnje.
Še posebej ju zanima delovanje evalvacijskega sistema znanosti v novih načinih produkcije znan-
stvenega vedenja. Zanima ju, kateri so ključni problemi zanesljivosti in veljavnosti kvantitativnih in
kvalitativnih ocenjevanj v znanosti. V zadnjem delu so predstavljeni nekateri predlogi za dopolnitve
veljavnega sistema vrednotenja rezultatov znanstvenega raziskovanja v Sloveniji, ki ga je v za-
dnjem času vzpostavila Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije.
Ključne besede
bibliometrija, kolegialna kontrola v znanosti, indeks znanstvenih citatov, znanstvena publicistika,
znanstvena politika, kriterij veljavnosti in zanesljivosti v kvantitativnih in kvalitativnih merjenjih
znanosti, znanstveni razvoj
Abstract
The article is dealing with the issue, what are the reasons that bibliometrics has appeared in the second
half of 20th century as additional element in R&D evaluations (along peer review which has longer
historical tradition). The authors of this article try to analyse the state of the art and the development
of quantitative and qualitative R&D evaluations in different part of the world. They give special atten-
tion to the functioning of R&D evaluation system in the new mode of knowledge production. In the
article, the key interest is oriented to the criteria of validity and certainty in R&D evaluation procedu-
res. In the last part of the article, there are elaborated some recommendations to improve the system of
R&D evaluation established in the last few months by Slovenian Research Agency (ARRS).
Keywords
bibliometrics, peer review, science citation index, scientific publications, science policy, validity
and reliability of quantitative and qualitative measures of science, scientific development
UVOD
Pri obravnavanju odprtih vprašanj in dilem kvantitativnega
in kvalitativnega ocenjevanja znanstvenih rezultatov ter z
njimi povezanih dilem znanstvene uspešnosti moramo naj-
prej poudariti, da lahko govorimo o nekakšni povsodnosti
(ubikvitarnosti) ocenjevanja v moderni znanosti. Ocenjevanje
je neizogiben element katere koli znanstvene dejavnosti,
čeprav se včasih zdi, da postopke znanstvenega ocenjevanja
omejujemo samo na njihovo vlogo pri vodenju konkretnih
raziskovalno-razvojnih politik. Dejstvo je, da so raznovrstne
oblike ocenjevanja v znanosti – če uporabimo izraz sodobne
sociologije – del vsakdanjega življenjskega sveta znanosti.
Naj naštejemo samo nekatere najbolj tipične primere:
ODPRTA VPRA[ANJA IN DILEME KVANTITATIVNEGA
IN KVALITATIVEGA OCENJEVANJA V ZNANOSTI
Franc Mali
Fakulteta za družbene
vede
Kontaktni naslov:
franc.mali
fdv.uni-lj.siJanez Jug
Fakulteta za družbene
vede
Kontaktni naslov:
janez.jug
fdv.uni-lj.siURL:
http://www.fdv.uni-lj.si1. ocenjevanje poteka že s samim citiranjem, saj s tem,
ko v znanosti citiramo besedilo svojega profesionalne-
ga kolega, že opravimo evalvacijo besedila;
2. ocenjevanje vključuje celotni recenzijski sistem v zna-
nosti, saj v večini primerov uredniki znanstvenih revij
ter založniki znanstvenih monografij šele na temelju
ekspertnih ocen oziroma recenzij objavijo rezultate
neke raziskave;
3. znanstveniki se na svoji karierni poti srečujejo z raz-
ličnimi oblikami ocenjevanja njihovega dela (habilita-
cijski postopki, razpisi itd.).
Uvodoma je treba podati osnovno razliko med kategorijo
kvalitativnega (ekspertnega) in kvantitativnega (biblio-